فلاحت‌پیشه: منعی برای مذاکره با آمریکا وجود ندارد اما نه در شرایط کنونی/ترامپ باید مانند اوباما با ایران کنار بیاید

کدخبر: ۲۴۸۶۹۴
اقتصادنیوز؛ حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: به نظرم ایران به حدی از پختگی رسیده که عملا تابویی در سیاست خارجی‌اش ندارد لذا اگر هر لحظه به این نتیجه برسیم که می‌توانیم وارد فضای مناسبات تازه شویم این امکان برای ما فراهم است و در مقابل آمریکا هم چنین منعی وجود ندارد منتهی در شرایط زمانی کنونی راهبردی برای مذاکره وجود ندارد.
فلاحت‌پیشه: منعی برای مذاکره با آمریکا وجود ندارد اما نه در شرایط کنونی/ترامپ باید مانند اوباما با ایران کنار بیاید

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا؛ حشمت الله فلاحت‌پیشه در نشست خبری در باشگاه خبرنگاران خارجی در پاسخ به سوال خبرنگار لس‌آنجلس تایمز درخصوص موضع کمیسیون امنیت ملی درباره مذاکرات احتمالی ایران و آمریکا گفت: در آستانه ۱۳ آبان نوع ادبیات میان ایران و آمریکا متفاوت شده است که این از جایگاهی که جمهوری اسلامی ایران برای خود ایجاد کرده، نشأت می‌گیرد. در گذشته بارها بحث گزینه‌های مختلف همچنین گزینه نظامی علیه ایران مطرح می‌شد ولی اکنون این موضوع از ادبیات فی مابین ایران و آمریکا خارج شده و مباحث دیگری همچون تحریم مطرح است البته تحریم را ترامپ در ناعادلانه ترین نوع آن را دنبال می‌کند.

وی ادامه داد: براساس تجربیات تاریخی دور و نزدیک مذاکره میان ایران و آمریکا دیگر تابو نیست که در زمان برجام نیز وزیر امور خارجه ایران اجازه پیدا کرد در سطح وزارت خارجه با طرف آمریکایی مذاکره داشته باشد. دولت جدید آمریکا سیاست مقابله با روندهای دیپلماتیک محترمانه شکل گرفته بین کشورها را در پیش گرفت که ایران هم به عنوان بخشی از این مناسبات شرایط تازه‌ای را به خود دید.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اضافه کرد: معتقدم نوع مناسبات ایران در دنیای امروز به حدی از بلوغ رسیده که در سطوح مختلف امکان مذاکره حتی با دولت‌هایی که سیاست خصمانه علیه ایران را دارد به عنوان تابو محسوب نمی‌شود. منتهی اینکه با دولت ترامپ مذاکره شود باید گفت که در شرایط کنونی امکان مذاکره بین ایران و آمریکا وجود ندارد چون دو طرف نه راهبردی برای جنگ و نه راهبردی برای مذاکره دارند.

فلاحت‌پیشه ادامه داد: آنچه که اکنون وجود دارد آن است که دو طرف امکانات خود را به کار می‌گیرند تا به جایی برسند که برای آن می‌توان دو پیش‌بینی را متصور بود. اینکه تقابل جدی به سمت جنگ و اقدامات نظامی انجام شود که عملا این گزینه جزئی از ادبیات دو طرف نیست اما قابل پیش‌بینی آن است که دو طرف به سمت فضای مذاکراتی تازه‌ای پیش خواهد رفت. اینکه این اتفاق در زمان ترامپ با این سیاست‌ها رخ دهد و یا نه در شرایط کنونی بنده این امکان را منفی می‌دانم.

وی خاطر نشان کرد: واقعیت آن است که راهبرد حاکم بر سیاست خارجی آمریکا عملگرایی است یعنی اینکه سیاستمداران این کشور نمی‌توانند در بلندمدت سیاستی را در پیش بگیرند که نتیجه آن باشد که نتواند پای تاوان و هزینه‌های آن بایستند. این یعنی در آینده امکان برگشت تحریم‌ها وجود دارد. معتقدم در قبال جمهوری اسلامی ایران آمریکایی‌ها با تحریم‌ها به نتیجه‌ای نخواهند رسید.

خبرنگار الجزیره سوالی درخصوص ارزیابی فلاحت پیشه از اقدامات اتحادیه اروپا برای مقابله با تحریم پرسید و اینکه آیا سیاست ایران شکست ترامپ در انتخابات ۲۰۲۰ است که فلاحت پیشه در پاسخ گفت: ما انتظار کنار رفتن ترامپ از قدرت و شکست در انتخابات را نداریم و این را به عنوان بخشی از تابو در سیاست خارجی‌مان دنبال نمی‌کنیم چون در سطح راهبردی متاسفانه زیاد تفاوتی میان دو حزب وجود ندارد.

هم‌صدایی جریانات سیاسی برای مقابله با تحریم را مدیون ترامپ هستیم

وی افزود: از طرف دیگر ایرانی‌ها در طول تاریخ همواره تحت سیاست‌های مختلف تحریمی و بایکوت اقتصادی بودند که تحریم‌ها از سال ۸۵ توسط آمریکایی‌ها شکل گرفت که هیچگاه شاهد بازگشت تحریم نبودیم تا اینکه برجام اجرا شد. این نشان می‌دهد که ایرانی‌ها آمادگی مقابله با تحریم را دارند. سالیانه یک میلیون نفر به جمعیت ما افزوده می‌شود و اقتصاد ما نیز مبتنی بر عرضه و تقاضا است لذا در فضای تحریمی جدید کشور ما به سمت استفاده از حداقل‌های مناسبات دوجانبه در خارج و در عین حال ترمیم و اصلاح اقتصاد در داخل حرکت کرده است.

این نماینده مجلس یادآور شد: خیلی از کارها که در ایام ثبات اقتصادی نتوانستیم انجام دهیم را در چند ماهه بازگشت تحریم‌ها توانستیم بسیاری از اصلاحات را اعمال کرده و قوانین خوبی را در مجلس تصویب و دولت هم کارهای خوبی را انجام داد.

فلاحت پیشه با بیان اینکه ایرانی‌ها به تحریم آمریکایی‌ها عادت کردند گفت: آنچه امروز می‌بینید هجمه روانی است. آنها همه تحریم‌های گذشته را تجمیع کرده و همه اسامی گذشته را بیان کردند. این یعنی چیز تازه‌ای به تحریم‌های آمریکا اضافه نشده است. آنچه تازگی دارد شکل‌گیری وحدت در داخل جمهوری اسلامی ایران است. امروز همه جریانات سیاسی مختلف در موضوع مقابله با تحریم و دفاع از حقانیت کشور هم صدا هستند که این را مدیون ترامپ هستیم. کار بعدی ما هم این است که در مجلس و دولت آن را به سازوکارهای اجرایی، اداری و قانون نویسی کنیم تا مشکلات کشور حل شود.

بازی برگشت ایران با آمریکا ۲۲ بهمن است

وی با بیان اینکه ممکن است تحریم دشواری‌هایی داشته باشد در عین حال گفت: معتقدم به هیچ وجه شرایط همچون شرایط قبل از موافقتنامه ژنو سوم آذر ۱۳۹۳ نیست. قبل از آن تمام دنیا علیه ما بود و هفت قطعنامه تحریمی علیه ما شکل گرفت که حداقل در شش مورد آن کشورهای دنیا مجبور شده بودند که گزارش تحریمی درباره ایران به سازمان ملل بدهند اکنون آمریکا را در قبال برخی کشورها داریم که به میزانی حرف شنوی دارند که همین حرف شنوی آنها هم زمان‌بند است معتقدم بازی برگشت ایران با آمریکا ۲۲ بهمن است که تا آن زمان ایران با شاخص‌های مثبت‌تری در مقابل آمریکا قرار خواهد گرفت.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره همکاری‌های اتحادیه اروپا گفت: از لحاظ سیاسی مناسبات ایران با اتحادیه اروپا هیچگاه به این اندازه خوب نبوده است که این یک امتیاز است. این امتیاز براساس واقعیات و عمل است. اروپایی‌ها می‌دانند که اگر ایران نبود داعش به مرز اروپا می‌رسید. ۲۶۰۰ ایرانی برای مقابله با قاچاق نیز شهید شدند که هدفش اروپا بود. اینها واقعیاتی است که مولفه‌های امنیتی ما و اروپا را به هم نزدیک کرده است. به همین دلیل اروپایی‌ها به هیچ وجه وارد مقتضیات سیاسی حاکم بر مناسبات آمریکا با ایران نشده‌اند.

وی در عین حال توضیح داد: اینکه چقدر این مناسبات در عرصه اقتصادی وارد فاز عملیاتی شود موضوعی است که شخص بنده درباره آن کماکان انتظار بیشتری از اروپایی‌ها دارد. اخیرا در نشستی که با ۲۸ سفیر کشور اروپایی در تهران با محوریت اتحادیه اروپا داشتیم این مسائل را به صورت جدی مطرح کردیم ما عزم سیاسی اروپایی‌ها را باور کردیم اما هنوز عزم اقتصادی و عملی آنها را باور نکردیم تا اینکه در شرایط تحریمی با ایران همراه شوند. برای ما موضوع دسترسی‌های مالی، بانکی و نفت و انرژی مهم است ضمن آنکه ما هنوز طرح اساسی به عنوان تامین بلندمدت گاز اروپا را روی میز داریم که می‌توانیم با آنها این موضوع را به نتیجه برسیم.

فلاحت پیشه با استقبال از موضع سه کشور فرانسه،‌ آلمان، انگلیس و موگرینی در واکنش به اعلام دور تازه تحریم‌ها افزود: از اینکه آنها ابراز تاسف کرده و اعلام کرده که مقابله می‌کنند و با سیاست‌های ضد تحریمی ایران همراهی می‌کنند استقبال می‌کنیم. هنوز هم دیپلمات‌های ما در حال مذاکره هستند که به راهکار عملی و تاثیرگذار برسیم.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه چین مبنی بر اینکه آیا صحبت‌های شما بدان معناست که قرار است ایران با آمریکا بعد از ۱۳ آبان مذاکره کند گفت: بنده نگفتم که ایران و آمریکا بعد از ۱۳ آبان با یکدیگر مذاکره می‌کنند بلکه صحبتم آن بود که مذاکره در مناسبات ایران و آمریکا دیگر تابو نیست. معتقدم دنیا آمریکا نیست و آمریکا ترامپ نیست. ما سازوکارهای مختلف برای کار با آمریکا را داریم.

وی توضیح داد: در دادگاه لاهه یکی از مواردی که در قالب معاهده مودت مطرح شد این بود که سطح مبادلات اقتصادی ایران با آمریکا از زمان روی کار آمدن ترامپ بیشتر شده است یعنی معتقدیم در داخل آمریکا سیاست‌های ترامپ علیه ایران مورد قبول اکثریت نیست که این به ویژه در حوزه‌های اقتصادی و نخبگی مشهود است. به طور مثال معاون وزیر امور خارجه دولت اوباما از اولین کسانی بود که از نوع بازگشت تحریم‌ها توسط ترامپ ابراز تاسف و مخالفت کرد.

در شرایط زمانی کنونی راهبردی برای مذاکره وجود ندارد

فلاحت پیشه افزود: به نظرم ایران به حدی از پختگی رسیده که عملا تابویی در سیاست خارجی‌اش ندارد لذا اگر هر لحظه به این نتیجه برسیم که می‌توانیم وارد فضای مناسبات تازه شویم این امکان برای ما فراهم است و در مقابل آمریکا هم چنین منعی وجود ندارد منتهی در شرایط زمانی کنونی راهبردی برای مذاکره وجود ندارد.

وی درباره موضوع روابط ایران با چین نیز گفت: چین از کشورهای همراه ایران در مناسبات مختلف به خصوص در حوزه اقتصادی است. چینی‌ها حتی در دوران تحریم هم مبادلاتشان را حفظ کرده و در عرصه سیاسی هم با یک جانبه گرایی مقابله می‌کنند. الان هم پیشانی چالش هژمونیک با آمریکا چین است ولی در عین حال آنها ملاحظات اقتصادی خود با آمریکا را دنبال می‌کنند. الان مناسبات ایران و چین در بهترین شرایط خود است. نوساناتی در زمینه خرید نفت در چین ایجاد شده که ما فکر می‌کنیم چین از جمله کشورهایی است که مبادلات ما در زمینه نفت و میعانات گازی ادامه پیدا می‌کند.

فلاحت‌پیشه در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص طرح دوفوریتی تعدادی از نمایندگان برای پیشگیری از حملات سایبری گفت: کشور ما برای مقابله با تهدیدهای سایبری فاقد قانون نیست؛ بنده این طرح را ندیدم ولی طبق آنچه که در رسانه‌ها مطرح شد، اصولا با چنین طرح‌هایی مخالفم. به عبارت دیگر با هر طرحی که باعث تساعد و افزایش بحران بین ایران و آمریکا شود موافق نیستم.

وی افزود: در این طرح آمده اگر مشخص شود آمریکا حملات سایبری علیه ما انجام دهد، نیروهای نظامی کشور اجازه اقدام داشته باشند. عین این عبارات را در دو سال مانده به پایان دولت اوباما، آمریکا مطرح کرد. آنجا اعلام شد اگر کشوری اقدام سایبری علیه آمریکا انجام دهد، اقدام نظامی را به عنوان یک گزینه می‌تواند مطرح کند. این لحن امروز در طرح آمده است که در شرایط کنونی باعث تساعد بحران می‌شود. آن هم در شرایطی که کشور در قالب قوانین مربوطه و اساسنامه سازمان پدافند غیرعامل این موضوعات را پیگیری می‌کند لذا هر مقابله‌ای باید پاسخی مرتبط با مقابله خود داشته باشد.

مثلث آمریکا، عربستان و رژیم صهیونیستی به دنبال افراطی‌گری است

فلاحت‌پیشه توضیح داد: دنیای امروز مخالف سیاست افراطی‌گرایی آمریکاست. در شرایطی که اساس سیاست ما تنش‌زدایی و مقابله با تساعد بحران است چون معتقدیم در دنیای امروز افراط‌گرایی یک انحراف است و نباید جمهوری اسلامی در میدانی بازی کند که دشمنانش طراحی کرده‌اند. آمریکایی‌ها به دلایل خاص خود از جمله از بین رفتن هژمونی‌شان در سطح کلان چنین افراطی‌گری را دنبال می‌کنند. پیش‌بینی‌شان آن است که در سال ۲۰۲۵ هژمونی آمریکا دچار چالش جدی می‌شود. عربستانی‌ها هم به دلیل فرار از دموکراسی و رژیم صهیونیستی به خاطر حفظ شرایط امنیتی در دنیای امروز به دنبال افراطی‌گری هستند. به عبارت دقیق‌تر، مثلث آمریکا، عربستان و رژیم صهیونیستی افراطی‌گری دنبال می‌کند.

وی افزود: در چنین شرایطی وظیفه هر انسانی مقابله افراطی‌گری است. ما هم به عنوان ایرانی نباید وارد میدانی شویم که مثلث افراطی‌گری برای ما شکل داده است. بنده این موضوع را در راس راهبردهای خودم قرار دادم و سعی کردم آن را به عنوان نظر اکثریت در کمیسیون دنبال کنم.

فلاحت‌پیشه در ادامه با بیان اینکه در ایران ممکن است افراد نظرات دیگری وجود داشته باشد، گفت: ممکن است افرادی وارد فضای افراطی‌گری شوند اما روح حاکم بر سیاست کشور ما مقابله با افراط است وگرنه ما بعد از اقدام ترامپ باید برجام را پاره می‌کردیم این کار را نکردیم چون معتقدیم ترامپ دچار شرایط افراطی‌گری شده که نمایندگی برخی افراد معتقد به این موضوع را دارد.

وی خاطرنشان کرد: مطلع هستیم آمریکایی‌ها قرارداد نسل جدید بمب‌افکن‌ها بالغ بر ۲۰۰ میلیون دلار را نهایی و حتی اجرا کردند. این بمب‌افکن‌ها برای کشتن انسان‌ها به کار گرفته می‌شوند اما اجازه نمی‌دهیم زنان و کودکان ایرانی قربانی جنگی شوند که در نهایت ممکن است افراطیون در منطقه و دنیا علیه ما شکل دهند. اعتقاد ما بر آن است که عمر افراطی‌گری رو به پایان است و در دنیای امروز مقابله با افراطی‌گری شکل گرفته است. به ویژه اینکه حقانیت ایران ثابت شده است؛ ما بیش از ۱۰۰۰ شهید برای مقابله با داعش دادیم و اولین شکست داعش را ایران رقم زد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه ایرانی‌ها هنوز هم صادقانه در مقابل داعش می‌ایستند گفت: البته برخی سعی می‌کنند که بهره دیپلماتیک مقابله با داعش را ببرند. اما این ایرانی‌ها بودند که جنگ علیه داعش را سامان دادند و روسیه یک سال و نیم بعد وارد شد. ایرانی‌ها پیش‌قراول مقابله با افراطی‌گری هستند. هنوز پرونده آمریکا و عربستان به عنوان کسانی که داعش را شکل داده و پشتیبان مالی هستند، روی میز است. آنهایی که ادعای صلح‌طلبی دارند.

ملت ایران به هیچ وجه ادعاهای آمریکا و دشمنانشان را قبول ندارند

فلاحت‌پیشه با تاکید بر اینکه ملت ایران به هیچ وجه ادعاهای آمریکا و دشمنانشان را در قبال ایران قبول ندارند، گفت: تحریم‌های آمریکا شامل مواد غذایی و دارو می‌شود، اما می‌گویند که این تحریم‌ها را به اسم ملت ایران انجام می‌دهند. این خیانت در حق ملت ایران است که ایرانی‌ها آن را می‌فهمند. ما می‌دانیم آخرین جلسات تروریست‌هایی که به ایران حمله می‌کنند، در آمریکا تشکیل می‌شود و بعد آمریکا ترور را محکوم می‌کند. این واقعیاتی است که ملت ایران به آن رسیده و بخش اعظمی از دنیا می‌فهمند منتهی فضای رسانه‌ای دنیا فضایی است که آمریکایی‌ها کاملا در آن سرمایه‌گذاری کردند و سهامداران ۶۰ تا ۸۰ درصد رسانه‌های بزرگ دنیا نیز متعلق به آژانس رژیم صهیونیستی هستند.

وی تاکید کرد: مردم و دولتمردان در داخل ایران از موضع قدرت با افراطی‌گری مقابله می‌کنند. ما وارد کمینی نمی‌شویم که برایمان شکل دادند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره سوئیفت گفت: ما از اروپایی‌ها ساز و کار مالی می‌خواهیم و انتظار داریم در عرصه مالی و اقتصادی بتوانیم سیاست‌هایمان را پیش ببریم. مقابله‌هایی با دولت آمریکا در موضوع بازگذاشتن امکان استفاده ایران از سوئیفت وجود دارد که ما هنوز منتظر نتیجه آن هستیم.

فلاحت‌پیشه ادامه داد: در طول ایامی که پیش‌بینی می‌کردیم آمریکایی‌ها جنگ روانی را علیه ما شکل دهند، بانک مرکزی و سیاست‌های اقتصادی آمادگی لازم در کشور برای مقابله بلندمدت با تحریم‌ها شکل گرفته است ضمن آنکه ساز و کارهای فروش نفت در ایران، ساز و کارهایی است که در نهایت به ترامپ می‌قبولاند که نمی‌تواند مانع فروش نفت ایران شود.

وی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار وال استریت ژورنال مبنی بر اینکه آیا بازداشتی‌ها بعد از حادثه تروریستی اهواز مربوط به قومیت‌ها بوده گفت: بنده در روزهای اول بروز حادثه تروریستی به اهواز سفر کردم. هیچ گونه برخورد قومیتی در این رابطه وجود ندارد چون اصلا موضوع قومیتی نبود. میان شهدا، عرب، لر و فارس وجود داشت و همه قربانی بودند. یک اقدام تروریستی مشهود رخ داد که دنیا آن را محکوم کرد. زدن تیر خلاص توسط گروه تروریستی تکفیری به مردم جنایت را نشان داد. به طور طبیعی بعد از بروز حادثه یکسری اقدامات صورت گرفت اما به هیچ وجه آنگونه که در رسانه‌ها مطرح شد در مورد دستگیری‌های گسترده و ... صحت ندارد.

فلاحت‌پیشه افزود: ۲۲ نفر از افراد مرتبط با حادثه بازداشت شدند و مراحل رسیدگی به آن در حال انجام است. در نهایت مجازات و اعدام می‌شوند. شبیه اقدامات تروریستی که در مناطق غربی ایران صورت گرفت و بعد از طی شدن روند قضایی موضوع تا زمان مجازات پیگیری شد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پاسخ به سوال درباره نتیجه تصویب لوایح مرتبط با گروه اقدام ویژه‌ مالی (FATF) گفت: کنوانسیون‌های مرتبط با FATF و دو قانون مرتبط با آن یعنی پالرمو و CFT و قوانین داخلی یعنی مقابله با تامین مالی تروریسم و اصلاح قانون مبارزه با پولشویی در مجلس تصویب شد و اکنون در مراحل بعدی یعنی بررسی در شورای نگهبان و مجمع تشخیص است. معتقدم در نهایت جمهوری اسلامی ایران همکاری لازم را با FATF خواهد داشت.

وی افزود: مجلس حق شرط‌ها و حق تفحص‌های لازم را به کار گرفت. بر اساس سابقه از نوع برخوردهای منفی در کنوانسیون‌های مختلف حق داریم این حق شرط‌ها را بگذاریم چون معمولا با تعریف دوگانه از تروریسم مواجه می‌شویم. در کشورهای غربی به داعش کمک کردند اما در نهایت بعد از کلی جنایت در لیست گروه‌های تروریستی قرار دادند. افتخار جمهوری اسلامی ایران این است که حداقل دو تا سه سال در شناسایی گروه‌های تروریستی از خیلی کشورهای دیگر عمل کرده است.

فلاحت‌پیشه با بیان اینکه ایران ۱۷ هزار شهید ترور دارد، گفت: کشوری هستیم که موضع‌مان در مقابله با پولشویی مشخص است. ۵۰ درصد از جرایم مرتبط با پولشویی در آمریکا صورت می‌گیرد یعنی آمریکایی‌ها ویترین‌دار موضوع پولشویی هستند. ما با این ملاحظات در مجلس حق شرط‌هایی را لحاظ کردیم و CFT تصویب شد. کسانی که مخالفت CFT بودند هم حق دارند علت رای منفی آنها تردیدشان نسبت به سیاست‌های منفی در قبال ایران و سیاست‌های دوگانه در لوای کنوانسیون‌ها بود. گرفتن این رای از مجلس سخت بود.

با ملاحظات صیانتی مرتبط با منافع و با امنیت ملی کشور با FATF کار می‌کنیم

وی یادآور شد: تاریخ مناسبات ایران با خارج از کشور مملو از سیاست‌های دوگانه‌ای است که در قالب کنوانسیون‌های مختلف شکل گرفته است. کسانی که دلسوزان رای منفی دارند، محق هستند و باید نظر آنها شنیده می‌شد. به هر حال مجلس رای داد و اکنون در روند بررسی است. جمهوری اسلامی ایران اقتصاد هجدهم دنیا از لحاظ درآمدهای ناخالص داخلی است. بنابراین ما با دنیا کار خواهیم کرد و مطمئنیم که قطع ارتباط ما با سازمان‌ها و کنوانسیون‌های بین‌المللی یک دام است لذا با ملاحظات صیانتی مرتبط با منافع و با امنیت ملی کشور با FATF کار می‌کنیم.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا در صورت عمل نکردن اروپایی‌ها به تعهداتشان ایران از برجام خارج می‌شود، گفت: در این باره بارها مسئولان کشور موضع را اعلام کردند مبنی بر اینکه پایبندی ما به برجام منوط به تامین منافع ملی کشور است. تا زمانی که احساس کنیم منافع ملی ما تامین می‌شود، در قالب برجام عمل می‌کنیم. اگر به روزی برسیم که این منافع تامین نشود، طبیعتا ما هم دیگر جزو برجام نخواهیم بود و جامعه بین‌المللی هم این حق را به من می‌دهد. البته در شرایط کنونی کشور هنوز به این موضوع نرسیده است. معتقدیم امکانات لازم برای پیشبرد سیاست‌های کشور به ویژه در زمینه اقتصادی کماکان فراهم است و در مورد فضای افراطی نشدیم که با خارج شدن برجام توسط ترامپ ایجاد شده است.

فلاحت‌پیشه در پاسخ به این سوال که آیا امکان مذاکره در آینده و آمریکا وجود دارد، گفت: نظر بنده آن است که آمریکا ترامپ نیست که مخالفان جدی هم نسبت به این نظر وجود دارد. معتقدم کانال مذاکره با آمریکا را نباید ببندیم. اگر مذاکره در حوزه‌های مختلف وجود دارد، باید شرایط را فراهم کنیم. ضمن آنکه مخالفت‌های جدی با دولت ترامپ در حال ایجاد شدن است. مذاکره دارای حوزه‌های مختلفی همچون اطلاعاتی، امنیتی، اقتصادی، سیاسی و دیپلماسی رسمی دارد. ضمن اینکه ممکن است مذاکره در سطح نخبگان و دیپلماسی پنهان هم شکل گیرد. جمهوری اسلامی ایران سابقه همه این مذاکرات در تاریخ خود دارد. اگر کشور به این نتیجه برسد که یک مذاکره می‌تواند منافعش را تامین کند، این امکان حتی در مقابل آمریکا فراهم است.

معافیت ۸ کشور از خرید نفت از ایران اثبات‌کننده قدرت ما در بازارهای نفتی است

وی در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری اسپانیا درباره معافیت‌های آمریکا برای هشت کشور گفت: ترامپ و دولت آمریکا به این نتیجه رسید که نمی‌تواند فروش نفت از ایران را به صفر برساند همچنین نگران فضای روانی بوده که ممکن است با قطع صادرات نفت ایران پیش آید. لذا این معافیت‌ها را شکل دادند. همچنین با مقاومت‌ کشورها هم مواجه شدند. معتقدم این موضوع اثبات‌کننده قدرت ایران در بازارهای نفتی بود. البته در این زمان ایران همه راهکارهای خود را برای فروش نفت در پیش می‌گیرد از آن طرف برخی از کشورها از نوامبر به بعد سفارش و خرید نفت ایران را کاهش دادند که معتقدم این کشورها در آینده بیشتر از این نمی‌توانند دوام آورند. لذا امکان این وجود دارد برخی از این معافیت‌ها شرایط دیگری را فراهم کند.

فلاحت‌پیشه یادآور شد: ما تجربه تحریم را داریم. پس شک نکنید ایرانی‌ها می‌توانند در بدترین شرایط به میزان مورد نیازشان نفت صادر کنند. ما همچنین جنبه‌های دیگر اقتصاد را تقویت کردیم. الان صادرات غیرنفتی ایران بیش از میزان صادرات نفتی است که همواره در کشور وجود دارد. همچنین اثر مالیات بر بودجه ۵۰ درصد بیشتر از اثر نفت بر بودجه است. اینها کارهایی است که ما انجام دادیم تا نقش صیانتی در حوزه اقتصاد در پیش گیریم. ضمن آنکه ما در کمیسیون امنیت ملی سامان مرزی را برای مقابله با فساد در پیش گرفتیم بعضا نابسامانی‌هایی شکل گرفته به دنبال آن هستیم که از ظرفیت‌های مرزی استفاده بیشتری کنیم.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس توضیح داد: مناسبات ما با کشور عراق به گونه‌ای است که صادرات غیرنفتی ما به عراق حدود پنج برابر صادرات ما به ۲۸ کشور اروپایی در شرایط پیک و خوب است. این میزان درباره افغانستان به ۲.۵ برابر می‌رسد. اینها ظرفیت‌هایی است که کشور احیا می‌کند. اتفاق خوب که در ایران به وجود آمده آن است که به جای غافلگیری درباره تحریم زمینه برای سامان قانونی و اقتصادی ایجاد شده است و از وحدت هم برای رسیدن به این اهداف استفاده می‌شود. ما در مجلس تمامی تلاش را برای رسیدن به نتیجه دنبال می‌کنیم.

فلاحت‌پیشه درباره زمان اجرایی شدن طرح اتحادیه اروپا گفت: ممکن است اجرای طرح اروپایی‌ها تا ابتدای سال میلادی جدید به تاخیر بیفتد. ما روی کمک‌های اروپا حساب کردیم اما حساب ما راهبردی نیست بدان معنا که اگر کمک‌ها عملیاتی نشود، دچار نوسان جدی شویم. ما وابستگی اروپا به آمریکا و شرایط اقتصادی خاص خودمان را می‌دانیم اما ما هم از اروپا انتظاراتی داریم. ما خیلی از مولفه‌های امنیتی مورد درخواست اروپایی‌ها را تامین کردیم. حتی سعی کردیم کانال‌های مختلفی در دیپلماسی برای اروپایی‌ها ایجاد کنیم که در مسائل مختلفی مثل یمن ورود پیدا کنند. سعی کردیم همکاری‌های مشترک خاصی را با اروپایی‌ها شکل دهیم. پس انتظارمان همکاری متقابل است.

وی مجددا تاکید کرد: ما روی اروپایی‌ها حساب راهبردی نکردیم تا اگر در این راهبرد نتیجه عکسی شکل بگیرد، کشور در مقابل تحریم دچار مشکل نشود.

قراردادهایی برای بازسازی سوریه با ایران بسته شده است

فلاحت پیشه در پاسخ به سوال خبرنگار ژاپنی درباره برنامه ایران برای خروج از سوریه بعد از ثبات و پایان جنگ گفت: حضور ایران در سوریه بنا به خواست دولت مستقر بوده است که کمک‌های مستشاری موثری هم داشت. هر گاه دولت سوریه به نتیجه تازه‌ای برسد، ما در سوریه نخواهیم بود. ضمن آنکه در عالی‌ترین سطح و محکم‌ترین مناسبات برای بازسازی سوریه از ما کمک خواسته شده و قراردادهای خاصی هم بسته شده است. اطمینانی که سوری‌ها در حوزه راهبردی، نظامی و مستشاری و سیاسی کردند، در عرصه اقتصادی هم وجود دارد. لذا ما در حال انتقاد از حوزه مستشاری به حوزه اقتصادی هستیم اما این کاملا توافقی است.

وی افزود: در این بین خیلی از کشورها به خصوص آمریکایی‌ها موضوع خروج ایران از سوریه را مطرح می‌کنند که روس‌ها نیابتی پاسخ دادند مبنی بر اینکه حضور ایرانی‌ها در سوریه مثبت و موثر است تا زمانی که دولت سوریه بخواهد ما در سوریه می‌مانیم چون دولت سوریه و ما نسبت به ریشه‌کنی تروریسم شک داریم. از ابتدای دهه ۷۰ مشخصا آمریکا و برخی کشورهای عرب منطقه با همکاری اطلاعاتی موساد به دنبال انتقال تروریسم هستند. هر گاه نقش گروهی از تروریست‌ها در جنگ به پایان می‌رسد، رهبرانشان را نجات می‌دهند و در جای دیگر به آنها امکانات می‌دهند تا دوباره شکل بگیرند. نمونه آن را در طالبان و القاعده و اکنون درباره داعش می‌توان دید.

این نماینده مجلس توضیح داد: آمریکایی‌ها به دنبال انتقال سران داعش هستند. مشکل آینده در افغانستان است که بخشی از آنها را به این کشور منتقل کردند. تلاش می‌کنند در سوریه گروه‌های افراطی را به عنوان صاحبان نقش گروه‌های ایضایی علیه دولت سوریه حفظ کنند. اینها را ما و دولت بشار اسد می‌دانیم به همین دلیل تا زمانی که مناسبات دوجانبه تعیین کرده، ما در سوریه می‌مانیم و حتما بعد از آن ایران خارج خواهد شد.  

فلاحت‌پیشه در پاسخ به خبرنگار العراقیه درباره نقش تشکل‌های بین‌المللی برای عبور از تحریم‌ها گفت: تنها بخشی که ما به عنوان یک راهبرد برای مقابله با تحریم نگاه می‌کنیم مرتبط با سیاست‌های داخلی است لذا بقیه حوزه‌ها برای ما تاکتیکی است. ما اثر تحریم بر اقتصاد را می‌دانیم. حداقل ۸۰ درصد اقتصاد کشورمان به دلایل تاریخی در دست خودمان است. اقتصاد ایران در زمان جنگ شروع شد و هنوئز هم بخش اعظمی از نظام عرضه و تقاضا در دست خودمان است به همین دلیل تنها موضع راهبردی برای مقابله با تحریم‌ها به سیاست‌های داخلی‌مان برمی‌گردد.

ما با آمادگی به استقبال تحریم‌ها می‌رویم

وی افزود: ما بقیه موارد را به عنوان تاکتیک دنبال می‌کنیم که اگر نتیجه نداد آن را تغییر می‌دهیم. ما با آمادگی به استقبال تحریم‌ها می‌رویم.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پاسخ به سوالی در مورد اینکه آیا اعمال تحریم‌ها توسط دولت ترامپ با هدف براندازی صورت می‌گیرد، گفت: سال‌هاست موضوع براندازی در آمریکا دیگر ارزش عملی ندارد. این را می‌توان در ادبیات و رفتار آمریکا با ایران دید که دیگر موضوع براندازی کنار رفته است. ایران کشوری است که مانع براندازی خیلی از کشورها در دنیای امروز شده است که دنیا برای براندازی آن کشور دست به دست هم داده بود.

فلاحت‌پیشه اضافه کرد: آمریکایی‌ها بحث اصلاح رفتار را مطرح می‌کنند. آقای ترامپ در قابل ادعاهایش خیلی خوشبین است که آن هم به دلیل عدم شناخت از ایران است یا اینکه بیش از حد عملیات روانی را بر راهبرد سیاست خارجی ایران حاکم می‌کند. انتظار ترامپ آن است که ایران دو خصیصه اصلی‌اش به عنوان عامل قدرتش را کنار بگذارد که آنها شامل عمق استراتژیک و قدرت موشکی می‌شود.

وی توضیح داد: ما کشوری همچون عراق نیستیم که در داخل کشورمان محاصره شویم. ما در کل منطقه صاحب نقش و عمل هستیم و صاحب نفوذیم. به هیچ وجه نمی‌توانند چنین توانی را از ما بگیرند. در آن سمت ملت‌های آزادیخواه قرار دارند که در طول تاریخ علت اصلی بدبختی خود را آمریکا و برخی متحدان منطقه‌ای می‌دانند لذا رابطه متقابلی وجود دارد و امثال ترامپ به راحتی نمی‌توانند این زنجیره را باز کنند.

فلاحت‌پیشه درباره قدرت موشکی ایران گفت: در زمان جنگ مسئولان ما با یک هواپیما به برخی کشورها همچون لیبی و کره شمالی می‌رفتند و دو سه موشک با هواپیما می‌آورند و هر دو هفته یک موشک به عراق زده می‌شد اما اکنون کشور ایران کشوری که در زمینه فناوری‌های مختلف موشکی ۱۰ سال از تمام رقبای منطقه‌ای‌اش پیش رفت که این موضوع را آمریکایی‌ها هم می‌دانند و قبول دارند. پس آقای ترامپ چطور انتظار دارد چنین امتیازی را از ما بگیرد که مانع از آن می‌شود اقدام علیه ما شکل گیرد؟

ترامپ باید همچون اوباما با ایران به عنوان یک واقعیت کنار آید

وی ادامه داد: مثلث عربستان، آمریکا و رژیم صهیونیستی به اندازه کافی از ایران نفرت دارند که این نفرت روز به روز بیشتر هم می‌شود. نفرت آنها از خوداتکایی و قدرت ایران است. عاملی که باعث شده تاکنون این نفرت به جنگ علیه ایران تبدیل نشود دو عامل عمق استراتژیک و توان موشکی و قدرت نظامی غیر قابل پیش بینی ایران است. آنچه به عنوان اصلاح رفتار گفته می‌شود را باید پاسخ داد که هیچگاه این اتفاق رخ نمی‌دهد. ترامپ باید همچون اوباما با ایران به عنوان یک واقعیت کنار آید.

وی گفت: اوباما شخصیتی واقع گرا بود. زمانی که شاه عربی به موافقتنامه ژنو اعتراض کرد او در پاسخ گفت که باید با ایران در منطقه به عنوان یک واقعیت کار کرد، اما مشی ترامپ آن است که سعی می‌کند این واقعیت را نادیده گیرد. قطعا این افراد شکست می‌خورند. آینده قابل پیش بینی است هر چند ممکن است تحریم‌ها سختی داشته باشد اما در نهایت آمریکا مجبور به پذیرش واقعیت است چون سیاست ایران در منطقه امنیت ایجاد کرده است.

بازگشایی دفتر اتحادیه اروپا در تهران قابل بررسی است

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجه مجلس در پاسخ به سوالی در خصوص بازگشایی دفتر اتحادیه اروپا در تهران گفت: این موضوع در نشست مشترک با ۲۸ سفیر کشورهای اروپایی از سوی آنها مطرح شد که ما پاسخ دادیم این موضوع قابل بررسی است. با دوستان وزارت خارجه نیز موضوع را مطرح کردم منتهی بحث بر سر آن است که امسال بودجه‌ای در اتحادیه اروپا برای بازگشایی دفتر در ایران گنجانده نشده است. در زمانی بودجه را لحاظ کردند که ملاحظاتی در ایران وجود داشت که نتیجه آن به نتیجه نرسیدن مذاکرات بود. اکنون خیلی از این مذاکرات برطرف شده و امکان بازگشایی دفتر اتحادیه اروپا در ایران بیشتر از گذشته وجود دارد. البته لازمه آن این است که اتحادیه اروپا در سال مالی خود بودجه لازم را لحاظ کرده و بعد وارد  مذاکره شود. در این شرایط معتقدم امکان راه اندازی دفتر در تهران فراهم است.

فلاحت پیشه در پاسخ به سوال خبرنگار آناتولی درباره قتل خاشقجی در ترکیه گفت: بنده از همان روز اول در این باره اعلام موضع کردم که متاسفم که برخی از مقامات به دلیل ملاحظات دیپلماتیک دیر مواضع‌شان را اعلام کردند. اتفاقی که برای خاشقجی شکل گرفت نمونه‌ای از اتفاقاتی بود که در طول هفت سال گذشته بر اساس عقیده تروریستی برای مردم کشورهای همه دنیا اعم از مسلمان و غیر مسلمان رخ داده است. ریشه ایدئولوژیک این قضیه در عربستان وجود دارد که بسیار خطرناک است. جایی که ریختن خون انسان‌ها را آزاد و به حق می‌خوانند و ریشه عملیاتی آن در ۲۵۰۰ مدرسه علوم دینی ولی در اصل علوم و فناوری تروریستی در مرزهای پاکستان و افغانستان شکل می‌گیرد.

وی افزود: در طول زمان بسیاری از زنان و کودکان قربانی این تفکر شدند. زنان زیادی برای همیشه زندگی‌شان را از دست داده و گرفتار تجاوز شدند. کودکانی که سرشان بریده شد و سربازانی که سوزانده می‌شوند. این عقیده‌ای خطرناک و بزرگترین تهدید آینده منطقه است. ۸۰ هزار تروریست فکری در اروپا و حتی آمریکا زندگی می‌کنند. اینها کسانی هستند که فکرشان آماده جنایت تروریستی است و فقط ابزار، عمل و توجیه آن باید فراهم شود. لذا معتقدم که در این باره می‌توان برای مقابله با تروریسم تفاهمات مشترکی با اروپا و سیاستمداران منصف رسید. در این بین تبانی مثلث نفت، دلار و اسلحه باعث شده که کماکان جنایاتی از نوع خاشقجی و صدها انسان بیگناه دیگر مورد لاپوشانی قرار گیرد.

فلاحت پیشه افزود: در یمن انسان‌هایی هستند که فقط پوست و استخوان‌هایشان باقی است. آنها توسط اسلحه‌های آمریکایی کشته می‌شوند. ما نمی‌توانیم واقعیات را لاپوشانی کنیم. واقعیت آن است که در لوای دشمن سازی‌های آقای ترامپ و برخی دیگر از بازیگران منطقه‌ای تروریسم نفس می‌کشد و به ابزار روز ترور دسترسی پیدا می‌کند. آنها از طریق فضای مجازی به همه چیز می‌رسند و ممکن است در آینده‌ای نزدیک اروپا و آمریکا را دچار ناامنی کنند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجه مجلس با تاکید بر اینکه نباید پرونده خاشقجی به راحتی بسته شود گفت: اکنون می‌خواهم پرونده خاشقجی را ببندند که پشت آن وجود تبانی است. در موضوع خاشقجی آقای اردوغان و دادستان استانبول بسیار خوب عمل کرد. اکنون ترکیه در مقابل سوال جدی است که امروز از مسئولان سیاسی و قضایی ترکیه به عنوان انسان‌های با شرف یاد می‌شود. امروز با ریشه یابی موضوع و اعلام جهانی آن شرافت خود را تکمیل کنیم و موضوع را فراتر از رقابت ترکیه و عربستان بر سر یک سری هژمونی‌های منطقه‌ای ببینید. اگر واقعیت درباره خاشقجی و نقش کسانی که عامل اصلی آن هستند به خصوص سیاستمداران عربستان روشن نشود در آینده شاهد کشتارهای بزرگتری در منطقه خواهید بود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید