ترامپ: به یک توافق باورنکردنی با مکزیک دست یافتیم

کدخبر: ۲۳۵۲۴۸
اقتصادنیوز: همزمان با افزایش فشار واشنگتن برای مذاکره مجدد در مورد پیمان تجارت آزاد آمریکای شمالی (نفتا)، ایالات متحده و مکزیک بر سر کلیات یک توافق تجاری دوجانبه به توافق رسیدند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا، که منتقد سرسخت نفتا محسوب می شود، روز دوشنبه (۵ شهریور) از به دست آمدن موفقیتی بزرگ در مذاکرات تجاری با مکزیک خبر داد.

وی با حضور در مقابل دوربین تلویزیون در کاخ سفید، اعلام کرد دو کشور به توافقی "باورنکردنی" دست یافته‌اند که "خیلی منصفانه‌تر" است.

با وجود این، هنوز مشخص نیست که پیشرفت مورد اشاره آقای ترامپ در مذاکرات، به نهایی شدن یک توافق تجاری جدید می‌انجامد یا نه.

مذاکره کنندگان می خواهند پیش از سرکار آمدن آندرس مانوئل لوپز اوبرادور، رئیس جمهور منتخب مکزیک در ماه دسامبر، گفت و گوها را به نتیجه برسانند.

به گزارش بی‌بی‌سی، اوبرادور نسبت به ادامه گشایش بخش انرژی که با ابتکار پینا نیه تو، رئیس جمهور کنونی، انجام شده بی رغبت است. این موضع گیری می تواند مذاکرات را دشوار کند.

به علاوه برای ایجاد تغییر در پیمان تجارت آزاد آمریکای شمالی، باید سومین کشور عضو نفتا یعنی کانادا هم با چنین تغییری موافقت کند. حجم تجارت خارجی کانادا، به حدود یک تریلیون (هزار میلیارد) دلار در سال بالغ می‌شود.

ترامپ گفت شاید با کانادا توافق جداگانه‌ای امضا شود. او همچنین کانادا را به اعمال تعرفه بر اتومبیل تهدید کرد و گفت می خواهد نام "نفتا" را که به گفته او "بار منفی دارد دور بریزد."

جاستین ترودو نخست وزیر کانادا بعد از اعلام توافق تازه آمریکا و مکزیک با ترامپ صحبت کرده است.

به گفته دفتر نخست وزیر کانادا آنها گفتگوی "سازنده‌ای" داشتند و چشم انتظار دیدار "تیم های خود با امید به رسیدن به نتیجه‌ای موفق برای مذاکرات" هستند.

مذاکره کنندگان این دو کشور قرار است سه شنبه ملاقات کنند.

ترودو روز یکشنبه با رئیس جمهور مکزیک صحبت کرده بود و دو رهبر تعهد خود برای رسیدن به نتیجه ای موفق در نفتا "برای هر سه کشور" را ابراز کردند.

یک سخنگوی کریستیا فریلند وزیر خارجه کانادا گفت که این کشور از پیشرفت در مذاکرات آمریکا و مکزیک "دلگرم" شده است اما در مورد جزییات آن اظهار نظر نکرد.

مذاکرات مجدد در مورد نفتا، از یک سال پیش و پس از آن آغاز شد که ترامپ تهدید کرد در صورت تغییر نکردن شرایط پیمان تجارت آزاد آمریکای شمالی، از این پیمان خارج خواهد شد.

دونالد ترامپ همواره این پیمان را عامل کاهش میزان اشتغال در صنایع تولیدی آمریکا، به ویژه در صنعت اتومبیل سازی دانسته است.

پیمان تجارت آزاد آمریکای شمالی در سال ۱۹۹۴ (۱۳۷۳ خورشیدی) میان آمریکا، کانادا و مکزیک، و با هدف تسهیل تجارت و همکاری‌های اقتصادی میان این سه کشور به امضا رسید.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید