جهانگیری: با نفت بالای 80 دلار اگر نصف گذشته هم نفت صادر کنیم درآمدمان به اندازه قبل خواهد بود

کدخبر: ۲۴۴۷۲۲
اقتصادنیوز؛ اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه آمریکا تصور می‌کرد کشورهای دیگر می‌توانند تحریم نفتی ایران را جبران کنند گفت: الان می‌بینند هنوز تحریم نفت ایران شروع نشده قیمت نفت بالای 80 دلار شده است یعنی اگر به میزان نصف گذشته هم نفت صادر کنیم درآمد نفتی ما به اندازه پیش از تحریم‌ها خواهد بود.
جهانگیری: با نفت بالای 80 دلار اگر نصف گذشته هم نفت صادر کنیم درآمدمان به اندازه قبل خواهد بود

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از تسنیم؛ اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور صبح امروز (یکشنبه 22 مهر) در مراسم روز جهانی استاندارد، ضمن تبریک این روز به دست‌اندرکاران استاندارد کشور، با اشاره به تحریم‌های ظالمانه آمریکا و مقاومت ملت ایران در برابر فشارهای خارجی اظهار داشت: امروز ما در شرایط خاصی بسر می‌بریم که این شرایط می‌طلبد سیاست‌هایی متناسب با وضعیت فعلی تدوین کنیم.

وی با بیان اینکه در این جنگ اقتصادی می‌خواهند علاوه بر کاهش منابع درآمدی ایران امکان واردات محصولات مورد نیاز را از بین ببرند و در نهایت با فشارها، مردم را ناراضی و علیه حاکمیت بشورانند، گفت: حتماً باید تلاش کنیم منابع درآمدی خود را افزایش دهیم. نفت اصلی ترین منبع درآمدی ماست و آمریکا ادعا کرده که آن را به صفر می‌رساند، برخی کشورها نیز با آمریکا همراهی می‌کنند. در این شرایط حتماً مردم ایران از مسئولین انتظار دارند که با وجود فشارها بتوانیم میزان صادرات را در حد قابل قبول انجام دهیم.

معاون اول رئیس‌جمهور اضافه کرد: ما با استفاده از برخی روش‌ها، شرکای جدید در دنیا پیدا کرده‌ایم و با شرکای سنتی نیز مذاکره داشته و راهکارهایی پیدا کرده‌ایم و آمریکا باید بداند که هر کشوری که مورد تحریم قرار بگیرد برای دور زدن تحریم‌ها تلاش خواهد کرد.

جهانگیری ادامه داد: یکی از اتفاقاتی که آمریکا نمی‌خواست رخ بدهد افزایش بهای نفت بود چرا که آمریکا تصور می‌کرد کشورهای دیگر می‌توانند جایگزین ایران شوند اما الان می‌بینند هنوز تحریم نفت ایران شروع نشده قیمت نفت بالای 80 دلار شده است یعنی اگر به میزان نصف گذشته هم نفت صادر کنیم درآمد نفتی ما به اندازه پیش از تحریم‌ها خواهد بود.

وی خاطر نشان کرد: بازرگانان و بخش خصوصی داخلی نیز به کمک آمده‌اند. ایران مسیر استراتژیک ترانزیت است و دنیا نمی‌تواند آن را نادیده بگیرد و بسیاری از کشورها ناچار هستند برای تامین انرژی خود نفت ایران را به‌صورت غیرمستقیم خریداری کنند.

معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه این حق صادر کنندگان، تولید کنندگان و فعالان اقتصادی است که مطالبات و انتظاراتی داشته باشند، تصریح کرد: اما امروز زمانی است که مردم و کشور از فعالان اقتصادی و تولید کنندگان مطالباتی دارند و وقت آن است که بخش خصوصی دلسوز و عاشق وطن ببیند که چگونه می‌تواند صادرات خود را افزایش داده و منابع حاصل را در اختیار کشور قرار دهد تا کشور بتواند از این شرایط با سربلندی عبور کند.

جهانگیری افزود: امروز که کشور گرفتار است این هنر نیست که ببینیم چگونه می‌توانیم سود بیشتری ببریم پس وطن پرستی و جوانمردی برای چه زمانی است؟

وی با تاکید بر اینکه باید صادرات غیرنفتی کشور را افزایش دهیم گفت: خوشبختانه ورود صادر کنندگان به صحنه خوب است اما بهتر می‌توانند به صحنه بیایند و انتظار این است که در بازگرداندن ارز به چرخه اقتصاد عملکرد بهتری داشته باشند.

معاون اول رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه مدت دوران تحریم را ما تعریف می‌کنیم ، اظهار داشت: این دوران را می‌توان طوری تعریف کرد که چند ماهه تمام شود و راه آن این است که نخبگان، دلسوزان و فعالان اقتصادی و همه کسانی که به وطن عشق می‌ورزند پای کار بیایند و ثبات و آرامش را به کشور برگردانند . نباید با جو سازی دشمن در بازی آنها قرار بگیریم بلکه باید طوری بازی کنیم که منافع ملتمان در آن تامین می شود.

جهانگیری با اشاره به نامگذاری سال جاری تحت عنوان حمایت از کالای داخلی گفت: در شرایط تحریم برخی کالاهای خارجی به دلیل محدودیت منابع ارزی اجازه واردات پیدا نمی‌کنند. در شرایط عادی و برای سال‌های متمادی واردات هر کالایی با تعرفه مشخص مجاز بود اما امروز و در شرایط غیرعادی تحریم باید منابع ارزی محدود کشور را مدیریت کنیم که در جایی که مصلحت است، هزینه شود.

وی با بیان اینکه در دوره تحریم جهت گیری مردم به سمت کالای داخلی خواهد بود،‌ تصریح کرد: این فرصتی طلایی برای تولید کنندگان کشور است و اینکه گفته می‌شود در شرایط تحریم باید تهدیدها را به فرصت تبدیل کنیم به این معنی نیست که تحریم خوب است. تحریم بسیار ظالمانه و زورگویانه است ولی می‌توان از دل آن فرصت به‌وجود آورد.

معاون اول رئیس‌جمهور تصریح کرد: تولید کننده داخلی باید بداند که ملت امروز نگاهش به آنهاست پس نباید قیمت‌ها را غیرطبیعی بالا ببرد. نباید به ملت ظلم کرد. کیفیت کالا نباید کاهش یابد چون مردم مجبور شده‌اند به کالای داخلی رو آوردند. تولید کننده دلسوز کسی است که با قیمت مناسب و کیفیت خوب کالا را ارائه دهد و وقتی که مردم به یک کالای داخلی با کیفیت و قیمت مناسب عادت کنند، وقتی نمونه خارجی آن وارد شود، کالای داخلی را رها نمی‌کنند تا به سمت کالای خارجی بروند.

جهانگیری در ادامه با تاکید بر اینکه سازمان‌ها نیز باید متناسب با تحریم چابک شوند، بر ضرورت از بین بردن بروکراسی تاکید کرد و گفت: در جلسه سران قوا نیز که با حضور مقام معظم رهبری برگزار شد ایشان تاکید کردند که قوانین و مقرراتی که مانع هستند شناسایی و لغو شوند.

وی از اتاق بازرگانی، اتحادیه‌ها و انجمن‌های بخش خصوصی خواست قوانین و مقرراتی که فکر می‌کنند مزاحم فعالیت آنها است را به دولت پیشنهاد دهند تا دولت آنها را بررسی و حذف کند.

معاون اول رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود گفت: سازمان‌هایی مانند سازمان ملی استاندارد نیز باید در زمینه صادرات و واردات کالا چابک عمل کنند و وقتی که کالایی به کشور وارد می‌شود نباید چند روز در بنادر و گمرکات برای بررسی و نمونه برداری معطل باشد این جفا به حق مردم است.

جهانگیری اظهار داشت: روز جهانی استاندارد فرصت مناسبی است که تأملی در ضرورت رسیدن به معیارها و شاخص‌هایی که زندگی را برای مردم بهتر می‌کند، داشته باشیم.

وی هدف اصلی استاندارد را زمینه سازی تامین شرایط زندگی مناسب و با کیفیت برای مردم دانست و تصریح کرد: این همایش فرصتی برای دست اندرکاران موسسه استاندارد، سیاست گذاران، دستگاه‌های اجرایی ، نهادهای مدنی و بخش خصوصی است تا کنار هم بنشینند و اتقافاتی که در استاندارد افتاده را نقد و بررسی کنند و افق‌های بزرگ‌تر و بهتری برای خود ترسیم نمایند.

معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه همانطور که شاخص در بخش صنعت، تولید،‌اقتصاد، صادرات و واردات بسیار ضروری است و هیچ کس حاضر نیست که کالایی که از شاخص‌های حداقلی برخوردار باشد را مصرف کند، خاطرنشان کرد: در جنبه‌های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی نیز ضرورت ایجاب می‌کند که شاخص‌های مناسب داشته باشیم .

جهانگیری ادامه داد: بخش‌هایی مانند آموزش و پرورش و آموزش عالی، بهداشت، محیط زیست و مقوله‌هایی نظیر‌ انسجام اجتماعی،‌ داشتن امید، اعتماد به نهادهای اجرایی و حکومتی و احساس امنیت نیازمند معیارهای مناسبی است تا این نیازهای اجتماعی و فرهنگی از یک حداقل لازم کمتر نباشد.

وی با بیان اینکه ما در جامعه به هم پیوسته جهانی زندگی می‌کنیم، به شعار روز جهانی استاندارد تحت عنوان انقلاب صنعتی چهارم اشاره و خاطر نشان کرد: هر کدام از انقلاب‌های صنعتی که در دنیا رخ داد منشأ تحولات عظیمی در روابط ملت‌ها و زندگی مردم شد . امروز موضوعی تحت عنوان فناوری‌های پیشرفته و فناوری‌های نوین، تقریبا تمام ابعاد زندگی انسانی، اقتصاد، تولید و صنعت را تحت تاثیر قرار داده است بنابراین باید استاندارد‌های متناسب با هر موقعیتی را ایجاد کنیم.

معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه توسعه کشور، رفاه مردم و رضایتمندی جامعه را به دنبال دارد، بر حضور نخبگان و لزوم ارایه شاخص‌های متناسب با بخش‌های مختلف اقتصادی، سیاسی و اجتماعی تاکید کرد و اظهار داشت: وقتی در دنیا استاندارد شعار خود را انقلاب چهارم صنعتی قرار داده ما نمی‌توانیم هنوز درباره مسائل اولیه نظیر خودرو صحبت کنیم.

جهانگیری گفت: چند سال پیش درمیان ده شرکت برتر دنیا نام شرکت‌هایی دیده می‌شد که سرمایه و کارخانه های بیشتری داشتند ، اما امروز شرکت‌هایی که دارای بیشترین گردش مالی هستند، شرکت‌های فعال در بخش فناوری‌های جدید هستند . پیام تغییر به‌وجود آمده این است که اگر می‌خواهیم واحد تولیدی موفق داشته باشیم باید فناوری‌های روز دنیا را به خدمت بگیریم.

وی ادامه داد: امروز شرکتی در صادرات موفق می‌شود که از کیفیت و استانداردهای روز دنیا برخوردار باشد. چرا که در امر واردات، کیفیت موضوع حاکمیتی می‌شود و حاکمیت هر دولت و کشوری روی این موضوع اصرار دارد کالایی وارد کشور کند که از حداقل استانداردهای معتبر جهانی برخوردار باشد.

معاون اول رئیس‌جمهور ادامه داد: خوشبختانه تولید کنندگان کشور در سال‌های گذشته هم در فرآیند تولید و هم در ارائه محصول نهایی با اخذ استانداردهای لازم کیفیت قابل توجهی به‌دست آورند و این برای افزایش صادرات غیر نفتی کشور بسیار مهم است.

جهانگیری با بیان اینکه البته پیش از انقلاب عمده صادرات کشور فرش،‌ پسته و برخی از محصولات سنتی بود اما امروز کالاهای صنعتی که دانش سهم بالاتری در آنها دارند از سهم بیشتری درصادرات برخوردارند، اظهار داشت: پیام مهم این موضوع صادرات محصولات صنعتی است که میزان ارزش افزوده مغز انسان در آنها بالاتر است و جزو کالاهای دانش بنیان هستند.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر تعداد شرکت‌های مستقلی که با مشخصه دانش بنیان فعالیت دارند به چند هزار رسیده است، گفت: بقیه شرکت‌ها که با این عنوان فعالیت نمی‌کنند نیز تلاش کرده‌اند در فرآیند تولید از دانش و فناوری‌های روز استفاده کنند و باید به این جهت گیری در بنگاه های اقتصادی توجه شود.

معاون اول رئیس‌جمهور با طرح این موضوع که ایران با بسیاری از کشورهای شرق آسیا و آمریکای لاتین به طور همزمان مسیر توسعه را آغاز کرد اما از آنها در جریان توسعه عقب ماند به مساله ضعف در سیاست گذاری پرداخت و افزود: تمام بررسی‌ها و مطالعات بیانگر آن است که بخش خصوصی کشور توانمند است و ضعف اصلی در اینکه نتوانسته‌ایم با سرعت مسیر را طی کنیم به خاطر نبود سیاست گذاری‌های عالمانه و دقیق بوده است.

جهانگیری اضافه کرد: عدم استمرار سیاست‌های عالمانه نیز از دیگر دلایل عدم موفقیت است چرا که گاهی سیاست‌ها خوب بوده اما با تغییر مدیر سیاست ‌ها نیز متوقف شده‌اند. کشورهایی موفق شده‌اند که با وجود تغییرات مدیریتی، تغییر دولت‌ها و حتی در زمان کودتا،‌ سیاست‌های توسعه‌ای آنها تغییر نکرده است.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه ایران شایستگی توسعه را دارد و از بخش خصوصی توانمند، قدرت برنامه ریزی بالا و نیروی انسانی جوان و تحصیلکرده برخوردار است، خاطر نشان کرد: ایران دارای موقعیت جغرافیای منحصر به فرد است و همه این ظرفیت‌ها کمک می‌کند که به روند توسعه شتاب داده شود.

در این مراسم رئیس سازمان ملی استاندارد ایران نیز گزارشی از اقدامات انجام شده و ارتقاء جایگاه ایران در حوزه استاندارد ارائه کرد و گفت: از میان 163 کشور عضو ایزو، ایران دارای رتبه 22 است و انتخاب مجدد سازمان ملی استاندارد بعنوان رئیس کارگروه خاور نزدیک سازمان بین المللی استاندارد غذایی و کشاورزی یک دستاورد بزرگ است.

گفتنی است در این مراسم با حضور معاون اول رئیس‌جمهور از واحدهای تولیدی نمونه تقدیر به‌عمل آمد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید