چه کسانی در ماجرای خاشقجی از عربستان حمایت کردند؟

کدخبر: ۲۴۴۸۵۱
اقتصادنیوز: نخست وزیر مکلف لبنان بر همبستگی خود با عربستان سعودی در مقابله با اتهاماتی علیه این کشور مطرح شده، تاکید کرد. این در حالی است که شش کشور عربی دیگر در پرونده جمال خاشقجی طرف سعودی‌ها را گرفتند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، شبکه خبری روسیا الیوم گزارش داد، سعد حریری، نخست وزیر مکلف لبنان ضمن ابراز همبستگی خود با عربستان سعودی در مقابله با اخباری مبنی بر دست داشتن این کشور در ناپدید شدن و قتل جمال خاشقجی روزنامه‌نگار منتقد سعودی گفت: جایگاهی که این کشور در میان کشورهای عربی و در جهان دارد آن را در کنار کشورهای اصلی قرار می‌دهد که برای ثبات منطقه و حمایت از مسائل کشورهای عربی تلاش می‌کنند.

این در حالی است که خود حریری نیز در نوامبر ۲۰۱۷ در اقدامی بی‌سابقه و غیرقابل پیش‌بینی در سفرش به عربستان سعودی تحت فشار ولیعهد جوان سعودی استعفایش را اعلام کرد. او توسط دولت عربستان در حصر خانگی قرار گرفت و نهایتا با وساطت فرانسه از ریاض به لبنان بازگشت.

در آن سفر حریری به شدت ایران و حزب‌الله را مورد انتقاد قرار داد و گفت: فضای موجود در لبنان شبیه به زمانی است که پدرش رفیق حریری ترور شد.

وی از دسامبر ۲۰۱۶ نخست وزیر لبنان است و اولین دولت خود را در سال ۲۰۰۹ تشکیل داد که تا سال ۲۰۱۱ به فعالیت خود ادامه داد.

حریری گفت: انتقاداتی که علیه عربستان سعودی آغاز شده خللی در ثبات منطقه ایجاد می‌کند و منطقه را به سوی تحولات منفی بیشتری می‌کشاند.

از سوی دیگر، یک منبع مسؤول در دبیرخانه اتحادیه عرب گفت: در چارچوب روابط میان کشورها تهدید به استفاده از تحریم‌های اقتصادی به عنوان سیاست یا راهکاری برای تحقق اهدافی سیاسی یک‌جانبه و غیرقابل پذیرش است.

این منبع در پاسخ به سوال برخی مسؤولان اتحادیه عرب در خصوص اظهارنظر یکی از مسؤولان عربستان سعودی درباره مخالفت ریاض با هرگونه تهدیدی یا اشاره ضمنی به اعمال تحریم‌های اقتصادی و یا استفاده از آن به عنوان ابزارهایی برای فشار سیاسی ادعا کرد: در خصوص پرونده ناپدید شدن جمال خاشقجی روزنامه‌نگار مخالف عربستانی مسؤولان این کشور با وضوح تمام همکاری خود در تحقیقات جاری در این پرونده را اعلام کرده‌اند و به همین دلیل لازم است اتهاماتی واهی علیه عربستان سعودی زده نشود و این کشور مورد تهدید و یا اعمال فشار قرار نگیرد.

این منبع با ابراز امیدواری نسبت به این‌که در آینده‌ای نزدیک حقیقت در این پرونده روشن خواهد شد و راه به سوی هرگونه تنشی علیه عربستان سعودی که می‌تواند بر امنیت و ثبات منطقه تاثیر بگذارد، بسته می‌شود، گفت: عربستان سعودی نقش مهمی در حفظ امنیت و ثبات منطقه و جهان ایفا می‌کند.

پس از امارات متحده عربی و بحرین اکنون کشورهای یمن، فلسطین، اردن و عمان حمایت و همبستگی کامل خود را با عربستان سعودی در برابر فشارهای بین‌آلمللی در پرونده خاشقجی را اعلام کردند.

محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین با تقدیر از موضع‌گیری‌های عربستان سعودی تاکید کرد: ریاض همواره در کنار مساله‌ فلسطین بوده است و از آن و حقوق مردم ما حمایت کرده است.

عباس ضمن ابراز اطمینان کامل نسبت به عربستان سعودی و سلمان بن عبدالعزیز پادشاه این کشور و نیز محمد بن سلمان ولیعهد او گفت: فلسطین همواره در کنار عربستان سعودی بوده و خواهد ماند.

همچنین دفتر ریاست جمهوری دولت مستعفی یمن با انتشار بیانیه‌ای همبستگی کامل خود را با عربستان سعودی در برابر تمامی کسانی که قصد ضربه زدن به این کشور و اهانت به آن را دارند، ابراز داشت.

در این بیانیه آمده است: حمله رسانه‌ای و سیاسی سخیفی که علیه عربستان سعودی آغاز شده هرگز تداوم نقش محوری و رهبری این کشور برای سایر کشورهای عربی و اسلامی و نیز مقابله با تمامی خطراتی که علیه آن وجود دارد از بین نخواهد برد.

جمانه غنیمات، سخنگوی دولت اردن نیز بر محوریت تلاش‌های عربستان سعودی و نقش این کشور در تقویت امنیت و ثبات و صلح و نیز همکاری‌های اقتصادی منطقه و جهان تاکید کرد.

غنیمات در ادامه تاکید کرد: امان در مقابل هرگونه شایعه و انتقادی علیه ریاض که با استناد به واقعیات نباشد در کنار عربستان سعودی خواهد ماند.

سخنگوی دولت اردن در ادامه با اشاره به روابط استراتژیک قوی اردن و عربستان سعودی گفت: اردن از موضع‌گیری عربستان سعودی در حاکمیت عقل و خرد در بررسی حقایق حمایت می‌کند.

عمان نیز حمایت از تلاش‌های عربستان سعودی برای روشن شدن واقعیت اعلام کرد.

پیش از این بحرین و امارات متحده عربی نیز از ریاض حمایت کرده بودند.

در پی بحران ناپدید شدن خاشقجی پس از مراجعه به کنسولگری عربستان سعودی در شهر استانبول موجی از انتقادات و تهدید به تحریم متوجه عربستان سعودی شد.

دو طرف ترکیه و عربستان سعودی روایات مختلفی را در این موضوع ارائه کرده‌اند. آنکارا تاکید دارد که خاشقجی وارد ساختمان کنسولگری شده اما از آن خارج نشده اما ریاض مدعی است خاشقجی پس از مدتی کوتاه از کنسولگری خارج شده است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید