تمام کاربری‌های تعریف شده برای باغات باقی مانده پایتخت

کدخبر: ۲۵۴۸۵۲
اقتصادنیوز : به زودی لایحه خانه – باغ به صحن شورای شهر تهران می آید . لایحه ای که قراراست جایگزین مصوبه برج–باغ شود ،مصوبه ای که برخی معتقدند دلیل نابودی باغات شهر تهران بوده است .

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اسکان نیوز ،سرانجام لایحه خانه – باغ نهایی شد و به زودی در صحن شورای شهر تهران بررسی می شود .

 محمد سالاری رییس کمیسیون رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران درخصوص بررسی این لایحه در کمیسیون های تخصصی و آخرین تغییرات آن می گوید: در خصوص طرح جایگزین برج-‌باغ‌ها سلسله‌ جلسات مشترکی با شهرداری تهران برگزار کردیم ، نظرات کمیسیون‌ها به شهرداری مبتنی‌بر رویکرد عدم‌بارگذاری یا حداقل بارگذاری ممکن ارایه شد .

 درنهایت معاونت شهرسازی و معماری در روزهای پایانی فعالیت شهردار سابق لایحه‌ طرح جایگزین برج-‌باغ معروف به لایحه «خانه باغ» را به شورا ارسال کرد، که ما در جلسه‌ روز یکشنبه این هفته که به‌صورت مشترک با کمیسیون سلامت، ‌محیط‌زیست و معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران و سازمان بوستان‌ها و کارشناسان  برگزار شد این طرح را نهایی کردیم.

او به ‌ مهم‌ترین محورهایی که در این طرح گنجانده شده اشاره می کند و می گوید : بر اساس این لایحه،قرار شد  درخصوص باغات به‌ هم‌ پیوسته ای مانند کن، فرحزاد، اُزگُل، سوهانک و ...   طرح‌های موضعی مطالعه و تدوین شود و هر نوع بهره‌برداری یا بارگذاری احتمالی براساس طرح موضعی باشد.

سالاری یادآوری می کند: مادر شورای چهارم و سال نخست شورای پنجم  طرح موضعی  باغات به هم‌پیوسته محدوده کن و فرحزاد را دنبال کردیم که خوشبختانه توسط مشاوران مربوطه مطالعه و  در کمیسیون شهرسازی معماری نهایی شد  . این طرح  به شورای‌عالی شهرسازی ارسال و حدود یک ماه و نیم پیش نیز  تصویب شد.

به گفته سالاری قرار است برای باغات به هم پیوسته ای که طرح موضعی ندارند نیز طرخ موضعی تهیه شود و ضوابط ساخت و ساز براساس طرح موضعی باشد.

رییس کمیسیون معماری و شهرسازی با بیان این که باغات پراکنده، در سه مقیاس 500 تا 3هزار مترمربع،   3 هزار تا 5 هزار متر و 5هزار به بالا تقسیم بندی شده اند می گوید: 57درصد محدوده باغات پراکنده بالای 5هزار متر هستند و علی‌رغم اینکه تعداداین باغات خیلی کم است ولی به لحاظ وسعت زیاد و ارزش اکولوژیکی قابل‌توجهی و با اهمیت هستند .

به گفته سالاری در لایحه خانه باغ پیش بینی شده است ، نحوه‌ساخت‌و‌ساز در باغات پراکنده تا حد زیادی مبتنی‌بر قانون فرادست، یعنی ماده 14 قانون زمین شهری که مربوط به قانون حفظ و گسترش فضای سبز و باغات هست، باشد.

او در خصوص میزان سطح اشغال در لایحه خانه باغ توضیح می دهد: حداکثر سطح اشغال مجاز 15 درصد شد. در باغات 500 تا 3هزار متر حداکثر دو طبقه که مجموعا 30 درصد تراکم می‌شود، 3 هزار تا 5 هزار متر نیز  سه طبقه پیش بینی شد.  

سالاری با اشاره به میزان طبقات منفی مجاز در لایحه جدید نیز توضیح می دهد :  در مصوبه برج‌باغ‌ها یکی از مهم‌ترین مشکلات  مجوز گودبرداری بسیار عمیق و البته با سطح اشغال بالاتر از آن 30 درصد بود. در لایحه جدید مدیریت شهری  زیرزمین‌ها را به حداقل میزان ممکن یک طبقه رسانده است. آن یک طبقه هم  یک متر و 20 سانت باید بالای زمین باشد و نهایتا با گودبرداری مربوط به فونداسیون یک متر و 80 سانتی متر تا یک مترو 90 سانتی متر   عمق گودبرداری است اما همین میزان هم باعث نگرانی برخی کارشناسان بود .

 سالاری در ادامه با اشاره به پیش بینی کمیته ای با عنوان کمیته فنی باغات می گوید: قراربراین شد درکمیته‌ فنی باغ موضوع زیرزمین هم تصمیم‌گیری شود که آیا مجوز همان یک طبقه هم داده  شود یا نه ؟

رییس کمیسیون معماری وشهرسازی شورای شهر تهران تشکیل کمیته فنی باغات را یکی از مهم ترین رویکردهای لایحه جدید می داند و می گوید: ضوابط ملاک عمل در شهرداری، در فرآیند صدور پروانه برای همه اراضی از  باغ ، غیر باغ و مزروعی یکسان بوده است. ما در این لایحه پیش‌بینی کردیم که در فرآیند صدور پروانه، کمیته‌ای به‌عنوان کمیته فنی باغ ایجاد  شود .

به گفته سالاری ، محوریت این کمیته معاونت شهرسازی معماری و یکی از مدیران کل معاونت شهرسازی خواهد بود و دراین کمیته معاونت شهرسازی منطقه ،دو نفر کارشناس خبره باتخصص معماری و محیط‌زیست حضور خواهند داشت. دو نفر ناظر از کمیسیون‌های تخصصی شورا اعم از شهرسازی معماری و سلامت محیط‌زیست  نیز خواهند بود ، همچنین نماینده سازمان بوستان‌های شهرداری تهران هم در این کمیته عضویت خواهد داشت. هر پروانه‌ای در حوزه باغات پراکنده یا به هم پیوسته صادر می‌شود باید در این  کمیته فنی مطرح  شود که آنها از ابعاد مختلف موضوع را مورد بررسی قرار  دهند .

سالاری در ادامه به آخرین آمار باغات پراکنده شهر تهران اشاره می کند وبه اسکان نیوز می گوید: ما سال 35 براساس تصاویر هوایی که داریم، 5هزار هکتار باغ داشتیم. باغات به هم پیوسته شامل کن، کوهسار، فرحزاد، درکه و ازگل 800 هکتار هستند و باغات پراکنده در سه رنج باغاتی که 500 تا 2هزار متر 74 درصد هستند، به لحاظ تعدادی ولی به لحاظ وسعتی 26 درصد باغات پراکنده را تشکیل می‌دهند.

 2هزار تا 5 هزار متر به لحاظ تعداد 16 درصد و به لحاظ وسعت 18 درصد وباغات  بالای 5هزار متر به لحاظ تعداد 10 درصد ولی به لحاظ وسعت 57 درصد باغات شهر تهران را تشکیل می‌دهند.

سالاری ادامه می دهد : یکی از محورهای بسیار مهمی که در این لایحه گنجانده شده و در اصل با پیشنهاد کمیسیون تخصصی شورا  هم بوده، تعریف  مجموعه‌ای از فعالیت‌های مجاز ،به‌عنوان بسته‌های تشویقی در باغات است . 

متاسفانه رویکرد مدیریت شهری و بقیه‌  دستگاه‌ها و نهادها درخصوص صیانت و حفاظت باغات رویکرد تنبیهی و سلبی بوده است . اگر تهران را امروز به عنوان یک باغ شهر می شناسند و طی سال ها مجموعه از باغات در این شهر ایجاد شده با این رویکرد تنبیهی نبوده است . اما این رویکرد اشتباه و استراتژی غلط که همچنان در حال تداوم است باعث ترس شهروندان از کاشت درخت و ایجاد باغ می شود .

  سالاری معتقد است که باید بسته‌های تشویقی جدی‌تر و گسترده‌‌تری برای حفاظت و صیانت باغات تعریف کرد، به همین دلیل در این لایحه سعی کردیم مجموعه‌ای از کاربری‌هایی را برای مالکان باغات تعریف شود .

این کاربری‌ها در حوزه‌های فرهنگی، تفرجگاهی، ‌ورزشی، خیریه، دانش‌بنیان، بحث‌های علمی، تحقیقاتی و حتی رستوران‌ها، سالن‌های سر باز و ... است .

این کار با این هدف بوده که مالکان باغات و اراضی انگیزه ای برای حفظ درخت و باغ خود را داشته باشند . نمی شود که ما انتظار داشته باشیم چالش‌های زیست‌محیطی شهر تهران که به یک ابرچالش تبدیل شدهرا تنها عده ای محدود حل کنند . مالکان باغ هایی که باقی مانند و آنها از  جیب خودشان  مشکلات زیست‌محیطی شهر  و مشکلات مربوط به پالایش هوا    را با حفظ و نگهداری درختان  حل کنند .

او تاکید می کند : رویکرد تنبیهی یک رویکرد غلطی است که اگر تداوم پیدا  کند، در آینده کسی دیگر باغ جدید ایجاد نخواهد کرد .حتی باغچه های خانگی که به نظر من اهمیتش حتی از این باغات انبوه هم بیشتر است که پراکندگی متناسب در همه‌  شهر دارند.

سالاری به جرایم سنگین قطع درختان اشاره می کند و می گوید:  زمانی مالکی، یک متولی ساخت‌و‌سازی صرفا مبتنی‌بر منافع شخصی می‌آید عمدا، نسبت به قطع درخت برای رسیدن به منافع اقدام می‌کند، اینجا هم بایستی حداکثر رویکردهای تنبیهی را اعمال کنیم و حداکثر جرایم اخذ  شود. ولی یک زمانی  هست که   درخت مثل هر موجود زنده‌ای، ‌مثل انسان و ... دچار مشکلاتی شود، آفت بخورد یا انگلی   و به صورت طبیعی از بین برود. ما متاسفانه خیلی تفکیک بین اینکه حالا یک کسی از روی عمد این کار را کرده یا به لحاظ سهل‌انگاری یا به هر حال به لحاظ دلایل طبیعی از بین رفته است، قائل نشدیم.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید