بلاتکلیفی ۱۸ ماهه ترمینال شرق

کدخبر: ۲۵۲۰۵۲
اقتصادنیوز : از اردیبشهت سال ۹۶ فعالیت های عمرانی پروژه ترمینال جدید شرق متوقف شده مسئولان شهری می گویند هر چه زمان توقف آن بیشتر باشد هزینه تکمیل آن افزوده می شود.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از مهر، ۱۰۷ پروژه عمرانی در اولویت در تهران شناسایی شده است. پروژه هایی که نزدیک به اتمام است اما به دلایل مختلف مدت ها است متوقف مانده است. یکی از پروژه هایی که بیش از یک سال است متوقف شده وبه گفته مدیر پروژه آن هر چه از زمان بهره برداری آن بگذرد هزینه تکمیل آن افزایش پیدا می کند پایانه شرق است.

به گفته مسئول این پروژه  اگر آبان سال گذشته اعتبارات لازم برای تکمیل آن تزریق می شد با ۳۰ میلیارد تومان طی یک ماه می توانستند از آن بهره برداری کنند اما امروز دست کم ۵۰ میلیارد تومان و سه ماه برای تکمیل آن زمان لازم است. چیلر، آسانسور و ۱۰ پله برقی برای تکمیل این ترمینال نیاز است در حالی که پروژه یک سال و شش ماه است که متوقف مانده است.

پروژه ترمینال جدید شرق در حالی مدت ها متوقف مانده که  ساکنان محدوده ترمینال شرق قدیم از آلودگی صوتی و هوا و ترافیک در رنج هستند و همچنین تعریض خیابان دماوند منوط به این انتقال است.

به گفته یکی از مسئولان شهری زمین ترمینال شرق قدیم مورد ادعای ستاد ۱۵ خرداد است و اگر این انتقال زودتر انجام نشود یکی از چالش های حقوقی شهرداری در آینده خواهد شد.

زهرا صدر اعظم نوری، رئیس کمیسیون سلامت در این رابطه می گوید: منابع درآمدی این دوره از مدیریت شهری محدود شده است. در دوره گذشته ۱۲۸ هکتار باغ را نابود کردند تا کسب درآمد کنند ما نمی خواهیم باغ بفروشیم، درخت از بین ببریم تا پروژه شهری به بهره برداری برسانیم. همچنین به خاطر اقتصاد کشور درآمدهای حاصل از ساخت و ساز در شهرداری افت کرده است. اما تلاش می کنیم این پروژه که تاثیرات زیست محیطی برای منطقه دارد و تکمیل آن زمان زیادی نمی خواهد مشکلاتش برطرف شود زیرا پروژه آماده ای که به بهره برداری نرسد شرایط دشوارتری برای بهره برداری دارد و دچار استهلاک می شود.

بر اساس گزارش کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران از آخرین وضعیت این پروژه، روند فعالیت در این پایانه از اردیبهشت ماه ۹۶ تاکنون متوقف مانده است.

بر اساس این گزارش، اتمام قرارداد بین سازمان عمرانی مناطق شهرداری تهران (مجری پروژه) و پیمانکار و توقف عملیات عمرانی هزینه های بالاسری، استهلاک مستحدثات و عدم بهره مندی شهروندان از خدمات مطلوب پایانه جدید را در پی داشته است. همچنین عدم تامین مالی پروژه و پرداخت مطالبات سازمان عمرانی توسط سازمان پایانه ها و پارک سوارها، عدم تعیین تکلیف وضعیت ارجاع عملیات باقیمانده به پیمانکار ذیصلاح وپیگیری اخذ مجوز و انجام مراحل قانونی به منظور انعقاد متمم ازدیگر موانع تکمیل این پروژه است.

سید آرش حسینی میلانی، رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر هم مدت ها است از بلاتکلیفی این پروژه گلایه دارد و تذکری هم به شهرداری تهران در این رابطه داده است. او با بیان این که  در تهران هم باغ پرندگان و هم ترمینال پرندگان داریم. ترمینال پرندگان، همان ترمینال جدید در شرق تهران است که پناهگاه کبوتران شده است می گوید: متاسفانه به دلیل توقف پروژه اکنون استهلاک تاسیسات را شاهد هستیم و این در حالی است که ۳۰ میلیارد تومان بودجه برای این پروژه در سال ۹۷ اختصاص داده شده است.

وی با بیان اینکه که ظاهرا پیمانکار ۳۰ تا ۴۰ درصد هم بیشتر از پیش‌بینی‌ها هزینه‌ کرده است، ادامه می دهد: از سوی دیگر، ما با وضع نامناسب آلودگی هوا در شرق تهران روبرو هستیم. در دی ماه سال گذشته، شاخص آلودگی هوا در مناطق ۴، ۸ و ۱۳ بالاتر از ۱۵۰ بوده و ما با شرایط نامناسب محیط زیستی در این مناطق روبرو هستیم. این پروژه‌ها (همچون پروژه ترمینال شرق جدید)، پروژه‌های دوستدار محیط زیست هستند و توقف آنها، علاوه بر خسارتی که به اقتصاد شهری وارد می‌کند، ما را از فواید محیط زیستی آن محروم می‌کند.

محسن هاشمی  رییس شورای شهر تهران هم  از این پروژه بازدید کرده است. اما معتقد است پیشرفت ۹۰ درصدی  این پروژه دقیق نیست. به اعتقاد او  پروژه پایانه شرق ۷۰ تا ۸۰ درصد پیشرفت داشته است. استدلال او برای بیان این میزان پیشرفت، سخنان پیمانکار است. او اعلام کرده است: ۳۰ میلیارد تومان از ۹۶ میلیارد تومان برای شهرداری الحاقیه فرستاده و این یعنی ۳۰ درصد کار هنوز انجام نشده است.

هاشمی با بیان اینکه این پروژه نزدیک به ۱۵ ماه است که متوقف شده، می گوید: یعنی پایانه شرق چندماه قبل از تغییر مدیریت شهری متوقف شده و از پروژه های در اولویت شهرداری خارج شده است اما باید این پروژه دوباره راه اندازی شود، زیرا تاخیر زیاد در توقف پروژه آن را دچار مشکل می کند. در حال حاضر پایانه شرق به محل زندگی کبوترها تبدیل شده است.

هاشمی معتقد است :  علت اصلی تاخیر به سرانجام رسیدن این پروژه این است که پایانه شرق کنونی هنوز فعالیت می کند، هر چند وضعیت نابسامانی دارد. در این مدت تولید خودرو افزایش داشته و کمتر برای مسافرت به شمال کشور از اتوبوس استفاده می کنند. این پایانه برای ۲۰۰ هزار مسافر پیش بینی شده که در حال حاضر شاید ۳۰ هزار مسافر از آن استفاده کنند.

هاشمی اضافه می کند: در حال حاضر هنوز پله برقی، بخش هوشمند سازی و نصب سردکننده ها انجام نشده و نمی توان گفت پروژه در مراحل پایانی است. اینکه برخی می گویند پروژه ها ۹۵ درصد پیشرفت داشته اما شهرداری آن را به پایان نرسانده، نادرست است. همچنین معمولا انتهای هر پروژه سخت تر از ابتدای آن است، زیرا همه با شادی کار را شروع می کنند اما پیمانکاران معمولا برای آنکه پول های خود را وصول کنند، انتهای کار را به کندی انجام می دهند.

 در حالی که اصلی ترین مشکل برای تکمیل این پروژه کمبود منابع مالی عنوان می شود افشین حبیب زاده رییس کمیسیون عمران شورای شهر تهران به مهر می گوید: عدم تکمیل پایانه شرق مشکل مالی نیست بلکه مشکل حقوقی است که درحال رفع شدن است. او در خصوص توجه به پروژه های نیمه تمام در لایحه بودجه سال آینده می گوید : بر اساس برنامه اولویت بندی پروژه ها مشخص می شود  اعتبارات لازم نیز پیش بینی خواهد شد.

ظاهرا تکمیل این پروژه چندان در اولویت مدیران شهری نیست. محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران به مهر می گوید: هر عضو شورا که از این پروژه بازدید کرده است از شهردار درخواست تکمیل و و راه اندازی آن را داشته است، امیدواریم این پروژه از اولویت های شهرداری جدید باشد وآن را راه اندازی کند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید