نایب‌رئیس مجلس خبر داد

آمریکا راه‌های تأمین داروی بیماران ایران را بسته است

کدخبر: ۲۴۰۵۳۹
اقتصادنیوز: نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی گفت: در شرایط فعلی که آمریکا به اسم دموکراسی مردم را با مشکلاتی مواجه کرده است، به ظاهر می گوید دارو تحریم نیست اما همه راه های تامین دارو را بسته است.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، مسعود پزشکیان روز دوشنبه در مراسم افتتاح چهارمین نمایشگاه بین المللی ایران فارما (دارو و صنایع وابسته) در مصلی امام خمینی (ره) افزود: 

در وضعیت اقتصادی فعلی باید تولید نیازهای اساسی کشور جدی گرفته شود، باید پشت سر صنعتگران دارو بایستیم تا نیازهای مواد اولیه دارویی را که از خارج وارد می کردند به دست دانشگاهیان تولید کنیم.

وی ادامه داد: با وجود این کمبودها دست از ولخرجی برنمی داریم در حالی که باید به نیازهای اساسی صنعتگران دارو توجه کرد.

پزشکیان تاکید کرد: آمریکا با همه مردم ایران سرجنگ دارد اما از انسانیت سخن می گوید؛ وظیفه صنعتگران و دانشگاهیان و دولت این است که با تمام وجود از این تهدید استفاده کنند و روی پای خود ایستادن را بیاموزند.

نائب رئیس اول مجلس شورای اسلامی گفت: تحریم های اولیه به ما یاد داد تا آنجا که می توانیم پاسخگوی نیاز مردم باشیم؛ تحریم های فعلی باید به ما یاد بدهد که تا آنجا که می توانیم خودکفا باشیم.

پزشکیان افزود: اگر کسی با جناحی دعوا دارد نمی تواند همه مردم بی گناه را تحت فشار بگذارد؛ پاسخ به درد و نیازهای مردم را نباید سیاسی کرد.

* طلب 3 هزار میلیاردتومانی صنعت دارو

وزیر اسبق بهداشت گفت: دولت بیش از سه هزار میلیارد تومانی به صنعت دارو بدهکار است. چرا باید دولت کاری کند که این اندازه مطالبه جمع شود و به ازای خدمت، پرداختی نداشته باشند.

وی با اشاره به تحریم های ظالمانه آمریکا علیه دارو گفت: نامردی است که بیماری به علت کمبود داروی وارفارین جان خود را از دست بدهد؛ اگر شما (آمریکا) با سیاستمداران دعوا دارید چرا با آدم‌های بیگناه معامله می‌کنید.

نائب رئیس اول مجلس شورای اسلامی افزود: اینها ظاهرا می گویند چرا در نقطه ای، بمباران شیمیایی شده اما کسانی که قادرند نگذارند حتی مواد اولیه به جایی برود چطور مواد اولیه بمب شیمیایی را در اختیار حمله کنندگان قرار می دهند. خودشان می کشند، خرابکاری می کنند و بعد مجلس ترحیم می گیرند.

پزشکیان درباره بدهی دولت به صنعت دارو گفت: جلسه با حضور رئیس مجلس و کمیسیون بهداشت درباره بدهی سه هزار و 500 میلیارد تومانی دولت به صنعت دارو داشتیم و پیگیری هایی داشتیم و در این رابطه دستوراتی نیز صادر شده تا ارز مورد نیاز صنعت دارو اختصاص یابد.

وی خاطرنشان کرد: ما در کشور حالت جنگ اقتصادی به خود نگرفته‌ایم. خیال می‌کنیم شرایط مثل گذشته است در حالی که باید به نیازهای حیاتی و واقعی اهمیت بدهیم نه اینکه ارز را به جایی که دلمان می‌خواهد اختصاص دهیم.

پزشکیان با اشاره به طرح تحول سلامت گفت: من پنج سال پیش و قبل از اجرای این طرح گفتم این کار از نظر علمی شدنی نیست و امکان این وجود ندارد که کل اعتبار دولت را به این طرح بدهیم. کجای دنیا چنین کاری انجام شده است، متاسفانه فکر کردند ما می‌خواهیم برخورد سیاسی کنیم. غیر ممکن است ما راهی را که از نظر علمی اشتباه است بتوانیم طی کنیم. اگر جهت‌گیری اشتباه باشد حتی بهترین مدیر هم باشد به جایی می‌رسد که هدفش نبوده است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید