تغییراتی که گوشت کبابی در بدن ایجاد می کند

کدخبر: ۲۴۴۷۴۲
اقتصادنیوز: اگر بطور مداوم گوشت قرمز، ماهی یا مرغ کباب شده می‌خورید، باید بدانید ممکن است فشار خون شما بالا رود.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از بهداشت نیوز: به تازگی گروهی از پژوهشگران به بررسی روش های مختلف طبخ گوشت گاو، ماهی و مرغ و تأثیر آن ها روی افزایش فشار خون پرداخته اند. پژوهشگران برای این مطالعه از داده های مربوط به حدود 103 هزار مرد و زنی که در مطالعات گذشته جمع آوری شده بود، استفاده کردند.

پژوهشگران در ادامه بررسی های خود دریافتند در حالی که هیچ کدام از شرکت کنندگان در زمان شروع مطالعات دچار سرطان، دیابت یا فشار خون بالا نبودند، اما پس از دوره ای 12 تا 16 ساله حدود 37123 نفر از آن ها از فشار خون بالا رنج می بردند.

مقایسه نتایج پژوهش نشان می دهد در افرادی که 15 بار یا بیشتر در ماه از مرغ، ماهی یا گوشت قرمز کباب شده استفاده می کنند، خطر ابتلا به فشار خون بالا 17 درصد بیشتر از افرادی است که کمتر از 4 بار در ماه گوشت کباب شده مصرف می کنند.

پژوهشگران همچنین دریافتند که رابطه بین دمای پخت، میزان پخته شدن گوشت و فشار خون بالا مستقل از میزان یا نوع گوشت مصرفی توسط هر شرکت کننده است.

دکتر گانگ لیو، سرپرست این پژوهش و محقق پست دکترای دانشکده تغذیه دانشگاه سلامت عمومی هاروارد واقع در بوستون می گوید: مطالعات انجام گرفته نشان می دهد کباب کردن گوشت در دماهای بالا می تواند موجب التهاب، مقاومت به انسولین و استرس اکسیداتیو شود. دکتر لیو می افزاید این موارد می توانند منجر به بالا رفتن فشار خون افراد شوند.

التهاب، مقاومت به انسولین و استرس اکسیداتیو همگی مواردی هستند که روی محیط داخلی رگ های خون اثر می گذارند. این سه پدیده موجب تصلب شریان ها می شوند و ریسک ابتلا به بیماری¬های قلبی را افزایش می دهند. رگ های بیماران مبتلا به تصلب شرایین نازکتر از دیگران است.

با توجه به این موضوع که در پرسشنامه های تکمیل شده توسط شرکت کنندگان در آزمایش سؤالاتی درباره استفاده از سایر گوشت ها از جمله گوشت گوسفند و همچنین روش های طبخی مانند آبپز کردن و سرخ کردن مطرح نشده بود، یافته های این پژوهش محدود به موارد بررسی شده هستند.

دکتر لیو معتقد است با توجه به یافته های پژوهش، می توان خطر ابتلا به فشار خون بالا را با کاهش مصرف گوشت کباب شده کاهش داد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید