سندروم پاهای بی قرار چیست و چه درمانی دارد؟

کدخبر: ۲۵۲۰۲۰
اقتصادنیوز: در بیشتر موارد کسانی که به بیماری سندروم پاهای بی قرار دچار هستند مجبور به مصرف دارو می شوند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از نیک صالحی؛ حتما شما هم در اطراف تان دیدید افرادی را که دائم در حال تکان دادن دست ها و پاهایشان هستند و نمی توانند لحظه ای آرام بگیرند. برخی از این افراد از سر عادت این کار را انجام می دهند اما عده زیادی به دلیل وجود یک حسی در پاهایشان این کار را انجام می دهند که به آن سندروم پاهای بی قرار می گویند.

درمان سندروم پاهای بی قرار

آیا شما هم از آن دسته آدمهایی هستید که نمی توانند حتی چند دقیقه آرام و بی حرکت روی صندلی بنشینند و بطور مداوم پاهایشان را تکان می دهند یا با دستهایشان روی میز ضرب گرفته اند ؟

عوارض سندروم پاهای بی قرار

آیا وقتی که می نشینید یا دراز می کشید در پاها یا هر قسمت دیگری از اندامهایتان یک جور حس ناراحت کننده بی قراری دارید که فقط با حرکت دادن آن عضو آرامش پیدا می کنید ؟

آیا این حس و اجبار به حرکت دادن پاها ، عصرها و شبها و بطور کلی وقتهایی که استراحت می کنید بیشتر از هر وقت دیگر است ؟

آیا به هنگام به خواب رفتن برای آرمش پیدا کردن مجبورید پاهایتان را تکان بدهید و آیا همسرتان از این که شما در خواب هم پاهایتان را تکان می دهید یا گاهی وقتها ناگهان دستی یا پایتان در خواب می پرد ، شما را دست می اندازد ؟

اگر پاسختان به این سئوالها مثبت است احتمالاً‌ شما به یک بیماری « تا حدودی » شناخته شده مبتلا هستید به نام سندرم پاهای بیقرار یا Restless leg syndrome که مخفف آن RLS می شود ، البته هیچ جای نگرانی نیست چرا که اولاً شما تنها نیستید و در واقع از هر ده نفر یک نفر به این مشکل مبتلاست ، ثانیاً این سندرم کاملاً بی خطر است .

روش های درمان سندروم پاهای بی قرار

کوچک ترین اختلالی در آزمایشهای افراد مبتلا به این سندرم دیده نمی شود و البته همین ماجرای RLS را پیچیده و مرموز کرده است.

در مورد سندرم پاهای بیقرار نظرات گوناگونی داده شده است. ماساژ دادن پاها ، دوش سرد یا گرم گرفتن . استفاده از کیسه آب جوش یا آب یخ و حتی روشهایی مثل مدیتیشن یا یوگا روشهایی هستند که هر کس بنا به تجربه خودش می تواند آنها را بکار ببرد . اگر چه بیشتر اوقات هیچ کدام از این روشها آنقدر که باید مؤثر نیستند و بهمین خاطر بالاخره باید از داروها کمک گرفت .

هیچ دارویی که اختصاصاً برای درمان سندرم پاهای بیقرار بکار رود وجود ندارد اگر چه روی داروهای مختلفی مطالعات گسترده ای در حال انجام است ، در حال حاضر برای درمان این مشکل عمدتاً از داروهای ضدپارکیسونی استفاده می شود ( البته باید یادآوری کرد که پارکینسون به هیچ وجه ارتباطی با سندرم پاهای بیقرار ندارد ) . داروهای آرام بخش بخصوص در مواردی که مشکلات خواب نیز وجود دارد استفاده می شوند .

نکته مهم این است که هیچ کدام از این داروها را نباید بدون تجویز پزشک مصرف کنید . در پایان دوباره یادآوری می کنیم که سندرم پاهای بیقرار بیماری خطرناکی نبوده و ایجاد عوارض نمی نماید .

هر آنچه باید راجع به سندروم پاهای بی قرار بدانید

شب‌هایی است که کیفیت خواب‌تان کاملا پایین و ناراحت کننده است اما اگر غلت زدن و چرخیدن برای‌تان بیشتر دردناک است تا عاجزکننده، پس ممکن است جزو افرادی باشید که از بیماری “سنرم پای بیقرار” رنج می‌برند.

راه های درمان سندروم پاهای بی قرار

میل به حرکت پاها، چه واقعا حرکتشان بدهید یا ندهید این اتفاق اغلب موقع استراحت می افتد و با حرکت تسکین می یابد و بیشتر هم عصرها یا شب‌ها رخ می‌دهد تا صبح‌ها. برای بعضی از افراد، این درد در بازوها هم می‌تواند باشد.

این درد با بسیاری از انواع ناراحتی درپاها یا بازوها فرق می‌کند چون معمولا دردهای دیگر با استراحت دادن و حرکت ندادن بهتر می‌شوند نه با حرکت دادن‌شان.

با توجه به این علائم و رد کردن سایر دلایل بالقوه درد مانند آرتریت یا دردعضلانی ناشی از مصرف داروی استاتین، تشخیص این سندرم نسبتا راحت است. بررسی سوابق پزشکی برای رد کردن سایر علت‌ها، مهم است و می‌تواند اطلاعات مهمی را آشکار کند که احتمال داشتن این سندرم را فاش می‌کند.

حدود ۵۰ درصد موارد، این بیماری خانوادگی است و کاری نمی‌توانید درموردش بکنید چون آن را به ارث می‌برید. اما می‌تواند به بیماری‌های خاصی هم مربوط باشد، مخصوصا کمبود آهن یا نارسایی مزمن کلیه.

سندرم پای بیقرار می‌تواند در هر مرحله‌ای از زندگی روی دهد، حتی در دوران کودکی. اما بیشتر در زنان در سنین مستعد حاملگی مشاهده می‌شود، شاید دلیلش این باشد که کمبود آهن خفیف اغلب در دوران بارداری اتفاق می‌افتد. مردان بالاتر از ۴۰ سال هم در معرض این سندرم هستند.

شیوه درمان سندروم پاهای بی قرار

درمان این سندرم بستگی به شدت علائم دارد. برای کسانی که علائم این بیماری به ندرت در آنها دیده می‌شود، آن‌قدر اذیت نمی‌شوند که نیازی به درمان داشته باشند.

اما آنهایی که متناوبا این علائم را تجربه می‌کنند و از آن رنج می‌برند، اما به طور میانگین، کمتر از دوبار در هفته این اتفاق می‌افتد، نیاز به درمان داشته و باید میزان آهن‌شان سنجش شود، همچنین فعالیت‌های هشیارکننده مغز هم برای‌شان تجویز می‌شود مانند: حل جدول کلمات متقاطع پیش از خواب. زمانی که تمرکز مغز را به این طریق پرت می‌کنید، علائم این سندرم تا مدتی کم رنگ‌تر می‌شود.

همچنین اغلب توصیه می‌شود یک دوره آزمایشی از کافئین پرهیز شود سپس سایر داروهایی که ممکن است تاثیرگزار باشند، بررسی می‌شوند.

بعضی از داروها، علائم سندرم پای بیقرار را بدتر می‌کنند مانند : داروهای ضدافسردگی، داروهای ضد تهوع یا آنتی هیستامین‌های مسکن(خواب آورهای قابل خرید بدون نسخه پزشک).

نگرانید که آیا ممکن است مبتلا به این سندرم باشید؟ ملاقاتی با پزشک خانوادگی‌تان یا با یک خواب درمانگر داشته باشید پیش از آن‌که این سندرم برای خواب‌تان مشکل ساز شده و روی سلامت عمومی‌تان اثر بگذارد. عبارت ” پای بیقرار ” ممکن است پیش پا افتاده به‌نظر برسد، اما این بیماری عصبی می‌تواند تمام بدن‌تان را دستخوش بیماری کند اگر نادیده گرفته شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید