«نوری المالکی» به نخست‌وزیر نزدیک شد

کدخبر: ۲۳۵۱۱۴
اقتصادنیوز؛ سه ائتلاف انتخابات پارلمانی عراق برای معرفی «نوری المالکی» به عنوان نامزد نخست‌وزیری عراق به توافق رسیدند.
«نوری المالکی» به نخست‌وزیر نزدیک شد

به گزارش اقتصادنیوزبه نقل از فارس؛ منابع عراقی امروز دوشنبه از توافق سه ائتلاف «الفتح»، «دولة‌ القانون» و «المحور الوطنی» خبر دادند که بر مبنای آن «نوری المالکی» نامزد نخست‌وزیری معرفی شود اما دفتر المالکی انتشار اسامی را نادرست خواند.

شبکه خبری «رووداو» کردستان عراق اعلام کرد که ائتلاف‌های «الفتح» به ریاست «هادی العامری»، «دولة‌ القانون» به ریاست نوری المالکی و «المحور الوطنی» (به رهبری شش تن از سران سیاسی اهل سنت) به توافق رسیدند که فراکسیون اکثریت پارلمان جدید را با مشارکت احزاب کردی تشکیل دهند و نوری المالکی را برای نخست‌وزیری معرفی کنند.

رووداو نوشت: خبرنگار ما در بغداد به نقل از منابع مطلع گفت که ائتلاف الفتح و دولة القانون و المحور الوطنی بر نامزدی نوری المالکی برای نخست‌وزیری توافق کردند. 

طبق قانون، پس از تشکیل اولین جلسه پارلمان جدید، فراکسیون اکثریت پارلمان حق دارد نامزد نخست‌وزیری را به رئیس جمهور جدید معرفی کند و رئیس جمهور او را مأمور تشکیل کابینه جدید می‌کند. 

در همین خصوص،‌ فاضل الربیعی عضو ائتلاف الفتح به شبکه رووداو اعلام کرد که «اخبار غافلگیرکننده طی دو روز آتی اعلام خواهد شد». 

به گفته الربیعی یکی از این اخبار، اعلام تشکیل فراکسیون اکثریت پارلمان بعد از پیوستن احزاب کُرد [به سه ائتلاف الفتح،‌ دولة القانون و المحور الوطنی] خواهد بود که [این پیوستن] بر اساس ارائه ضمانت‌هایی جهت اعطای حقوق مردم کردستان خواهد بود.

همچنین یک منبع مطلع امروز اعلام کرد که نوری المالکی تایید شخصیت‌های از سران سیاسی شیعه را برای تشکیل فراکسیون اکثریت که بر اساس آن، نامزد نخست‌وزیری معرفی شود، کسب کرده است. 

وبگاه خبری «وکالة 24 نیوز» عراق به نقل از این منبع نوشت که «المالکی تایید سران بارز بیت سیاسی شیعی را درباره کسب موافقیت نیروهای سنی و کرد را کسب کرده است تا فراکسیون اکثریت سریع‌تر تشکیل شود». 

بنا بر این گزارش، مجموع کرسی‌های ائتلاف‌های سه گانه به علاوه احزاب کرد، بین 200 تا 210 کرسی خواهد بود. دو حزب «دموکراتیک کردستان» و اتحادیه میهنی به ترتیب 25 و 18  و مجموعا 43 کرسی کسب کرده‌اند.

تکذیب دفتر المالکی

دقایقی پس از انتشار این خبر، «هشام الرکابی» مدیر دفتر نوری المالکی در توییتر خود اخبار منتشر شده درباره اسامی نامزدها برای نخست‌وزیری را تکذیب کرد. 

الرکابی نوشت: گفت‌وگوهای جاری میان احزاب ملی به تعیین نام نخست‌وزیر آتی نپرداخته؛ لذا انتشار اسامی که برای این پست مطرح شده، صحت ندارد.

دستور رئیس جمهور

همزمان، «فؤاد معصوم» رئیس‌جمهور کنونی عراق امروز دوشنبه از پارلمان جدید این کشور خواست تا در تاریخ سوم سپتامبر آتی اولین جلسه رسمی خود را تشکیل دهد.

ائتلاف‌های سیاسی برای تشکیل فراکسیون اکثریت پارلمان جدید، نیازمند کسب نصف به علاوه یک کرسی (165 کرسی از 329 کرسی) هستند.

چهارمین انتخابات پارلمانی عراق بعد از سقوط رژیم بعث، بیست و دوم اردیبهشت (12 می) در سراسر عراق برگزار شد و یک هفته بعد، بیست‌ونهم اردیبهشت، نتایج رسمی اعلام شد و بر اساس آن ائتلاف‌های سائرون (به رهبری مقتدی صدر) و الفتح (به رهبری هادی العامری) و النصر (به رهبری حیدر العبادی) و دولة‌ القانون (به رهبری نوری المالکی) بیشترین کرسی‌ها را کسب کردند.

دادگاه فدرال عراق به عنوان دادگاه قانون اساسی این کشور بیست و هشتم مرداد ماه، نتایج انتخابات پارلمانی عراق را تأیید کرد تا زمینه برای تشکیل اولین جلسه پارلمان و معرفی فراکسیون اکثریت فراهم شود.

لازمه تشکیل فراکسیون اکثریت، ائتلاف و توافق احزاب و گروههای سیاسی است تا به حد نصاب ۱۶۵ نماینده (نصف + ۱) برسد. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید