رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز خبر داد:

تدابیر جدید برای جلوگیری از سوءاستفاده از کارت سوخت

کدخبر: ۲۵۶۰۹۲
اقتصادنیوز : رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز از کاهش قاچاق سوخت در کشور و همچنین اتخاذ تدابیر جدید برای جلوگیری از سوءاستفاده از کارت سوخت خبر داد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا،علی مویدی در پایان جلسه بررسی قاچاق سوخت در کشور که بعدازظهر امروز (چهارشنبه) با حضور وزیر کشور و شمار دیگری از مسئولان مرتبط در محل ساختمان وزارت کشور برگزار شد، با حضور در جمع خبرنگاران گفت: جلسه امروز برای بررسی معضل قاچاق بخصوص در حوزه سوخت تشکیل شد که مصوبات خوبی در این زمینه داشتیم و امیدوارم امکان اجرایی و عملیاتی‌شدن آن به‌زودی فراهم شود.

وی با اشاره به اجرای طرح پیمایش اظهار کرد: در این نشست تاکید شد که همه ناوگان حمل و نقل سوخت باید به این طرح بپیوندند و دستگاه‌های متولی باید با جدیت در این زمینه ورود کنند و از طرف دیگر دستگاه‌های نظارتی نیز اقدامات مربوط به خود را به طور کامل انجام دهند.

رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با بیان اینکه "سازمان ملی استاندارد و وزارت نفت از قبل موظف به بررسی مساله قاچاق مشتقات نفتی - از جمله سوخت - بوده‌اند"، گفت: دو هزار پرونده در این زمینه وجود دارد که برای تعیین تکلیف آن کارگروه ویژه‌ای با نظارت ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز تشکیل شده است که این پرونده‌ها تا پایان سال نهایی خواهند شد.

وی درباره نظارت بر خودروهای ترانزیتی نیز اظهار کرد: در این جلسه مقرر شد در مبادی ورودی و خروجی تجهیزات و زیرساختی فراهم شود که از خروج غیرقانونی سوخت از کشور جلوگیری شود.

به گفته مویدی، بخشی از قاچاق سوخت ناشی از قاچاق مشتقات نفتی است که در این خصوص وزارت نفت و سازمان استاندارد باید تلاش مضاعفی در اجرای مصوبات داشته باشند.

رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اشاره به تبادل سوخت در مرزها با نرخ تعادلی گفت: خوشبختانه اقدامات خوبی در این زمینه از سوی وزارت نفت انجام شده و مقرر شد با نظارت استانداران استان‌های مرزی اقدامات دیگر نیز انجام شود.

وی از صدور کارت سوخت برای هر پلاکی که از سوی نیروی انتظامی صادر می‌شود، خبر داد و گفت: در جلسه امروز مقرر شد نیروی انتظامی برای هر خودرویی که پلاک صادر می‌کند، کارت سوخت نیز به همراه داشته باشد. همچنین آن دسته از خودروهایی که اسقاط می‌شوند باید اسقاط شدنشان از سوی پلیس به دستگاه‌های مربوطه اعلام شود تا امکان سوءاستفاده از کارت‌های سوختشان وجود نداشته باشد.

وی با بیان اینکه "در ماه‌های گذشته روزانه حدود ۱۰ تا ۱۵ میلیون لیتر سوخت در کشور قاچاق می‌شد"، گفت: خوشبختانه با تمهیدات وزارت نفت، استانداری، سازمان استاندارد، نیروی انتظامی و... این شیب تند فروکش کرده و قاچاق سوخت به روزانه دو تا سه میلیون لیتر رسیده است که البته همین روند کاهشی باید ادامه یابد.

رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با بیان اینکه "در یک استان ۲۰۰ هزار کارت سوخت غیرمجاز اعمال شده است"، گفت: قطعاً این روند در کاهش قاچاق سوخت تاثیرگذار بوده است.

مویدی در پاسخ به پرسشی در مورد ورود دیگر کالاهای قاچاق به کشور نیز گفت: سیاست‌های ارزی در کشور سبب شده تا ورود کالای قاچاق به کشور کاهش یابد اما تلاش خوبی در این زمینه در مرزها صورت گرفته و ما ابلاغ کردیم تا برای عدم خروج کالاهای اساسی اقداماتی انجام شود اما متاسفانه شاهد خروج برخی از این اقلام هستیم که باید این روند کاهش یابد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید