گزارش لوموند از شکنجه و تجاوز جنسی به فعالان زن در زندان‌های عربستان

کدخبر: ۲۵۱۹۴۰
اقتصادنیوز: طبق نوشته روزنامه فرانسوی لوموند، ۹ زندانی زن که از فعالان زن حوزه حقوق بشر هستند در زندان‌های عربستان سعودی به شکل فجیعی تحت شکنجه قرار گرفته‌اند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، این روزنامه در این رابطه نوشت: فعالان زن بازداشت شده در عربستان سعودی که بازداشت آنها در اواسط سال جاری میلادی و همزمان با لغو ممنوعیت‌ رانندگی زنان در این کشور انجام شد، در داخل زندان‌های عربستان تحت شکنجه قرار گرفته‌اند و دست کم یکی از آنها قربانی تعرض جنسی شده است.

طبق نوشته لوموند، سه منبع از نزدیکان این زنان بازداشت شده اعلام کردند: ریاض آنها را به اتهام جاسوسی بازداشت کرده است.

این روزنامه فرانسوی در ادامه به نقل از یک منبع که از مسائل حقوق بشر در عربستان سعودی مطلع است، نوشت: آنچه رخ داده بی‌سابقه بوده است. زنان بازداشت شده پیش از این در زندان‌های عربستان سعودی با مواردی مانند محرومیت از داشتن وکیل مدافع، دارو و یا ملاقات مواجه بودند اما این‌بار اقدامات خصمانه‌ای انجام شده که تا امروز بی‌سابقه بوده‌اند. آنها در چند ماه اول بازداشت‌شان شلاق خورده و از شوک الکتریکی علیه آنها استفاده شده است. همچنین ما مطلع شدیم دست کم یکی از آنها با رفتارهای ناشایست دارای ابعاد جنسی مواجه شده و در نتیجه آن بارها اقدام به خودکشی کرده است.

طبق اطلاعاتی که لوموند دارد شکنجه‌ها در ماه سپتامبر یا اکتبر متوقف شده‌اند اما بدرفتاری با زندانیان زن همچنان ادامه دارد.

یک منبع دیگر در گفت‌وگو با لوموند تاکید کرد: در سلول‌های زندانیان شبانه‌روز نور وجود دارد و درجه برودت دستگاه‌های تهویه بسیار افزایش پیدا کرده است و هنوز برخی از زندانیان در سلول انفرادی به سر می‌برند و نمی‌توانند ملاقاتی با خانواده‌هایشان داشته باشند. آنها تنها می‌توانند هفته یکبار یک تماس تلفنی و ماهی یکبار ملاقات با خانواده‌هایشان داشته باشند.

این روزنامه‌ فرانسوی در ادامه نوشت: از جمله ۹ زنی که در زندان‌های عربستان سعودی به سر می‌برند پیشگامانان مساله حقوق زنان در عربستان سعودی از جمله چهره‌های آکادمیک دیده می‌شوند که می‌توان به عزیزه الیوسف ۶۰ ساله، هتون الفاسی ۵۴ ساله استاد تاریخ اشاره کرد.

کم‌سن‌ترین فعال زن بازداشت شده در این زمینه لجین الهذلول ۲۹ ساله است که پیش از این در سال ۲۰۱۴ به مدت ۷۰ روز به اتهام رانندگی در مرزهای عربستان سعودی و امارات متحده عربی بازداشت شده بود.

این روزنامه فرانسوی تاکید کرد: افشای شکنجه فعالان زن در زندان‌های عربستان سعودی با شلاق و شوک‌های الکتریکی می‌تواند منجر به وخامت اوضاع برای عربستان سعودی در سطح جهان و تخریب چهره‌ این کشور در پی پرونده قتل جمال خاشقجی روزنامه‌نگار منتقد عربستان سعودی شود؛ پرونده‌ای که از طرف آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سی آی ای) و بیشتر کسانی که از مسائل عربستان سعودی مطلع هستند به محمد بن سلمان ولیعهد این کشور نسبت داده می‌شود.

عفو بین‌الملل روز سه‌شنبه عربستان سعودی را به نقض حقوق فعالان در این کشور از جمله برخی زنان مدافع حقوق بشر متهم کرد که از مه در زندان‌های این کشور مورد شکنجه و تعرض جنسی قرار گرفته‌اند.

بیش از ۱۲ فعال زن از ماه مه بازداشت شده‌اند که بیشتر آنها در زمینه دفاع از حق رانندگی برای زنان و توقف ساختار قیمومیت مردان بر زنان در این کشور فعالیت می‌کردند و تعدادی از آنها آزاد شده‌اند.

گروهی از کارشناسان سازمان ملل ماه گذشته میلادی خواستار آزادی فوری شش تن از فعالان زن شدند اما هنوز در بازداشت هستند.

بازداشت‌هایی که در ماه مه در عربستان سعودی انجام شدند در پی بازداشت چهره‌های مذهبی، اندیشمندان و فعالان این کشور در سپتامبر ۲۰۱۷ هستند که با هدف خاموش کردن صدای مخالفان احتمالی محمد بن سلمان حاکم دوفاکتوی عربستان سعودی انجام شده‌اند.

عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای به نقل از سه نفر گزارش داد: برخی فعالان بازداشت شده در عربستان سعودی مورد شکنجه قرار می‌گیرند به طوری که دیگر قادر به راه رفتن یا ایستادن نیستند. همچنین برخی از آنها مورد تعرض جنسی قرار گرفته‌اند.

لین معلوف، مدیر پژوهش‌های خاورمیانه این سازمان گفت: تنها چند هفته پس از قتل وحشیانه جمال خاشقجی در کنسولگری عربستان سعودی در شهر استانبول این گزارش‌های تکان‌دهنده افشا شد که اگر درست باشند حاکی از افزایش موارد نقض حقوق بشر توسط مسؤولان عربستانی هستند.

تا این لحظه دفتر ارتباطات دولت عربستان سعودی واکنشی نسبت به این گزارش‌ها نداشته است. ریاض پیش از این، حجم شکنجه علیه زندانیان این کشور را انکار و اعلام کرده بود: بازداشت‌ها براساس برخی تماس‌های مشکوک با گروه‌های بیگانه و حمایت مالی از دشمن خارجی انجام شده‌اند.

ریاض در ژوئن گذشته ممنوعیت رانندگی برای زنان را در چارچوب تقویت و توسعه اجتماعی لغو کرد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید