عراقچی: آمریکا آنقدر ساده‌لوح نیست که جنگ نظامی را با ایران آغاز کند

کدخبر: ۲۴۱۲۰۰
اقتصادنیوز: معاون وزیر امور خارجه ایران تاکید کرد که برجام یک توافق بین المللی و متعلق به همه جامعه بین الملل است و آمریکا با خروج از آن قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل را نقض کرده است.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، سید عباس عراقچی معاون وزیر خارجه ایران در گفت و گو با تلویزیون تی آر تی به حمایت جامعه جهانی از برجام پرداخت.

وی در این باره که تلاش دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا برای ایجاد فضای منفی علیه ایران مورد حمایت دیگر اعضای شورای امنیت قرار نگرفته، گفت: ادبیات (ضدایرانی) بسیار شنیده می شود و ما به اینگونه ادبیات عادت داریم، این چیز جدیدی نیست. اکنون نزدیک به چهل سال از انقلاب (اسلامی ایران) گذشته، اما آمریکایی ها و رئیسان جمهوری آمریکا همیشه همین اشتباه را کرده اند. آنان تلاش کرده اند که با زبان تهدید با ایران سخن بگویند که هرگز جواب نداده و در آینده نیز جواب نخواهد داد. ایرانی ها ثابت کرده اند که تنها به زبان احترام پاسخ می دهند.

عراقچی در جواب مجری تلویزیون تی آر تی که انزوای آمریکا و حمایت کشورها از ایران پس از خروج واشنگتن از برجام را عکس نتیجه دلخواه ترامپ دانست، تصریح کرد: واقعیت این است که توافق هسته ای، توافقی بین ایران و آمریکا نیست. این توافق حتی بین ایران و آنچه 1+5 نامیده می شد که این روزها 1+4 شده، نیست. 

وی با اشاره به اینکه برجام یکی از ضمیمه های قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد است، افزود: برجام توافقی است که به همه جامعه بین المللی تعلق دارد. این توافق نه تنها به تایید شورای امنیت رسیده، بلکه به یک قطعنامه این شورا الحاق شده است. قطعنامه 2231 برنامه جامع اقدام مشترک یا توافق هسته ای را یکی از ضمیمه های خود کرده است.

معاون وزیر امور خارجه ایران با توصیف برجام به عنوان یکی از بخش های جدایی ناپذیر قطعنامه 2231 شورای امنیت، ادامه داد: بدین شکل توافق هسته ای به همه جامعه بین المللی تعلق دارد و نوعی تعهد برای همه جامعه بین المللی برای حمایت از آن و تسهیل اجرای آن با حسن نیت و در فضایی سازنده به بار می آورد.

عراقچی با بیان اینکه خروج واشنگتن از توافق هسته ای در واقع نقض قطعنامه شورای امنیت بود، تاکید کرد: یعنی آمریکا به عنوان یک عضو دائم شورای امنیت قطعنامه این شورا را نقض می کند. و ترامپ تصمیم گرفت به همان شورای امنیت برود و ایران را به دلیل پایبندی به قطعنامه شورای امنیت محکوم کند. این خیلی عجیب است.

عضو ارشد تیم ایران در مذاکرات برجام در پاسخ به این سئوال که ایران چگونه از افراد و شرکت ها برابر تحریم های آمریکا حمایت می کند، پاسخ داد: ما از نزدیک با دیگر کشورها کار می کنیم؛ به ویژه دیگر امضاکنندگان برجام یعنی چین، روسیه و سه کشور اروپایی و البته همه اتحادیه اروپا. در واقع همه 28 عضو اتحادیه اروپا طرف برجام هستند. فکر می کنم همه تایید می کنند این تحریم ها که به صورت یکجانبه از سوی آمریکا وضع شده، قانونی نیست.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا جنگ لفظی میان ایران و آمریکا به جنگ نظامی ختم می شود، با بیان اینکه ایران برای بدترین شرایط نیز آماده است، گفت: فکر نمی کنم که آمریکا آنقدر ساده لوح باشد که جنگی علیه ایران آغاز کند؛ چرا که آنها بهتر از هر کسی از توانایی های ایران برای دفاع آگاهی و توانایی ما برای تلافی در یک جنگ واقعی آگاهی دارند که امیدواریم هرگز چنین چیزی روی ندهد.

عراقچی همچنین با اشاره به توان عالی دفاعی ایران در منطقه، تصریح کرد: به گمان من هر کسی به ویژه در منطقه ما هزینه جنگ، یا بهتر است بگویم یک جنگ دیگر را می داند. ما در منطقه خود از جنگ داخلی تا مناقشه، تروریسم و افراطگرایی و همه چیز داریم. امیدوارم هیچ کسی ترجیح ندهد که جنگ دیگری در منطقه روی دهد. یا اینکه یک بحران هسته ای دیگر در منطقه اتفاق بیافتد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید