آیا ایران ، در حوزه نفوذ چین قرار می گیرد ؟

کدخبر: ۲۴۵۲۶۰
اقتصادنیوز : پایگاه اینترنتی موسسه روابط بین الملل فرانسه در گزارشی به قلم توماس گامارت ، با اشاره به خروج آمریکا از برجام، این پرسش را مطرح کرد که آیا با وجود هدف استقلال ملی ایران از سال 1979، ایران به تدریج به حوزه نفوذ چین کشیده می شود؟

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از ایرنا ،بازدید از موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در تهران یادآور موضوعاتی است که اغلب در اروپا به فراموشی سپرده می شود موضوعاتی مانند گروگان گیری در سفارت آمریکا از نوامبر سال 1979 تا ژانویه سال 1981 و جنگ هشت ساله ایران و عراق که نگرش جهانی به ایران را تغییر داده است.

ایران، از سال 1979 در زمینه دو نهضت متناقض دیپلماسی کار می کند که در هر دوی آنها بر ماهیت 'دین سالارانه' تاکید دارد.

نهضت اول دیپلماسی حفظ کشور به عنوان یک دولت ملی و همچنین ایمن سازی محیط اطراف را ترجیح می دهد و نهضت دوم دیپلماسی با پیام های مذهبی و جستجوی همیشگی برتری در جهان اسلام و صدور انقلاب اسلامی را به کشورهای دیگر دنبال می کند.

تصمیم یک جانبه دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا برای خروج از توافق هسته ای ایران مویوم به برجام ، خط مشی دیپلماسی ایران را بار دیگر به خطر انداخت. این اقدام آمریکا سیاست گشایش فضای جدید حسن روحانی رئیس جمهوری ایران را تضعیف کرد .

کاخ سفید تحت رهبری دونالد ترامپ، با تشدید تحریم ها و افزایش انزوای ایران، به دنبال تغییر حاکمیت ایران از داخل کشور است.

با این حال هیچ جایگزین معتبری برای حاکمیت کنونی وجود ندارد. با این حال قدرت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی استوار و محکم است.

ایران با مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم دست و پنجه نرم می کند.و در حال حاضر اصلی ترین نتیجه تصمیم آمریکا ، خروج شرکت های اروپایی از ایران است که از مجازات واشنگتن می ترسند.

این شرایط نفوذ روسیه و چین را در ایران تقویت می کند. البته قرار نیست همگرایی کنونی منافع ایران و روسیه در سوریه تضاد تاریخی این کشورها را پنهان کند. در ماه اگوست(مرداد) پنج کشور حاشیه دریای خزر شامل روسیه، ایران، جمهوری آذربایجان، قزاقستان و ترکمنستان بر سر ممنوعیت حضور نظامی کشور سوم در آب های دریای خزر توافق کردند.

این توافق به ایران اجازه می دهد مرزهای شمالی خود را امن کند اما مشکلات دیرینه ایران با روسیه را حل نمی کند.

در نهایت این چین است که از بحران کنونی بیشترین بهره را می برد و از خلاء ایجاد شده ناشی از خروج اروپایی ها از ایران برای سرمایه گذاری گسترده به ویژه در بخش انرژی استفاده می کند.

موسسه روابط بین الملل فرانسه در پایان می گوید : آیا این بدان معناست که ایران به تدریج در حوزه نفوذ چین قرار می گیرد ؟ پاسخ به این سوال هنوز بسیار زود است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید