استقرار صلح در افغانستان راه حل نظامی ندارد

کدخبر: ۲۳۳۹۷۷
اقتصادنیوز: رییس سابق ستاد افغانستان وزارت خارجه معتقد است برای صلح در افغانستان باید به دنبال مذاکره میان دولت و مخالفین بود گرچه شرایط فعلی بعد از وقوع حوادث تروریستی فضا را برای انجام مذاکرات صلح نامساعد کرده است.

به گزارش اقتصادنیوز؛ محسن پاک‌آئین در گفت‌وگو با ایسنا درباره مذاکرات و گفت‌وگوهای صلح با طالبان در افغانستان گفت: واقعیت این است که استقرار صلح و آرامش در افغانستان راه حل نظامی ندارد و باید به دنبال مذاکره میان دولت و مخالفین از جمله طالبان بود و برای یافتن راه حل سیاسی تلاش کرد.

وی تصریح کرد: اما شرایط فعلی افغانستان بخصوص بعد از وقوع حوادث تروریستی در غزنی، فضا را برای انجام مذاکرات صلح نامساعد کرده و میان گروه‌های مختلف در این زمینه اختلاف نظر وجود دارد. یک دسته معتقدند تداوم تلاش‌ها برای مذاکرات صلح بین دولت افغانستان و طالبان برای پایان دادن به اقدامات تروریستی مناسب است اما دسته‌ای دیگر اعتقاد دارند که پیشنهاد شورای عالی صلح و شورای سرتاسری علما و پیشنهاد آتش بس موقت دولت در عید قربان تنها در جهت منافع‌ طالبان است و تا زمانی که تروریسم در کشور وجود داشته باشد، دولت باید به فکر تامین امنیت مردم باشد و در واقع امنیت بر مذاکره با گروه‌های تروریستی رجحان دارد.

وی همچنین بیان کرد: بعد از حوادث خونین غزنی‌، شرایط مناسبی برای تداوم گفتگوهای صلح ایجاد نشده و پیشنهاد مذاکرات صلح موجب شده تا بخشی از مردم، در صداقت دولت برای مقابله با تروریسم و ایجاد امنیت تشکیک کنند.

 

این کارشناس مسائل بین‌الملل  همچنین در مورد فعالیت نیروهای داعش در مناطقی از افغانستان گفت:‌ اکثر گروه‌های تروریستی به خصوص داعش بعد از شکست در خاورمیانه، به طرف افغانستان گسیل شده‌اند و در این مسیر از حمایت آمریکا هم برخوردار هستند.

وی با بیان این‌که  «داعش از ضعف دولت افغانستان و وجود ناامنی و چند دستگی در این کشور استفاده می‌کند و می‌خواهد خود را به آسیای مرکزی برساند»، اظهار کرد: داعش سربازگیری در افغانستان را آغاز کرده و قصد دارد در شمال افغانستان پایگاه‌های مستحکم و نیرومند ایجاد کند. اگر دولت و همه گروه‌های داخلی افغانستان از جمله طالبان برای مقابله با داعش متحد شوند، این اقدام می‌تواند مقدمه‌ای برای صلح ملی باشد.

وی گفت:‌ اما شرط طالبان برای مذاکره، خروج نیروهای خارجی از افغانستان است و چشم انداز مثبتی برای تحقق این خواسته وجود ندارد؛ لذا در این شرایط بعید است بتوانیم شاهد صلح پایدار در افغانستان باشیم.

پاک آئین همچنین با اشاره به در پیش بودن انتخابات در افغانستان اظهار کرد: انتخابات‌های قبلی افغانستان نیز در شرایط ناامنی برگزار شده و نهایتا مردم منتخبین خود را انتخاب کرده‌اند. امسال نهادهای امنیتی افغانستان قول داده‌اند که امنیت انتخابات را تامین کرده و حتی بهتر از دوره قبل برگزار کنند.البته اذعان کرده اند که با توجه به اوضاع داخلی و تهدیدهای امنیتی، تأمین امنیت انتخابات کار ساده‌ای هم نیست.

وی در پایان با بیان این‌که «فکر نمی‌کنم شرایط ناامن فعلی بتواند تاثیری در برگزاری انتخابات داشته باشد»، گفت: البته ممکن است داعش دست به اقداماتی بزند اما مانع برگزاری انتخابات نخواهد شد و  طالبان که یک گروه داخلی است و در انتخابات منافع دارد بعید است در آن ایام اقدامی علیه انتخابات انجام دهد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید