تهران بدون گدا؟

کدخبر: ۲۴۵۵۸۶
اقتصادنیوز : شهردار هفدهم پایتخت می‌گوید تا سال آینده هیچ گدایی در خیابان‌های شهر دیده نمی‌شود. او در نخستین جلسه‌ای که با اصحاب رسانه رو‌در‌رو به صحبت نشست لیستی از اهداف و برنامه‌های شهرداری برای یک سال آتی ارائه کرد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از  جمعه نامه روزنامه دنیای اقتصاد ،از میان تمامی برنامه‌های ارائه شده از سوی محمدعلی افشانی، او یک وعده قابل توجه از دو منظر به شهروندان تهرانی داد. او گفت که تا تابستان سال آینده تمامی متکدیان از سطح شهر جمع‌آوری می‌شوند و از این به بعد شهروندان تهرانی قرار نیست پشت چراغ قرمزها گدایی را ببینند. این وعده از دو زاویه از دیدگاه بسیاری از شهروندان و کارشناسان حوزه شهری قابل توجه بود. اول آنکه آیا مسوولیت جمع‌آوری متکدیان از جمله ماموریت‌های ذاتی سازمان شهرداری تهران است که نیاز باشد شهردار به‌صورت مستقیم به آن ورود کند؟ دوم آنکه با فرض پذیرش این موضوع در حوزه ماموریت‌های ذاتی شهرداری، آیا امکان جمع‌آوری متکدیان طی یک سال از سطح شهر امکان‌پذیر است و مهم آنکه موضوع آسیب‌های اجتماعی ناشی از این موضوع با جمع‌آوری گدایان از سطح شهر حل شدنی است؟

افشانی شهردار تهران گفته است از مجموع متکدیانی که در سطح شهر تهران هستند ۷۰ درصد خارجی، ۳۰ درصد ایرانی که از این ۳۰ درصد ۱۰ درصد آن متعلق به شهر تهران هستند و مابقی متکدیانی هستند که از سایر شهرها و استان‌های کشور وارد تهران می‌شوند.

آماری که سردار حسین رحیمی، رئیس پلیس پایتخت آن را تایید نمی‌کند و می‌گوید: اینکه می‌گویند ۷۰ درصد متکدیان خارجی هستند، اصلا این موضوع را تایید نمی‌کنم. او درباره وعده شهردار تهران مبنی بر اینکه در یک سال متکدیان تهران را جمع می‌کنیم، می‌گوید: این موضوع تحت اختیار شهرداری است و به پلیس ربطی ندارد با این حال امیدواریم این اتفاق بیفتد.

معاون حمایت‌های اجتماعی سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران آخرین آمار قابل اتکا از تعداد متکدیان شهر تهران را حدود ۵ هزار نفر اعلام می‌کند. علی صادقی را این باره می‌گوید: در حال حاضر حدود ۵ هزار متکدی اعم از زن، مرد و کودک در تهران حضور دارند و متکدیان خارجی نیز بخشی از این جمعیت را تشکیل می‌دهند. بر اساس آمار گشت‌های شهرداری تهران، از تعداد ۲ هزار و ۹۴۷ مددجوی متکدی شناسایی شده در ۶ماه اول سال ۹۷ تعداد ۱۲۷ نفر اتباع خارجی بوده‌اند در ۶ ماه آخر سال ۹۶ نیز ۱۱۲ نفر از متکدیان شناسایی شده در تهران را اتباع خارجی تشکیل می‌دادند.

صادقی با تاکید بر اینکه موتور مولد آسیب‌های اجتماعی هیچ‌گاه خاموش نمی‌شود، اما می‌توان به کند شدن آن کمک کرد، می‌گوید: شهروندان باید به این موضوع آگاه شوند که مهم‌ترین عامل در توسعه تکدی‌گری کمک به افراد متکدی است. اگر کمک‌های نقدی مردم به سمت سازمان‌های مردم‌نهاد و خیریه‌ها معطوف شود و به حمایت‌های سطحی آن هم در سطح خیابان محدود نشود، در کنار اقدامات دستگاه‌های مسوول به مرور شاهد کاهش آسیب خواهیم بود.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید