فوتبالیستی که تاثیرش از رییس جمهور کشورش بیشتر است

کدخبر: ۲۵۲۱۸۷
اقتصاد نیوز:تأثیر فوتبال بر مسائل جاری در دنیا همچنان بیشتر از سیاست است، ادعایی که «ونیتی‌فر» مطرح کرده است.
فوتبالیستی که تاثیرش از رییس جمهور کشورش بیشتر است

به گزارش اقتصاد نیوز، مجله «ونیتی‌فر» در تازه‌ترین شماره اش، ۵۰ فرانسوی تأثیرگذار در دنیا را معرفی کرده که در آن کیلیان امباپه، ستاره جوان باشگاه پاری‌سن‌ژرمن و تیم ملی فرانسه در رده سوم ایستاده است. نکته درخور توجه، اما اینکه در رده‌بندی تأثیرگذارترین فرانسوی‌های دنیا، نام امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، در رده پنجم قرار گرفته؛ یعنی دو پله پایین‌تر از کیلیان، جوان ۱۹ ساله تیم ملی فرانسه. در این گزارش البته چهره‌های متفاوتی از صنف‌های مختلف معرفی شده‌اند که هرکدام بنا به دلایلی جایگاه یک تا شماره ۵۰ را به خود اختصاص داده‌اند. از طراح مد و لباس گرفته تا جراح، سیاستمدار، هنرپیشه، دانشمند و ... هم در آن دیده می‌شوند.

فقط دو چهره ورزشی

فرانسوی‌ها همین امسال فاتح جام جهانی در روسیه شدند؛ آن‌ها با درخشش کیلیان امباپه و بقیه هم‌تیمی‌ها توانستند جام جهانی را به الیزه برگردانند؛ با این حال در میان چهره‌های تأثیرگذار سال فقط نام دو ورزشکار دیده می‌شود که دست بر قضا هر دو هم فوتبالی و هر دو هم از تیم ملی فرانسه انتخاب شده‌اند. به غیر از کیلیان که در رده سوم ایستاده، نام دیدیه دشان، سرمربی فرانسوی‌ها هم دیده می‌شود. دیدیه در این رده‌بندی جایگاه قابل تأمل دهمی را دارد تا همچنان نقش فوتبال از بسیاری مسائل دیگر پررنگ‌تر شود. به غیر از این دو چهره، دیگر هیچ ورزشکار و فوتبالیست در بین ۵۰ چهره تأثیرگذار فرانسه در دنیا دیده نمی‌شود.

امباپه و مکرون

پسر طلایی

«ونیتی‌فر» در توضیح دلایل انتخاب کیلیان امباپه به عنوان سومن چهره تأثیرگذار فرانسه در دنیا می‌نویسد: «پسری که از منطقه بوندی معرفی شده «سوپراستار آینده فوتبال است». این چیزی است که گری لینکر، مهاجم سابق تیم ملی انگلیس و کارشناس مشهور شبکه BBC مطرح می‌کند. فعلاً تا زمان معرفی برنده توپ طلا، کیلیان باید به افتخارتی که دارد بسنده کند. مهاجم این روز‌های پاری‌سن‌ژرمن سال ۲۰۱۷ جایزه گلدن بوی که به بهترین بازیکن زیر ۲۰ سال دنیا داده می‌شود را به نام خودش کرده است. او همان‌طور که مدافعان را یکی پس از دیگری از پیش‌رو برمی‌دارد به ارقام و آمار هم حمله می‌کند. گلی که او به کرواسی در جام جهانی زد، نامش را برای همیشه در تاریخ فوتبال ثبت کرد، چون او حالا دومین بازیکن خیلی جوانی است که توانسته در فینال جام جهانی گلزنی کند. نام او حالا بعد از یک چهره شناخته شده می‌آید؛ پله. «اگر کیلیان همین طوری ادامه بدهد فکر می‌کنم باید کفش‌هایم را آویزان کنم». این هم جمله طنزی است که پله، اسطوره دنیای فوتبال برای کیلیان امباپه در توئیترش نوشت. البته با سرعتی که امباپه دارد بعید نیست خیلی زود به دیگر رکورد‌های اسطوره‌ای هم برسد؛ سرعت او در دیدار برابر آرژانتین توسط یک گروه خبره انگلیسی ۳۷ کیلومتر بر ساعت برآورد شد. درست شبیه به سرعت دونده اسطوره‌ای سابق دنیا در ۱۰۰ متر یعنی یوسین بولت.

به تیم ما خوشامدی

بعد از قهرمانی در جام جهانی در تابستانی که گذشت، فرانتس بکن بائر، اسطوره فوتبال آلمان با روی گشاده از دیدیه دشان استقبال کرد. «به جمع ما خوشامدی». پشت‌سر همین قیصر آلمانی و ماریو زاگالو برزیلی، سرمربی تیم ملی فرانسه تبدیل به سومین نفری شد که توانست جام جهانی را هم به عنوان بازیکن و هم به عنوان مربی بالای سر ببرد. در جام جهانی روسیه، سبک بازی فرانسه شاید چندان چشم‌نواز نبود ولی با ثبت پیروزی‌های متوالی بالاخره مطبوعات دنیا مجبور شدند به کارایی بودند برنامه‌های دشان در راه قهرمانی اعتراف کنند. «به سبک ایتالیایی»، تیتری بود که روزنامه گاتزتا دلوسپورت فردای قهرمانی روی جلدش برده. کوریره دلواسپرت، اما تیتر جذاب‌تری انتخاب کرد و نوشت «دشانزلیره». حتی نیویورک تایمز هم از دیدیه دشان تعریف و تمجید کرد و نوشت «او مثل پدر برای بازیکنانش بود». در جایی دیگر هم از دشان به عنوان «فرمانده‌ای که فرمان را به دست داشت» نام برد.

طراح و نویسنده در صدر

معرفی چهره‌های تأثیرگذار فرانسه در دنیا تحت تأثیر سه نفر نخست است؛ نفر سوم که امباپه بود و شرحش نوشته شده ولی نفر اول و دوم این فهرست هم چهره‌های مهمی هستند؛ اولی ادی سلیمان است؛ عکاس و طراح مد و لباس. او ۶ سال از سال‌های رویایی اش را برای برند «دیور» فعالیت کرد و بعد از آن هم که با «ایو سن لوران» مشغول فعالیت است. تأثیر او دردنیای مد و لباس چنان زیاد است که «ونیتی فر» او را تأثیرگذارترین چهره فرانسه در دنیا معرفی کرده است. بعد از او هم نوبت به لیلا سلیمانی می‌رسد؛ نویسنده مراکشی-فرانسوی که با نوشتن کتاب «ترانه شیرین» جایزه مهم گنکور را به خودش اختصاص داد. بین کیلیان امباپه در رده سوم و امانوئل مکرون در رده پنجم هم سلین سیاما ایستاده است؛ او تهیه کننده، کارگردان و بازیگر سینماست.

منبع: خبرورزشی

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید