دبیرکل حزب کمونیست عراق:

نه با ایران و نه با آمریکا دشمنی نداریم

کدخبر: ۲۳۹۵۷۷
رائد فهمی، دبیرکل حزب کمونیست عراق، گفت: ما نه با ایران و نه آمریکا و نه هیچ کشور دیگری دشمنی نداریم.
 نه با ایران و نه با آمریکا دشمنی نداریم

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از انتخاب، دبیرکل حزب کمونیست عراق و از رهبران ائتلاف انتخاباتی سائرون (مورد حمایت سید مقتدا صدر) گفت: عراق پرچم ضدیت با ایران و یا طرف دیگر بدست نخواهد گرفت، ایران همسایه ماست و نظرات و دیدگاه های آن برای ما مهم است.

 'رائد فهمی' در اظهاراتی رسانه ای که روز پنجشنبه در خبرگزاری 'بغداد الیوم' منتشر شد، گفت: همین امر در مورد آمریکایی ها نیز صادق است بنابر این ما نه با ایران و نه آمریکا و نه هیچ کشور دیگری دشمنی نداریم. 

وی افزود: دولت جدید عراق با استقلال سیاسی بیشتری نسبت به دولت های قبلی خواهد بود و ما تلاش می کنیم توازن در روابط خارجی را بعنوان یک هدف محوری در دولت جدید ایجاد کنیم. 

به باور ناظران، موضع در برابر آمریکا یکی از محورهای تفاوت مواضع برخی گروههای تشکیل دهنده ائتلاف سائرون با جریان صدر است، درحالی که این جریان و شخص رهبری آن سید مقتدا صدر از آمریکا بعنوان اشغالگر یاد می کنند و خواستار خروج نیروی نظامی آن از عراق و نیز رساندن مراکز و تعداد ماموران دیپماتیک واشنگتن به اندازه معادل نمونه عراقی آن هستند، برخی از گروههای سائرون دیدگاه نزدیک تری نسبت به واشنگتن دارند.

شخص مقتدا صدر و همچنین دیگر رهبران این جریان سیاسی عراق در ماههای اخیر بارها مواضعی علیه سیاست های آمریکا در منطقه و عراق اتخاذ کرده اند. 

'سید جلیل النوری' معاون اول مقتدا صدر نیز مردادماه گذشته در یادداشتی در صفحه شخصی خود در واکنش به اقدامات خصمانه واشنگتن بر ضد ایران تهدید به مقابله مسلحانه با آمریکا کرده و گفته بود که دفاع از جمهوری اسلامی ایران براساس دین و مرجعیت های دینی، یک واجب شرعی و اخلاقی است.

وی از آمریکا به عنوان 'شر مطلق' یاد کرده و گفته بود که از شر مطلق جزء شر مطلق چیزی بر نمی آید.

دبیرکل حزب کمونیست عراق در ادامه سخنانش به مسائل مربوط به تشکیل دولت جدید عراق پرداخت و گفت: گزینه رفتن سائرون به جبهه مخالف (اپوزیسیون) در صورت عدم تشکیل دولتی خواهان اصلاحات در کشور، همچنان جدی است. 

رائد فهمی گفت که ائتلاف سائرون همچنان ملاحظاتی درخصوص شیوه انتخاب رئیس جمهوری و سازوکار انتخاب نخست وزیر جدید دارد زیرا توافق های سیاسی انجام شده میان احزاب نشانگر تداوم شیوه های گذشته و فقدان شفافیت و مدرن بودن آن است. 

وی افزود: برای پست نخست وزیری دنبال یک شخصیت سیاسی دارای مقبولیت سیاسی، مردمی و بین المللی هستیم که همزمان شهامت ورود به پرونده های فساد و آغاز روند اصلاحات را دارا باشد. 

فهمی گفت: بیش از 10 گزینه برای تصدی این پست مطرح هستند و گزینه ای که از سایرین شانس بیشتری داشته باشد وجود ندارد. ما نیز با کسی عداوتی نداریم اما کسی که می خواهد نخست وزیر شود باید به ضرورت اصلاحات در کشور باور داشته باشد. 

از هفته پیش با تشکیل دوره جدید پارلمان عراق و انتخاب رئیس و هیات رئیسه این مجلس، بحث ها و رایزنی ها برای توافق گروههای سیاسی بر سر گزینه دو پست نخست وزیری و ریاست جمهوری از هر زمانی دیگر جدی تر شده است. 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید