محمدصادق جوادی حصار:

روحانی تلویحاً گفت که از مذاکره با آمریکا در ادامه برجام روی‌گردان نیستیم

کدخبر: ۲۴۰۹۷۸
اقتصادنیوز؛ عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی گفت: آقای روحانی برخلاف آقای ترامپ هوشمندانه، قدرتمندانه و از موضع تفاهم و تعامل با جهان صحبت کرد و اگر چه پایبندی دنیا به تعهدات بین المللی از جمله برجام را مطالبه می‌کرد، تلویحا به آمریکا گفت که از مذاکره در ادامه برجام حتی با ایالات متحده نیز روی گردان نیستیم.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از مهر؛ محمد صادق جوادی حصار، در رابطه با سخنرانی ترامپ در مجمع عمومی سازمان ملل اظهار کرد: سخنان رئیس جمهور ترامپ در مجموع  تکراری بود، جز یک تقاضا و نیاز برای همگرایی بیشتر با سیاست‌های آمریکا در منطقه  و چند تهدید جهانی به چین و اتحادیه اروپا،  سخنان  آقای ترامپ در سازمان ملل  می‌تواند به نفع سیاست خارجی ایران تمام می‌شود،  البته اگر دستگاه دیپلماسی ما هوشمندتر از گذشته عمل کند.  

وی خاطر نشان کرد: تصور می‌کنم آقای ترامپ  تلاش کرد که خود را خونسرد نشان دهد، اما حداقل از موضعی که اتحادیه اروپا و 1+4 قبل از نشست و سخنرانی وی گرفته بودند نا خرسند بود، لذا تشتت و تکرار موجود در سخنان او را می‌توان  ناشی از همین  عصبانیت تفسیر کرد،  ترامپ در این سخنرانی آشکارا نشان داد تحمل نظر مخالف خود را در عرصه  بین المللی ندارد. 

این فعال سیاسی اصلاح طلب یادآور شد: البته او در انتها  تلاش کرد کمی این موضع را ترمیم کند و بگوید  با همه مردم جهان دوستی دارد . ولی  منفعت طلبی آمریکایی در تمام صحبت‌های آقای ترامپ موج می‌زد. 

وی با اشاره به اینکه رئیس جمهور آمریکا به دنبال این بود که بگوید همه دنیا باید با ما هماهنگ باشد و سیاست جهانی ماست که باید مد نظر همه دولت‌ها و قدرت‌های دیگر قرار گیرد، افزود: ایشان چهره خوبی از سیاست‌جهانی آمریکا به نمایش نگذاشت.

جوادی حصار تصریح کرد: آقای روحانی برخلاف آقای ترامپ هوشمندانه، قدرتمندانه و از موضع تفاهم و تعامل با جهان صحبت کرد و اگر چه پایبندی دنیا به تعهدات بین المللی از جمله  برجام را مطالبه  می‌کرد، تلویحا به آمریکا گفت که از مذاکره در ادامه برجام حتی با ایالات متحده نیز روی گردان نیستیم. 

عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی بیان کرد: سیگنال و پیام روشن آقای روحانی این بود که راه گفت‌وگو با دولت آمریکا و شخص ترامپ بازگشت او به برجام و تعهد عملی و اجرایی  به پیمانی است که دولت آمریکا و سازمان ملل امضا کرده‌اند، در مجموع صحبت‌های آقای روحانی صحبت‌های خوبی بود. 

وی در رابطه با تغییر موضع سازمان ملل نسبت به ایران اظهار کرد: بعید می‌دانم که سازمان ملل با توجه به سخنان آقای روحانی تغییر موضع آشکارداده یا بیانیه‌ای صادر کند اما سخنرانی آقای روحانی احتمالا در مراودات بین‌الملل با ایران و تعاملات بین دولت‌ها تغییر ایجاد می‌کند و تا حد  قابل توجهی سیاست‌های اعمال فشار علیه ایران کم اثر خواهد شد. 

این فعال سیاسی و روزنامه نگار عنوان کرد: من تصور می‌کنم آمریکا تا قبل از 13 آبان که مرحله  دوم تحریم‌های یکجانبه ترامپ علیه ایران آغاز خواهد شد این روند خود را ادامه خواهد داد و حتی بعد از تحریم‌های جدید باز هم فشار خود را بیشتر می‌کند. 

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد که آمریکا از طریق فشارها می‌خواهد به نتیجه دلخواه خود برسد زیرا مطلوب آمریکا این است که بگوید ما با فشار و تحریم ایران را به زانو درآوردیم و دنیا را  مجبور کردیم که در سیاست جهانی با ما همراهی کند و اگر این اتفاق رخ ندهد در کل خاورمیانه، آفریقا، آمریکای لاتین و خاور دور هم سیاست‌های ترامپ دچار مشکل خواهد شد.  امیدوارم  دولت  و ملت ایران  با صبر و شکیبایی از این مرحله خطیر و سرنوشت ساز بگذرند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید