مشعل ورزشگاه آزادی بعد از ۴۴ سال روشن می‌شود

کدخبر: ۲۴۹۰۰۷
اقتصادنیوز : مشعل ورزشگاه آزادی درحالی قرار است پس از بیش از چهار دهه مجددا روشن شود که هنوز مشخص نیست چه کسی روشن کننده آن در فینال لیگ قهرمانان فوتبال آسیا خواهد بود.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از مهر ،ضلع شرقی ورزشگاه آزادی محل مشعلی است که به بهانه بازی های آسیایی ١٩٥٣ تهران ساخته و تعبیه شد و برای اولین و آخرین بار در افتتاحیه همین بازی ها روشن شد. بعد از آن اما هیچ رویداد دیگری بهانه ای برای روشن شدن دوباره این مشعل نشد.

به هر حال روشن کردن مشعل، جزو لاینفک افتتاحیه رویدادهایی مانند بازی های آسیایی و المپیک است که همیشه حساسیت ها و برنامه ریزی های خاص خود را هم دارد. حتی برای المپیک حمل مشعل چندماه پیش از آغاز رسمی بازی ها آغاز می شود و با گذر از کشورهای مختلف به محل برگزاری رویداد می رسد و در جریان افتتاحیه توسط یکی از بزرگان ورزش کشور میزبان روشن می شود.

در ایران اما بعد از بازی های آسیایی، رویداد اینچنینی دیگری برگزار نشد تا بهانه ای برای روشن شدن مشعلِ آزادی شود، به همین دلیل این مشعل بعد از آن بازی ها خاموش شد و تا به امروز هم خاموش ماند. حالا و بعد از گذشت ٤٤ سال قرار است دوباره مشعل آزادی روشن شود آن هم خارج از عرف و به بهانه رویدادی غیر از بازی های آسیایی و المپیک!

فینال لیگ قهرمانان و میزبانی پرسپولیس برای دیدار برگشت آن، بهانه ای شد برای آنکه مدیریت شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی که متولی ورزشگاه آزادی به حساب می آید، تصمیم به روشن کردن مشعل بگیرد.

حسن کریمی در مورد چرایی این تصمیم توضیح داد و گفت: به هرحال زمانی برای ساخت این مشعل هزینه شده اما طی چهار دهه گذشته همیشه خاموش بوده است. فینال پرسپولیس در لیگ قهرمانان بهانه ای برای ما شد تا این مشعل را دوباره روشن کنیم.

وی در واکنش به این موضوع که «روشن کردن مشعل برای رویدادهای تک رشته ای عرف نیست حتی اگر این رویداد، فینال لیگ قهرمانان باشد و اهمیت خیلی بالایی هم داشته باشد»، تصریح کرد: بله؛ عرف نیست اما غیرقانونی هم نیست، روشن کردن مشعل دلیل و بهانه خاصی نمی خواهد. 

مدیرعامل شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی در این رابطه ادامه داد: طی ٤٤ سال گذشته مشعل آزادی را همیشه خاموش دیده ایم، از طرفی چندین سال بود که نمایندگان ایران فینالیست لیگ قهرمانان نمی شدند. قرار دادن این دو موضوع کنار هم، بهانه ای شد برای اینکه تصمیم به روشن کردن مشعل بگیریم چراکه فکر می کنیم این موضوع شاید برای مردم تازگی داشته باشد و حتی برای خیلی ها خاطره سازی کند، به خصوص کسانیکه در بازی های آسیایی تهران هم بودند. 

مشاور وزیر ورزش در مورد «هزینه های صرف شده برای روشن کردن مشعل و اینکه آیا با توجه به شرایط اقتصادی فعلی و مشکلات مالی ورزش، این هزینه لازم و واجب بود؟»، گفت: بعد از چندین سال قطعا مشعل آزادی به یکسری تعمیرات و به روزکردن تحهیزات نیاز داشت که این کارها انجام شده است. به هر حال آن زمان که مشعل ساخته شد، امکانات محدودتر بود اما الان علم و تجهیزات پیشرفت زیادی داشته اند. بر این اساس تغییراتی در ساختار مشعل ایجاد کردیم.

وی افزود: این کار هزینه زیادی نداشت، رقم دقیق صرف شده برای آن در ذهنم نیست اما با اطمینان می‌گویم که خیلی نبود. 

کریمی همچنین در مورد برنامه موردنظر برای زمان روشن کردن مشعل آزادی گفت: شرکت توسعه به عنوان متولی ورزشگاه آزادی، مشعل را آماده بهره برداری کرده است، حالا تصمیم گیری در مورد زمان روشن کردن مشعل با برگزارکنندگان بازی فینال است. مسئولان فدراسیون فوتبال باید با هماهنگی AFC در این زمینه تصمیم بگیرند.

وی تاکید کرد: یک ایده این است که ١٠ دقیقه قبل از آغاز دیدار برگشت پرسپولیس و کاشیما، مشعل روشن شود اما هیچ چیز قطعی نیست، شاید برای مراسم و جشن پایانی مشعل را روشن کردیم. شاید هم به عنوان افتتاح بازی و هم برای مراسم اختتامیه مشعل روشن شود، در جریان بازی هم ممکن است مشعل روشن باشد یا خاموش شود. تصمیم نهایی را خودِ برگزارکنندگان باری باید بگیرند ما فقط مجری هستیم.

 علی باغبانباشی قهرمان دوومیدانی ایران و آسیا، ورزشکاری بود که برای افتتاحیه بازی های آسیایی تهران، مشعل ورزشگاه آزادی را روشن کرد. "حالا و برای فینال لیگ قهرمانان این کار توسط چه کسی انجام می شود؟"

«این احتمال وجود دارد با توجه به اینکه قرار است مشعلِ آزادی برای یک بازی فوتبال روشن شود، یکی از اهالی همین رشته مسئولیت آن را عهده دار شود؟«، یا اینکه «احتمال دارد به خاطر حضور پرسپولیس در فینال لیگ قهرمانان، یکی از پیشکسوتان این باشگاه عهدار روشن کردن مشعل شود؟»

اینها سوالاتی است که مهر در رابطه با روشن شدن مشعل ورزشگاه آزادی بعد از چهار دهه با مدیرعامل شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی مطرح کرد اما وی پاسخ دقیق و شفافی برای آنها نداشت.

کریمی در این زمینه اینگونه پاسخ داد: گزینه خاصی برای روشن کردن مشعل مدنظر نیست. به ما باشد یکی از افرادی که نسبت به انجام آن، اشراف کامل دارد را مسئول می کنیم تا در زمان مقرر، مشعل را روشن کند.

اگر قرار است گزینه فوتبالی یا پرسپولیسی مسئول این کار باشد، مسئولان فدراسیون فوتبال و پرسپولیس باید در مورد آن به جمع بندی برسند.

وی ادامه داد: اینکه یکی از اهالی فوتبال و پرسپولیس مشعل آزادی را روشن کند، ایده خوبی است. می توانیم آن را در نشست هایی که پیش از دیدار برگشت فینال لیگ قهرمانان با مسئولان فدراسیون فوتبال و پرسپولیس داریم، مطرح کنیم. شما هم به نوبه خود این موضوع را پیگیری کنید. به هر حال در این بخش هم ما فقط مجری هستیم. 

مدیرعامل شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی در پایان با بیان اینکه دو شب پیش، مشعل آزادی به صورت آزمایشی روشن شد و فضای زیبایی را در استادیوم یکصدهزارنفری ایجاد کرد، گفت: مشعل آزادی به بهانه فینال آسیایی پرسپولیس آماده شده و مجددا روشن خواهد شد اما این مشعل می تواند برای هر رویداد دیگری و به درخواست برگزارکنندگان آن روشن شود.  

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید