برندگان جایزه صلح نوبل مشخص شدند

کدخبر: ۲۴۲۷۶۲
اقتصادنیوز؛ بنابر اعلام کمیته نروژی جایزه نوبل، 2 فعال مبارزه با خشونت جنسی از کنگو و عراق برنده جایزه صلح نوبل در سال 2018 شدند.
برندگان جایزه صلح نوبل مشخص شدند

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس؛ کمیته صلح نوبل جایزه صلح خود در سال 2018 را به دکتر «دنیس موکوِگ» شهروند اهل کنگو و «نادیا مُراد» شهروند ایزدی اهل عراق اعطا کرد.

به گفته کمیته صلح نوبل، این جایزه به دلیل فعالیت این دو نفر در راه مبارزه با خشونت جنسی و پایان دادن به خشونت جنسی به عنوان یک ابزار جنگی در درگیریهای نظامی به آنها تعلق گرفته است.

نادیا مراد یک شهروند عراقی است که از سپتامبر 2016 به عنوان فعال صلح و همچنین سفیر حسن نیت سازمان ملل در راه مبارزه با قاچاق انسان فعالیت میکند.

نادیا مراد از جمله زنان ایزدی بود که در سال 2014 زمانی که 21 سال سن داشت توسط داعش به عنوان برده جنسی به اسارت درآمد. علاوه بر وی 7 هزار زن دیگر ایزدی نیز توسط داعش مورد اسارت جنسی قرار داشتند.

نادیا زمانی که از دست داعش گریخت با انتشار کتابی به افشاگری در زمینه خرید و فروش برده‌های جنسی توسط گروه تروریستی داعش اقدام کرد. مراد در کتاب خود نوشته که وی در ابتدا به عنوان برده جنسی به یکی از تروریستهای ارشد داعش فروخته شده بود. این عنصر داعشی در عین حال 3 زن دیگر را به بردگی خود گرفته بود.

نادیا مراد

دکتر موکوگ نیز یک متخصص پزشکی زنان و اهل کنگو است که در بیمارستان پانزی در بوکاوو کار میکند و در درمان زنانی که هدف تجاوز گروهی توسط شبه نظامیان قرار دارند مشارکت دارد. وی از زمان جنگ دوم کنگو، هزاران زن که قربانی تجاوز گروهی در درگیریهای داخلی کنگو قرار داشتند را مورد درمان قرار داده است.

وی پیش از این نیز چندین جایزه بین المللی از جمله از جانب سازمان ملل دریافت کرده است.

جایزه صلح نوبل

برنده صلح نوبل در سال 2017 نیز کمپین مبارزه با گسترش سلاحهای هسته ای بود.

از زمان اعطای جایزه صلح به فعالان صلح بین المللی، کمیته نوبل تا کنون چندین بار به خاطر انتخابهایش هدف انتقادات شدید جامعه بین‌المللی قرار گرفته است. از جمله انتخاب باراک اوباما رئیس جمهور سابق آمریکا به دلیل عملیات هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی در مناطق مختلف جهان از جمله در یمن، افغانستان و سومالی که به کشته شدن صدها غیرنظامی، زن و کودک منجر شده بود، مورد انتقاد قرار گرفته است.

باراک اوباما برنده جایزه صلح نوبل در سال 2009 است.

همچنین اعطای جایزه صلح نوبل به «آنگ سان سوچی» که اکنون رهبر حزب حاکم میانمار است به علت دست داشتن وی در سرکوب مسلمانان روهینگیا مورد تشکیک و انتقاد فعالان صلح قرار داشته است.

سوچی در زمانی که توسط نظامیان حاکم میانمار تحت زندان خانگی قرار داشت در سال 1991 برنده جایزه صلح نوبل شد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید