گزارش‌های تایید نشده از توافق آتش‌بس میان اسرائیل و حماس

کدخبر: ۲۴۷۱۰۲
اقتصادنیوز: گفته می‌شود با میانجی‌گری مقامات اطلاعاتی مصر، بین رژیم صهیونیستی و حماس، توافق بلند مدتی جهت برقراری آتش‌بس در مناطق مرزی غزه حاصل شده است.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، منابع مطلع از حصول توافق آتش‌بس در مناطق مرزی نوار غزه، بین رژیم صهیونیستی و جنبش مقاومت اسلامی «حماس» با میانجی‌گری مقامات اطلاعاتی مصر خبر می‌دهند.

گفته می‌شود که این توافق شامل توقف تمام تظاهرات‌های فلسطینیان ساکن نوار غزه در مناطق مرزی، از جمله راهپیمایی بزرگ حق بازگشت و ارسال بالن‌ها و بادبادک‌های آتش‌زا به سمت مناطق تحت اشغال صهیونیست‌ها می‌شود.

رسانه‌های رژیم صهیونیستی به نقل از روزنامه «الحیات» گزارش دادند طبق این توافق بلندمدت، رژیم صهیونیستی وعده داده که در ازای محقق شدن شروط این توافق از سوی فلسطینی‌ها، آنها نیز محاصره چندین ساله بر نوار غزه را لغو کنند.

بر این اساس، توافق مذکور حاصل تلاش‌های هیأت اطلاعاتی مصر است که طی چند هفته اخیر بارها سفرهایی به نوار غزه، تل‌آویو و رام‌الله داشتند.

طی جلساتی که هیأت مصری با مقامات صهیونیستی و فلسطینی داشتند، مفاد پیشنهادی پیش‌نویس توافق به آنها ارائه شده و آنها نیز موافقت کردند. این مقامات می‌گویند که طرح مذکور از بروز جنگ تمام عیار بین رژیم صهیونیستی و حماس جلوگیری کرد.

گفته می‌شود رژیم صهیونیستی همچنین متعهد شده که علاوه بر گسترش محدوده ماهیگیری فلسطینی‌ها در ساحل غزه، مجوز ورود سوخت و ارائه بیشتر انرژی برق به نوار غزه را صادر کرده و اجازه دهد پروژه‌های زیرساختی سازمان ملل در این منطقه ادامه پیدا کند.

مقامات اطلاعاتی مصر با اشاره به مخالفت جدی تشکیلات خودگردان فلسطین به ریاست «محمود عباس» با هرگونه توافق آتش‌بس بین حماس و رژیم صهیونیستی، گفتند که این نهاد خود را تنها نماینده قانونی مردم فلسطین دانسته و از امضای این توافق خودداری کرد.

طی ماه‌های اخیر وضعیت نوار غزه به خاطر تداوم خشونت و حملات رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان معترض در جریان تظاهرات بزرگ راهپیمایی بازگشت در مناطق مرزی و همچنین پدیده بادبادک‌ها و بالن‌های آتش‌زا تشدید و متشنج شده است. 

در آخرین درگیری جدی بین غزه و رژیم صهیونیستی، بامداد 18 مرداد گروه‌های مقاومت فلسطینی در واکنش به حملات هوایی شدید جنگنده‌ها و توپخانه‌های رژیم صهیونیستی به این منطقه، بیش از 200 راکت به سمت شهرک‌های صهیونیست‌نشین در نزدیکی غزه شلیک کردند. در حملات صهیونیست‌ها به غزه، سه نفر از جمله یک مادر و طفل خردسالش، به شهادت رسیده و 11 نفر زخمی شدند. (جزئیات بیشتر)

راهپیمایی‌ بازگشت از 30 مارس 2018 (10 فروردین 1397) در راستای تأکید بر حق بازگشت، اعتراض به محاصره غزه و نیز انتقال سفارت آمریکا به قدس، در مرز غزه با فلسطین اشغالی آغاز شد و همچنان ادامه دارد.

گرچه تظاهرات‌کنندگان فلسطینی از ابتدای آغاز این تظاهرات بر ماهیت مسالمت آمیز آن تأکید کردند اما رژیم صهیونیستی برای متفرق کردن تظاهرات‌کنندگان از گلوله استفاده می‌کند و تا به امروز بیش از 195 فلسطینی در این راهپیمایی‌ها به شهادت رسیده‌اند و تعداد مجروحان بالای 21 هزار نفر است. حماس اعلام کرده، راهپیمایی‌های بازگشت تا تحقق اهداف موردنظر ادامه پیدا خواهد کرد و دامنه زمانی ندارد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید