انگلیس در پرونده اسکریپال علیه ۲ روس اعلام جرم کرد

کدخبر: ۲۳۶۹۰۱
اقتصادنیوز : دادستانی انگلیس اعلام کرد، علیه دو مرد روس که به اعتقاد طرف انگلیسی سرگئی اسکریپال و دخترش را مسموم کرده‌اند، اعلام جرم کرد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، ترزا می، نخست‌وزیر انگلیس نیز گفت، دولت این کشور به این نتیجه رسیده که افراد مظنون به حمله، مأموران امنیتی هستند و با تایید «سطوح عالی در حکومت روسیه» عمل کرده‌اند.

سفارت مسکو در لندن پیش‌تر اعلام کرد که وزارت خارجه انگلیس کاردار روسیه را احضار کرده تا وی را در جریان روند تحقیقات درخصوص پرونده جاسوس سابق روس قرار دهد.

دادستانی انگلیس در بیانیه‌ای اعلام کرد، علیه دو مرد روس به نام‌های الکساندر پترف و روسلان بوشیرف به اتهام جرایمی از جمله اقدام به قتل و استفاده از سلاح‌ شیمیایی اعلام جرم کرده است.

پلیس تصاویر این دو مظنون را منتشر کرده و همزمان روسیه به تکذیب دخالت در این ماجرا ادامه می‌دهد.

در بیانیه دادستانی آمده است: تمام شواهد، بررسی شده و به این نتیجه رسیده‌ایم که ادله لازم برای محکومیت مظنونان وجود دارد.

ترزا می نیز در سخنانی در پارلمان انگلیس گفت: بر اساس اطلاعاتی که تاکنون جمع‌آوری شده، دولت به این نتیجه رسیده که دو مظنونی که پلیس و دادستانی آنها را معرفی کرده، ماموران بخش امنیتی ارتش روسیه هستند.

او افزود: در عین حال این یک عملیات خودسرانه نبوده و به احتمال بسیار قوی در خارج از نهادهای امنیتی، ارتش و در سطوح عالی حکومت روسیه تایید شده است.

وی گفت: مسموم کردن سرگئی اسکریپال شاید با هدف رساندن پیام به روس‌هایی صورت گرفته باشد که در خارج زندگی می‌کنند و از اسرار دولت روسیه باخبرند. ولی این به عهده دولت روسیه است که توضیح دهد دقیقا چه اتفاقی افتاده است.

بر اساس گزارش خبرگزاری‌ آسوشیتدپرس،  یک مقام ارشد پلیس انگلیس گفت: اعلام جرم علیه این دو تن مهم‌ترین مقطع از این تحقیقات بسیار پیچیده ضدتروریستی است.

دادستانی انگلیس افزود، یک حکم بازداشت اروپایی برای دو مظنون صادر شده ولی انگلیس به دنبال استرداد آنها نیست. این اظهارات ظاهرا اشاره‌ای به این واقعیت است که تلاش برای استرداد مظنونان بی‌فایده خواهد بود.

به گفته دادستانی انگلیس، قانون اساسی روسیه اجازه نمی‌دهد اتباع این کشور مسترد شوند.

پلیس لندن گفت این دو مرد که هر دو حدودا ۴۰ ساله هستند، دو روز قبل از ۴ مارس ۲۰۱۸، روز مسمومیت سرگئی اسکریپال و دخترش، با پاسپورت‌های روسی از مسکو به لندن پرواز کردند.

پلیس افزود، به احتمال زیاد آنها با نام و مدارک جعلی سفر کرده‌اند و این نام‌ واقعی آنها نیست.

نهادهای مسئول در انگلیس مدع هستند، اسکریپال و دخترش با نوویچوک مسموم شده‌اند که یک ماده شیمیایی نظامی است و در دوران اتحاد شوروی تولید می‌شد.

روسیه دخالت در این ماجرا را تکذیب کرده است ولی بروز اختلاف دیپلماتیک بر سر این پرونده، به وضع تحریم علیه روسیه و اخراج بیش از ۱۵۰ دیپلمات روس از چند کشور غربی منجر شد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید