گاردین تحلیل کرد؛

ایران، علت اصلی وابستگی ترامپ به عربستان سعودی

کدخبر: ۲۴۶۱۰۴
اقتصادنیوز؛ روزنامه انگلیسی گاردین در تحلیلی به علت وابستگی ترامپ به عربستان سعودی پرداخته است و به این سوال پاسخ داده که چرا رئیس جمهور آمریکا حاضر به تحریم عربستان سعودی نخواهد شد؟
ایران، علت اصلی وابستگی ترامپ به عربستان سعودی

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا؛ نشریه انگلیسی گاردین در گزارش امروز یکشنبه خود به قلم «جولیان برگر» از واشنگتن و «جان سواین» از نیویورک افزود: قتل خاشقچی در شرایطی به وقوع پیوست که دولت ترامپ بیشترین وابستگی را به ریاض برای موفقیت سیاست داخلی و خارجی اش دارد.

ترامپ بارها از فروش سلاح های آمریکایی به عربستان و اغراق درباره ارقام واقعی صحبت کرده است. رئیس جمهوری آمریکا همچنین شخصا از اقامت مقامات عادی و سلطنتی سعودی در هتل های مجلل خود سود می برد. 

اما نیاز او به ریاض، مهم تر و اضطراری تر است.

گاردین با اشاره به تحریم های آمریکا از زمان خروج این کشور از توافق هسته ای ایران در ماه مه (اردیبهشت) گذشته و وعده دولت آمریکا برای تحریم صادرات نفتی کشورمان، افزود: بدون افزایش جبرانی عرضه نفت از سوی دیگر عرضه کنندگان این محصول از جمله عربستان، تحریم هایی که از 4 نوامبر (13 آبان) اعمال خواهند شد به افزایش بهای نفت درست در آستانه انتخابات میان دوره ای آمریکا منجر خواهد شد.

«بروس ریدل» مقام سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) و مدیر کنونی پروژه اطلاعات اندیشکده بروکینگز در واشنگتن در این زمینه گفت: اگر سعودی ها در پر کردن چنین خلایی کُند عمل کنند یا تردید داشته باشند، قیمت نفت بالا خواهد رفت و رئیس جمهور از نظر اقتصادی دچار مشکل خواهد شد. هیچ چیزی به جز افزایش قیمت ها به ویژه با نزدیک شدن به فصل تعطیلات آمریکایی ها را آزرده خاطر نمی کند.

گاردین افزود: با نزدیک شدن به ضرب الاجل تحریم های ایران، قیمت های نفت به شکل قابل توجهی در هفته های گذشته افزایش یافته است. تولید نفت ایران در 6 ماه گذشته با کاهش حدود 10 درصدی به 376 هزار بشکه در روز کاهش یافته است. این کشور حدود 3 درصد از مصرف روزانه جهان را تامین می کند اما در شرایط افزایش تقاضا، خروج ایران از بازار نفت می تواند تاثیر بسزایی داشته باشد. 

برخی تحلیلگران پیش بینی کرده اند که قیمت نفت خام می تواند در چند ماه آتی از زیر 80 دلار در بشکه به 100 دلار در بشکه افزایش یابد. 

«آریل کوهن» کارشناس ارشد اندیشکده شورای آتلانتیک و تحلیلگر مسائل انرژی و ریسک سیاسی نیز گفت: ظرفیت مازاد عربستان برای جبران هر گونه کسری در بازار نفت در نتیجه تحریم آمریکا علیه ایران حائز اهمیت است. بر اساس محاسبات، عربستان روزانه 1.5 میلیون بشکه نفت به بازار تزریق می کند و ایران حدود 1.6 میلیون بشکه صادرات دارد. هر گونه کسری بیشتر را روسیه، آذربایجان، قزاقستان و تولید گسترده نفت شل آمریکا می توانند پوشش دهند. اما عربستان صرف نظر از جایگاه این کشور به عنوان بزرگترین صادرکننده نفت در جهان، درمحاسبات راهبردی آمریکا اهمیت دارد.

گاردین نوشت: حمایت عربستان در جبهه های دیگری از سیاست خاورمیانه ای ترامپ اهمیت دارد. عربستان تامین کننده اصلی صندوق (به اصطلاح) ثبات در سوریه است. ترامپ از سوی متحدان و مقامات دولتش قانع شده که سربازان آمریکایی در سوریه را حفظ کند تا علاوه بر جنگ با داعش، مانع نفوذ ایران شود. ریاض آگوست گذشته وعده کمک 100 میلیون دلاری را برای تامین بخشی از هزینه های آمریکا در سوریه داد اما این کمک سه شنبه هفته پیش همزمان با دیدار «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه امریکا با ملک سلمان و محمد بن سلمان ولیعهد عربستان در ریاض درباره سرنوشت «جمال خاشقچی»روزنامه نگار عرب به حساب آمریکا واریز شد.

«حسن حسن» محقق ارشد برنامه افراطگرایی در دانشگاه جورج واشنگتن و کارشناس مسائل سوریه در این زمینه گفت: کل سیاست دولت آمریکا به میزان کمک سعودی ها به اوضاع در شرق سوریه بستگی دارد. سیاست های آمریکا همگی به هم مرتبط هستند و عربستان نقش محوری دارد.

گاردین نوشت: در سراسر دوران ریاست جمهوری ترامپ تاکنون، تعیین نقطه پایان منافع ملی آمریکا به تعبیر ترامپ و نقطه آغاز منافع شخصی اش دشوار بوده است. ادعای ترامپ به دنبال مرگ خاشقچی درباره این که «منافع مالی در عربستان ندارد» معاملات ده ها میلیون دلاری وی با سعودی ها در روابط تجاری چند دهه گذشته را زیر سوال می برد. 

سه سال پیش او گفته بود که به خوبی با سعودی ها کنار می آید. او به حامیانش در گردهمایی تبلیغاتی در آلاباما گفت: آنها از من آپارتمان می خرند،40 یا 50 میلیون هزینه می کنند. حالا باید از آنها بدم بیاید؟ آنها را خیلی دوست دارم.

گاردین با استناد به مدارکی که بدست آورده است، نوشت: در ژوئن سال 2001 دولت عربستان 11.7 میلیون دلار برای ساخت برج ترامپ در نزدیکی سازمان ملل پرداخت کرد. این قرارداد شامل 5 آپارتمان به مساحت بیش از 10 هزار فوت مربع ظاهرا برای استفاده هیات سعودی در سازمان ملل است.

یک گروه مدافع شفافیت موسوم به شهروندان حامی مسئولیت پذیری و اصول اخلاقی در واشنگتن چنین براورد کرده که دولت عربستان همچنان تقریبا سالانه 90 هزار دلار در ماه بابت هزینه های عادی ماهانه آپارتمان هایش در این هتل به سازمان ترامپ می پردازد. 

بر اساس گزارش روزنامه واشنگتن پست، به تازگی پول های سعودی به حساب هتل های ترامپ واریز شد. اوایل ماه جاری محمد بن سلمان ولیعهد عربستان و هیات همراه در دیدار دقیقه نود خود از هتل بین المللی ترامپ در نیویورک به جبران کاهش درآمد این هتل در دو سال گذشته کمک کرد.

گاردین با استناد به یک پرونده افشاگرایانه که به مقامات آمریکایی ارائه شده است، نوشت یک گروه ذی نفع که برای عربستان در واشنگتن فعالیت می کند از پرداخت 270 هزار دلار از سوی عربستان به هتل ترامپ در آمریکا به دلیل هزینه های اقامت، غذا و پارکینگ بین اکتبر 2016 تا مارس 2017 خبر داد. 

گاردین در پایان گزارش خود به اتفاقات دهه 1990 اشاره کرد، زمانی که ترامپ تحت فشار بحران مالی بود «ولید بن طلال» شاهزاده سعودی اقدام به خرید هتل پلازای ترامپ در نیویورک کرد. روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز در زمان اعلام این موضوع از آن به عنوان اقدامی سخاوتمندانه یاد کرد.

به نوشته این روزنامه تا آن زمان ترامپ دستکم یک دهه بود که روابط نزدیکی را با خاندان سلطنتی سعودی برقرار کرده بود. وی ظاهرا در فوریه سال 1985 در مراسمی که «رونالد ریگان» رئیس جمهوری سابق آمریکا برای استقبال از دیدار «فهد بن عبدالعزیز» پادشاه وقت عربستان از کاخ سفید تدارک دیده بود، دعوت شده بود. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید