توسعه روابط نظامی ایران و چین

کدخبر: ۲۳۶۹۹۸
وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد: ایران و چین علاوه بر روابط تاریخی، دارای اهداف، منافع و تهدیدات مشترکی هم هستند که می تواند مبنای توسعه روابط دو کشور باشد.
توسعه روابط نظامی ایران و چین

به گزارش اقتصادنیوز، امیر سرتیپ ستاد 'امیر حاتمی' که به دعوت همتای چینی خود و به منظور توسعه همکاری های اقتصادی به چین سفر کرده است شامگاه پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا در پکن افزود: رهبران دو کشور بر مشارکت راهبردی دو جانبه تاکید دارند و محقق شدن این مشارکت نیز نیازمند رایزنی های متعدد است و همواره در روابط راهبردی نیز بخش قابل توجهی از آن به حوزه دفاعی مربوط است.

او بیان اینکه این سفر به دعوت وزیر دفاع چین انجام شده است تصریح کرد در این سفر علاوه بر دیدار با وزیر دفاع این کشور دیدارهایی هم با سایر مقامات نظامی سازمان مرکزی حزب کمونیست چین و همچنین بازدیدهایی از مراکز نظامی و صنعتی این کشور خواهیم داشت.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران افزود: روابط دفاعی دیرینه ای از ابتدای انقلاب با چین داشتیم و در ابعاد مختلف نظامی، فنی و صنعتی این روابط اکنون نیز ادامه دارد.

امیر حاتمی پیگیری و توسعه موافقت نامه وزیران دفاع دو کشور که در سال 95 امضا شده است را یکی دیگر از اهداف سفر خود به چین عنوان کرد و افزود: علاوه بر این، مسایل منطقه ای و بین المللی ایجاب می کند در این شرایط رایزنی ها میان دو کشور از نزدیک انجام شود.

وی اظهار داشت: جمهوری خلق چین به عنوان قدرت بزرگ جهانی و جمهوری اسلامی ایران هم به عنوان یک بازیگر بین المللی، در شرایطی که بحران در غرب آسیا استمرار دارد و رییس جمهوری آمریکا هم با هنجارها و اصول بین المللی سر ناسازگاری دارد نیازمند رایزنی گسترده تر هستند.

امیر حاتمی که دبیر ستاد توسعه سواحل مکران هم هست در این ارتباط نیز تاکید کرد سواحل مکران یکی از بخش های بسیار مهم و با اهمیت کشورمان است و دوستان چینی علاقه مند به سرمایه گذاری و انجام فعالیت های متعدد در این منطقه هستند.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد در این سفر برنامه هایی نیز برای توسعه مکران داریم و موضوعات مربوط به این منطقه را هم پیگیری می کنیم.

امیر حاتمی که به دعوت همتای چینی خود و به منظور توسعه همکاری های اقتصادی در راس یک هیات بلندپایه دفاعی به چین سفر کرده است شامگاه امروز (پنجشنبه) به وقت محلی وارد پکن شد.

با سفر وزیر دفاع جمهوری خلق چین به تهران در آبان ماه سال 1395 و امضای توافقنامه همکاری های دفاعی و نظامی بین دو کشور که در جریان آن سفر انجام شد، این روابط وارد مرحله جدیدی شده و سفر وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح کشورمان به چین می تواند شتاب بیشتری به این همکاری ها در چارچوب منافع متقابل دو کشور ببخشد.

 

تیتر یک
اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
کارگزاری مفید