سوریه برای اس300 یک میلیارد دلار به روسیه پرداخته است؟

کدخبر: ۲۴۱۷۴۷
اقتصادنیوز: شبکه تلویزیونی رژیم صهیونیستی مدعی شد، دمشق در قبال دریافت سامانه دفاعی اس۳۰۰ مبلغ یک میلیارد دلار به روسیه پرداخت کرده است.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، شبکه یک تلویزیون رژیم صهیونیستی (کان) به نقل از منبعی که آن را آگاه توصیف کرد، مدعی شد، سوریه مبلغ یاد شده را چند سال قبل، در سال ۲۰۱۳ که برای اولین بار از تجهیز دمشق به این سامانه‌ها صحبت شد، در بانک‌های روسیه به ودیعه گذاشته بود اما این قرارداد به دلیل فشارهای تل‌آویو دچار متوقف شده و این مبلغ در آن مقطع زمانی به روسیه داده نشد.

به گزارش این شبکه عبری زبان، به زودی با انتقال این سامانه‌ها به سوریه مبلغ یاد شده نیز به مسکو تحویل داده می‌شود و این امر نشان دهنده منافع اقتصادی ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه است.

این شبکه تلویزیونی در عین حال به نقل از یک منبع سیاسی اسرائیلی اعلام کرد: تحویل سامانه‌ها به سوریه چالشی در برابر اسرائیل ایجاد خواهد کرد و این چالش برای اسرائیل ساده نیست، ما نه فقط با رصد و رهگیری یا ممانعت از وورد کامیون‌های حامل این سامانه‌ها بلکه به شکل‌های مختلفی با این مساله مواجه هستیم.

هفته گذشته در پی سقوط جنگنده ایلوشین ۲۰ در سوریه توسط سامانه‌های دفاعی دمشق پس از حمله جنگنده‌های اسرائیلی به پایگاه‌های هم‌پیمانان ارتش سوریه در لاذقیه، روسیه اعلام کرد می‌خواهد دمشق را به سامانه‌های پیشرفته اس ۳۰۰ مجهز کند.

این امر موجب نگرانی در محافل مختلف اسرائیل شد و بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در تماس تلفنی با پوتین از او خواست دمشق را به این سامانه‌ها مجهز نکند. نتانیاهو مدعی شد، با این کار منطقه در معرض خطر قرار می‌گیرد و این سامانه‌ها موجب افزایش بی‌ثباتی در منطقه می‌شوند.

نتانیاهو هفته گذشته در دیدار با دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در حاشیه نشست‌های مجمع عمومی سازمان ملل از او خواست جهت ممانعت از ارسال این سامانه‌ها به سوریه با روسیه گفت‌وگو کند.

نتانیاهو پس از این دیدار مدعی شد که رئیس جمهوری آمریکا با تمامی خواسته‌هایش درباره بحران به وجود آمده میان روسیه و اسرائیل موافقت کرده‌ است.

با وجود این ادعاها، سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه اعلام کرد که کشورش سامانه‌های اس۳۰۰ را ظرف دو هفته آینده به سوریه ارسال می‌کند.

رژیم صهیونیستی نگران این است که تجهیز سوریه به این سامانه‌ها موجب محدود شدن آزادی فعالیت ناوگان هوایی‌اش در حریم هوایی سوریه و به خطر افتادن جنگنده‌های آن شود. این در حالی است که ارتش این رژیم یک هفته قبل از سرنگونی جنگنده روسی افتخار کرده و مدعی شده بود، از سال گذشته حدود ۲۰۰ حمله هوایی علیه پایگاه‌های وابسته به هم‌پیمانان ارتش سوریه و حزب‌الله در سوریه انجام داده و همچنین کامیون‌های حامل سلاح که قرار بود به لبنان بروند، هدف قرار گرفته شده‌اند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید