محل اقامت روحانی کانون رایزنی‌های سیاسی/ جزئیاتی از دیدارهای رئیس‌جمهوری

کدخبر: ۲۴۰۶۱۱
اقتصادنیوز: نخستین روز حضور رئیس جمهوری در نیویورک شاهد دیدارهای دو جانبه رئیس جمهوری با شخصیت هاو همتایان بین المللی وی و رسانه های آمریکایی بود.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، حسن روحانی که برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک سفر کرده روز اول حضور را با نشست با مدیران رسانه های آمریکایی آغاز کرد.

در این جلسه، برخی مدیران و سردبیران رسانه های آمریکا پرسش های خود را درباره برجام و تحولات منطقه ای از روحانی پرسیدند.

وی در پاسخ به پرسشی درباره دیدار احتمالی با دونالد ترامپ گفت: از سال گذشته تاکنون رئیس جمهوری آمریکا از یک توافق بسیار مهم بدون هیچ دلیل خارج شده و مردم ایران را تحریم و تهدید کرده است و این اقدام ها به سادگی قابل چشم پوشی نیست. 

رئیس جمهوری ادامه داد: ترامپ در حقیقت چند اقدام بسیار نادرست را علیه ایران و ملت ما انجام داده است. او بی دلیل از توافق برجام خارج شده ، ملت ایران را بدون هیچ دلیلی تحریم و تهدید کرده و در امور داخلی ما دخالت می کند. قبل از هر بحثی این اقدام های نادرست باید جبران شود.

روحانی سپس با شبکه تلویزیونی ام بی سی آمریکا گفت و گو کرد که در جریان آن مواضع کشورمان را درباره سیاست های یکجانبه ترامپ برای افکار عمومی آمریکا تشریح کرد.

رئیس جمهوری در این گفت وگوی تلویزیونی در پاسخ این پرسش که 'آیا در نیویورک دیداری بین شما و ترامپ انجام می گیرد'؟، افزود: برنامه‌ای برای دیدار نداریم، اگر کسی علاقه به مذاکره، گفت و گو و پیشرفت در روابط دارد، از حربه تحریم و تهدید استفاده نمی کند. زمانی که دولتی همه توان خود را علیه دولت دیگر بکار می‌گیرد، معنایش این است که اراده لازم برای حل و فصل مسائل ندارد.

رئیس جمهوری در پاسخ به این پرسش خبرنگار شبکه تلویزیونی ان بی سی تمایل دارید چه چارچوب و شرایطی از طرف آمریکا مشاهده کنید تا زمینه چنین جلسه‌ای فراهم و گفت و گوها آغاز شود؟، گفت: آمریکا ابتدا باید همان پلی را که با تهدید، تحریم و خروج از برجام تخریب کرده بسازد تا به شرایط اول برگردیم و به این ترتیب فضای مناسبی ایجاد شود و دو کشور بتوانند برای آینده خود برنامه‌ریزی کنند.

بعد از این دیدار، کریستین لاگارد به هتل محل اقامت روحانی آمد تا درباره فشارهای مالی و اقتصادی آمریکا با رئیس جمهوری تبادل نظر کند.

لاگارد تحریم آمریکا علیه ایران را غیرقانونی و خلاف مقررات بین المللی دانست و بر ضرورت حمایت نهادهای بین المللی مالی از تهران در برابر این اقدام غیرقانونی آمریکا تاکید کرد.

رئیس جمهوری نیز تاکید کرد که ایران علاقه مند است روابط خود را با نهادهای پولی جهانی از جمله صندوق بین المللی پول گسترش داده و از نظرات مشورتی این صندوق برای پیشبرد برنامه های اقتصادی خود بهره بگیرد.

روحانی همچنین در اجلاس صلح برای بزرگداشت نلسون ماندلا که در مقر سازمان ملل برگزار شد شرکت و سخنرانی کرد.

رئیس جمهوری در این مراسم گفت: این یک واقعیت تاریخی است که دولتمردان بزرگ بجای «دیوار»، «پل» می سازند. هر اندازه نژادپرستی، تبعیض نژادی و بیگانه هراسی ایجاد دیوار میان ملتها را آسان می سازد، گفت و گو، مدارا و همزیستی مسالمت آمیز خمیرمایه بنای پل میان اختلاف ها و دودستگی ها است.

روحانی همچنین با همتای کوبایی خود در مقر سازمان ملل متحد دیدار و گفت و گو کرد.

وی به «میگل دیاز کانل» رئیس جمهوری کوبا گفت: مبارزه همه جانبه با تروریسم در سطح جهان، یکی از اهداف مهم و مشترک ایران و کوبا در روابط و همکاری های فی مابین است. 

رئیس جمهوری کوبا نیز با تاکید بر ضرورت مبارزه با یکجانبه گرایی دولت آمریکا، اظهار داشت: باید بیش از گذشته در راستای توسعه و تقویت روابط و همکاری های دو کشور بویژه در بخش های اقتصادی، درمانی و فناوری تلاش کنیم.

پس از این دیدار، روحانی عصر دوشنبه میزبان اوو مورالس رئیس جمهوری بولیوی بود.

روحانی به همتای بولیویایی خود گفت: امروز منافع کشورهای مستقل بیشتر ایجاب می کند تا در کنار هم در برابر زورگویی‌ها و دخالت های خارجی بوده و ایستادگی کنند.

مورالس رئیس جمهوری بولیوی نیز در این دیدار ضمن تسلیت و ابراز همدردی با ملت ایران در حادثه تروریستی اهواز، یادآور شد که دو ملت ایران و بولیوی در مسیر مبارزه برای آزادی اشتراکات فراوانی دارند و توسعه روابط و همکاری های دو کشور ضروری است.

وی تاکید کرد که ایران و بولیوی شرکای راهبردی برای تلاش در راستای منافع ملت های خود و بشریت هستند.

همچنین رئیس جمهوری اسلامی ایران در دیدار عبدالله عبدالله رئیس اجرایی افغانستان از ابراز همدردی کابل برای حادثه تروریستی اهواز تشکر کرد و گفت: امیدوارم در کنار هم بتوانیم تروریسم را در منطقه از میان برداریم.

رئیس جمهوری ادامه داد: امنیت کشورهای منطقه و از جمله ایران و افغانستان به یکدیگر گره خورده است و حضور بیگانگان در این منطقه به ضرر همه ما است.

رئیس هیات اجرایی دولت افغانستان نیز در این دیدارتاکید کرد: ایران همیشه در شرایط دشوار در کنار ملت افغانستان بوده و هیچ وقت روابط خود را با افغانستان تحت الشعاع کشورهای ثالت قرار نداده است.

عبدالله عبدالله با تاکید بر ضرورت همکاری همه کشورها در مبارزه با تروریسم افزود: هدف تروریست ها صدمه زدن و ایجاد رعب و تفرقه در بین کل مردم افغانستان است و مردم هم به خوبی آن را درک می کنند.

رئیس جمهوری روز دوشنبه یک دیدار ورزشی نیز داشت و میزبان توماس باخ، رئیس کمیته بین المللی المپیک بود.

روحانی در این دیدار به توسعه ورزش همگانی در کشور اشاره کرد و گفت: در سال های اخیر اقدام های زیادی در این زمینه در ایران انجام شده است.

روحانی همچنین عصر دوشنبه میزبان رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه بود.

در این دیدار درباره آخرین تحولات منطقه و توسعه روابط دو جانبه بحث و گفت و گو شد.

نخست وزیر ترکیه برای شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد به نیویورک سفر کرده است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید