همه متحدان عربستان اقدام دفاعی ارتش یمن را محکوم کردند

کدخبر: ۲۲۸۵۹۸
اقتصادنیوز؛ متحدان عربستان بدون اشاره به اینکه یمن در وضعیت دفاع از خود با کشتی‌های نظامی مقابله کرده، واکنش دفاعی ارتش یمن را محکوم کرده‌اند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس؛ با اینکه ارتش یمن هفته جاری اعلام کرد دو کشتی جنگی ائتلاف سعودی را که در حال حمله نظامی علیه یمن بوده‌اند، هدف قرار داده است، این ائتلاف و حامیان آن مدعی هستند کشتی‌های هدف قرار داده شده «نفتکش» بوده‌ تا زمینه برای بهره‌برداری سیاسی ا‌ز این موضوع، فراهم باشد.

امارات

بر اساس گزارش وبگاه «البیان»، در همین راستا وزارت خارجه امارات با صدور بیانیه‌ای مدعی شد دو نفتکش سعودی در دریای سرخ هدف قرار گرفته شده‌ و این موضوع در آستانه تبدیل شدن به فاجعه زیست‌محیطی بوده است.

وزارت خارجه امارات سپس این اقدام دفاعی ارتش یمن را بشدت محکوم کرد و آن را «اقدامی تروریستی» نامید که دریانوردی بین‌المللی را با خطر همراه می‌کند و در ادامه از تکرار امثال آن ابراز نگرانی کرد.

در بیانیه مذکور ادعا شده است: «این تجاوز بار دیگر بر نقش خطرناک و منفی ایران در حمایت از این شبه‌نظامیان کودتاگر و نیز اصرار به اقدامات خصمانه از طریق تسلیح حوثی‌های تروریست به اسلحه، مهمات و موشک‌های بالستیک تأکید می‌کند».

شورای همکاری خلیج فارس

«عبداللطیف الزیانی» دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس نیز به شدت این اقدام را محکوم کرد و آن را خطری بزرگ برای آزادی دریانوردی و تجارت بین‌المللی در دریای سرخ خواند.

الزیانی در ادامه از شورای امنیت و «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل خواست جلوی اینگونه اقدامات ارتش یمن را بگیرند.

بحرین

بحرین نیز ضمن محکوم کردن این موضوع، مدعی شد هدف قرار گرفتن –به ادعای آنها- دو نفت‌کش، نقض آشکار قوانین و عرف بین‌الملل و تهدیدی خطرناک برای دریانوردی بین‌المللی است که خسارت بسیاری به آزادی تجارت بین‌المللی و دریانوردی از مسیر تنگه باب‌المندب و دریای سرخ می‌زند.

بحرین در ادامه تأکید کرد، جامعه بین‌المللی باید جلوی این اقدامات ارتش یمن و حامیان آنها بایستند.

اتحادیه عرب

«احمد ابوالغیط» دبیرکل اتحادیه عرب هم این اقدام را محکوم کرد. «محمود عنیفی» سخنگوی ابوالغیط اعلام کرد: هدف قرار گرفته شدن کشتیرانی دریایی توسط حوثی‌ها، تهدیدی برای تجارت جهانی است و خطرات امنیتی را افزایش می‌دهد.

سازمان همکاری اسلامی

«یوسف بن العثیمین» دبیرکل سازمان همکاری اسلامی مدعی شد: ادامه تجاوز شبه‌نظامیان حوثی به کشتی‌ها، تاثیر منفی بر امنیت گذرگاه‌های آبی مهم ویژه تجارت و اقتصاد جهانی دارد و منجر به عدم ثبات در منطقه می‌شود.

طرف‌های فوق در حالی ادعا می‌کنند که کشتی هدف قرار داده شده، نفتکش بوده که افشاگر سعودی، معروف به «مجتهد» در توئیتی به این موضوع پرداخت و نوشت: کشتی هدف قرار داده شده در نزدیکی باب‌المندب، یک ناو جنگی سعودی بود.

مجتهد توضیح داد، اما بن سلمان (ولی‌عهد عربستان) نمی‌خواهد اعتراف کند که حوثی‌ها قدرت نابودی ناوهای جنگی‌اش را دارند به همین دلیل ادعا می‌کند که (کشتی مورد هدف) یک نفت‌کش بوده است. احمق نمی‌تواند بفهمد که اعتراف به ناتوانی در حمایت از باب‌المندب پس از سه سال جنگ خطرناک‌تر از اعتراف به هدف قرار گرفته شدن یک کشتی جنگی است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید