همه چیز درباره کثیف ترین قرص

کدخبر: ۲۴۱۴۰۶
اقتصادنیو: ترامادول از خطرناک ترین قرص هایی است که این روزها مصرف آن میان جوانان بسیار رایج شده است.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از الو دکتر؛ ترامادول یک داروی ضد درد است که برای تسکین دردهای متوسط تا شدید تجویز می‌شود. خیلی افراد با مصرف طولانی مدت ترامادول ممکن است، در معرض خطر اعتیاد به آن قرار بگیرند. متاسفانه این روزها مصرف ترامادول در بین جوانان بسیار رواج پیدا کرده است به همین دلیل در این مطلب قصد داریم شما را از خطرات و عوارض مصرف ترامادول آشنا کنیم.

ترامادول چیست؟

ترامادول به دو صورت خوراکی و تزریقی عرضه می‌شود که نوع خوراکی آن به صورت قرص و کپسول در دسترس است و نوع تزریقی آن که تا چندی پیش در داروخانه‌ها موجود بود، بتازگی فقط در اورژانس بیمارستان‌ها استفاده می‌شود.

ترامادول دارویی ضعیف‌تر از مورفین و قوی‌تر از بروفن و استامینوفن است و هیچ‌گاه مصرف بیشتر از دو هفته آن برای بیماران تجویز و توصیه نمی‌شود.‌ مکانیسم اثر این دارو مانند همه مسکن‌های مخدر است، از این رو می‌توان نتیجه گرفت با مصرف مقادیر بیشتر از حد مجاز و توصیه شده، مسمومیتی شبیه مواد مخدر و همچنین با مصرف طولانی مدت آن اعتیاد به این دارو بروز می‌کند.‌

احساس شادی، کاهش استرس و اضطراب، از بین رفتن درد و ... را از تاثیرات افزایش مصرف کوتاه مدت ترامادول، بر بدن انسان الست.

ترامادول تاثیری مشابه داروهای ضد افسردگی دارد که با افزایش سطح سروتونین در مغز، باعث احساس شادی و انرژی بیشتر می‌شود.

 به دلیل تاثیر ترامادول بر عملکرد مغز، احساس آرامش کاذب در فرد ایجاد شده و از این‌رو امروزه به دارویی تبدیل شده که متاسفانه نوجوانان و جوانان در هنگام رویارویی با مشکلات و شکست‌ها، آن را تنها راه برای کسب آرامش می‎دانند.

خطرات ترامادول برای بدن

متأسفانه به علت در دسترس بودن، قیمت پایین، ارائه بدون نسخه در برخی داروخانه‌ها و نبود اطلاع کافی درباره عوارض ترامادول، هم‌اکنون با شیوع گسترده‌ای از مصرف این دارو در کشور روبه‌رو هستیم.

ترامادول با فعل و انفعالاتی که در بدن انجام می‌دهد خاصیتی مانند داروهای ضدافسردگی ایجاد می‌کند و با آن که دارویی مخدری است برعکس مورفین سبب هوشیاری و فعالیت بیشتر می‌شود و به احتمال زیاد یکی از دلایل گرایش مصرف‌کنندگان به ترامادول همین ویژگی است.‌

بعد از مصرف طولانی مدت و بیشتر از حد مجاز ترامادول اعتیاد به آن حاصل می‌شود که در این مرحله ترک آن بسیار سخت و طاقت‌فرسا خواهد بود. مصرف ترامادول را نباید به صورت ناگهانی قطع کرد، زیرا باعث ایجاد علائم ناخوشایند قطع مصرف می‌شود.

نکته مهم در ترک ترامادول شدیدتر بودن علائم جسمی آن نسبت به تریاک است که ناشی از خواص ضدافسردگی این دارو است. با قطع ناگهانی ترامادول علائمی متوسط تا شدید از اضطراب، تعریق، بی‌خوابی، تهوع، لرز، اسهال، درد عضلانی، ترس، بیقراری، گر گرفتگی و تشنج را خواهیم دید. پس مصرف‌کنندگان این داروی مخدر هیچ گاه نباید ‌به‌صورت خودسرانه اقدام به ترک کنند.

هشدار

مصرف این دارو در کسانی که بیماری‌های مزمن کبدی و کلیوی دارند همچنین زنان حامله(به علت بروز ناهنجاری‌های جنینی) و افراد دارای سابقه تشنج ممنوع است. این در حالی است که مصرف همزمان این دارو به همراه الکل، خواب‌آورها، مواد و داروهای مخدر بسیار خطرناک است.

مصرف تفریحی ترامادول چه عوارضی دارد؟!

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید