کلید اولین سوال در شورای پنجم روشن شد/ تمام سوالات بی فرجام شورا

کدخبر: ۲۳۷۱۶۸
اقتصادنیوز :از شورای دوم تا روزهای ابتدایی شورای چهارم یعنی بیش از یک دهه هیچ گاه شورای شهر تهران از شهردار منتخب اش سوالی نپرسید.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اسکان نیوز، تذکرها به شهردار کم نبود. معمولا هم اعضا از پاسخ به تذکرهایشان قانع نمی شدند اما گلایه ها در سطح گفتگو های رسانه ای دنبال می شد تا سال نخست شورای شهرچهارم که رحمت الله حافظی رییس کمیسیون سلامت این ابزار نظارتی شورای شهر تهران را به یادشان آورد و طرح نخستین سوال از شهردار تهران را کلید زد.

موضوع نخستین سوال از شهردار عدم دعوت روسای کمیسیون ها در کمیته تخصیص اعتبار در شهرداری بود. این موضوع دوبار از سوی حافظی به شهردار تذکر داده شد اما پاسخ های شهردار نتوانسته بود حافظی را قانع کند. 

حتی پاسخ شهردار در جلسه بررسی سوال نیز قانع کننده نبود اما هیچ گاه این همراهی از سوی سایر اعضا برای این که طرح سوال در صورت قانع کننده نبودن پاسخ ها به استیضاخ ختم شود با سوال کنندگان نشد. بسیاری از اعضای شورا نیز چون طرح سوال را بی نتیجه می دانستند از تغییر تذکر به سوال چشم پوشی می کردند.

چراغ دومین سوال از شهردار تهران را محمد حقانی روشن کرد . او درخصوص تغییر کاربری بوستان مادر و ساخت و سازهای گسترده  در زمینی که قرار بود به بوستان عمومی تبدیل شود سوال پرسید . هرچند در زمانی که شهردار برای پاسخ به پرسش او به صحن آمد وی اعلام کرد هنوز تذکر وی  تبدیل به سوال نشده است و از حضور شهردار تهران برای پاسخگویی به این موضوع تعجب کرد .

تعداد بالای دوربین ها و خبرنگاران ناآشنای زیادی که در این جلسه حضور داشتند باعث شگفتی  برخی از اعضای شورای شهر شد و یکی از اعضا آن را صحنه آرایی شهردار عنوان کرد .

پاسخ های شهردار به تبدیل زمینی که قرار بود به بوستان مادر تبدیل شود اما به مجتمع های مسکونی تبدیل شد هرگز اعضای معترض را قانع نکرد و همین موضوع یکی از محورهای تحقیق و تفحص مجلس از شهرداری تهران بود .

سوال سوم از شهردار سابق را ابوالفضل قناعتی در خصوص هتل اسپیناس  پرسید. به اعتقاد این عضو شورای شهر تهران تخلفات گسترده ای در جریان ساخت این هتل انجام شده بود.

اما جلسه طرح سوال از شهردار بیشتر به محاکمه قناعتی تبدیل شد. این موضوع البته توصیف این عضو از جلسه پاسخ شهردار به سوال وی است . جلسه پاسخ به سوال قناعتی به صورت غیر علنی بود . درست مانند جلسه پاسخ به پرسش حافظی .

در این جلسه شهردار تهران از کمبود هتل در تهران سخن گفته و این که بخش خصوصی علاقه ای به ساخت هتل در تهران ندارد و بسته های تشویقی که باید به سرمایه گذاران داده شود تا تمایل به ساخت هتل پیدا کنند نه این که از سرمایه گذاری پشیمان شوند .

روایتی که از این جلسه شده نشان می دهد بیشتر اعضا به حمایت از شهردار پشت عضو شورای شهر را خالی کرده اند و قناعتی هم با وجود آن که از پاسخ های شهردار قانع نشده بود ترجیح داد سوال خود را دنبال نکند.

در شورای پنجم به نظر می رسید به دلیل یک دستی جریان سیاسی حاکم بر شورا شاید دوباره استفاده از این ابزار نظارتی شورا به فراموشی سپرده شود اما الهام فخاری اولین  سوال از شهردار راپرسید.

او بر اساس ماده 74آیین نامه داخلی شورای اسلامی شهر تهران- چنانچه یک یا چند نفر از اعضای شورای شهر به عملکرد شهردار یا عملیات شهرداری اعتراض یا ایرادی داشته باشند ابتدا توسط رئیس شورا موارد را به صورت روشن به شهردار تذکر خواهند داد. در صورت عدم رعایت مفاد مورد تذکر، موضوع به صورت سؤال مطرح می‌شود که در این صورت رئیس شورا سؤال را کتباً به شهردار اطلاع خواهد داد و حداکثر ظرف ده روز پس از ابلاغ، شهردار موظف به حضور در جلسه عادی یا فوق‌العاده شورا و پاسخ به سؤال است -  تذکر خود در خصوص مدیریت پسماند را به سوال تبدیل کرد و به صورت مکتوب آن را به هیات رییسه ارسال کرد .

او در خصوص جزییات این سوال می گوید: من در یک سال اخیر دو مرتبه در مورد نحوه مدیریت پسماند تذکر دادم که یکی از این تذکرات به شهردار اسبق تهران یعنی آقای نجفی بود و تذکر دیگر به شهردار فعلی یعنی آقای افشانی بوده است.

به گفته  فخاری  9 خرداد ماه سال جاری در صحن شورا تذکری در این خصوص دادم اما پاسخی از سوی شهرداری داده نشد،  در 27 خرداد ماه جاری نیز رئیس شورای شهر نامه‌ای در این خصوص به شهرداری ارسال کرد که متاسفانه باز هم پاسخی ارسال نشد.

این عضو شورای شهر تهران با بیان این که  یکی از ابزارهای نظارتی اعضای شورا، تذکر شفاهی است که اگر پیگیری نشد تبدیل به تذکر کتبی می‌شود و اگر پاسخ قانع کننده ای به این تذکر داده نشود یا بدون پاسخ بماند، عضو این ابزار را دارد که تذکر خود را تبدیل به سئوال کند می گوید: حتما سایر اعضا نیز ما را برای ساماندهی به وضعیت موجود همراهی می‌کنند. من معتقدم گزارش به حرف و آن چیزی که روی کاغذ مینویسند، نیست. هیچ اقدامی در این حوزه نشده است و این قراری نبود که ما با مردم داشتیم. ماباید اولویت هایمان  را مورد بازنگری قرار دهیم.

فخاری با بیان اینکه این موضوع از جمله اتفاقی است که تماما به حوزه اختیارات شهرداری باز میگردد و از شهردار ناحیه، منطقه، معاونین شهردار و شهردار تهران باید در خصوص آن توضیح دهند و می توانند با عملکرد درست این مشکل را برطرف کنند.

فخاری اضافه کرد: کتبا درخواست خود را برای سوال از شهردار در این مورد به هیات رئیسه ارائه کرده‌ام.

 یکی دو هفته دیگر شهردار تهران باید برای پاسخ به پرسش فخاری در صحن شورا حضور پیدا کند .باید دید جلسه نخستین سوال از شهرداری که مشخص نیست در شهرداری ماندنی است یا نه چگونه برگزار خواهد شد .

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس سایر رسانه ها
    کارگزاری مفید