جنجال تازه در روابط ایران و عراق؛ پشت پرده ماجرا چیست؟

کدخبر: ۲۵۶۹۵۲
اقتصادنیوز؛ همزمان با تشدید فشارهای آمریکا و متحدان منطقه ای اش به ایران، چالش جدیدی در روابط ایران و عراق به وجود آمده‌است. سیاهی لشکر سایبری نیز در سطح منطقه علیه ایران فعال شده و این بار بهانه جدیدی برای گرد و خاک یافته است؛ اهانت سفیر ایران به شهدای جنگ علیه تروریسم! اما پشت پرده این جنجال چیست؟
جنجال تازه در روابط ایران و عراق؛ پشت پرده ماجرا چیست؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا؛ واقعا شگفت انگیز است، اینکه کسی باور کند ، یک مقام دیپلماتیک ایرانی، به شهدای جنگ علیه تروریسم آن هم در عراق اهانت کند، در شرایطی که ملت های منطقه و بویژه عراقی ها خوب می دانند که خون ایرانی ها و عراقی ها در جنگ علیه داعش در عراق در هم آمیخته است.

ماجرا از کجا شروع شد؟

ماجرا از آنجا شروع شد که فراکسیون سازندگی عراق به مناسبت سالگرد پایان نظامی داعش یک جشن در بغداد برگزار کرد که سفیر ایران در عراق نیز به این جشن دعوت شده بود. 

در بخشی از این مراسم ، 'برهم صالح' رئیس جمهوری عراق طی سخنانی از مواضع و حمایت جمهوری اسلامی ایران در طول این جنگ سه ساله علیه داعش (2014 – 2017) بطور ویژه تقدیر و تشکر کرد. 

ایرج مسجدی سفیر ایران که عراقی ها به خوبی از کمک و یاری رسانی او در جنگ علیه داعش، آگاه هستند، در طول مراسم از جمله قرائت فاتحه و سایر مراسم مشارکت داشت و اواخر برنامه و پس از خداحافظی از میزبانان مراسم قصد ترک جلسه را داشت که همزمان شد با خواندن قطعه شعری که شاعر در همین زمان از حاضران خواست یک دقیقه به احترام شهدا بایستند و سکوت کنند. 

همزمان شدن خروج سفیر از این مراسم با اعلام یک دقیقه سکوت برای شهدای عراق، از دو روز پیش به بهانه ای تازه برای حمله به ایران و شخص سفیر تبدیل شد و این درحالی است که ساعتی بعد از آن، سفارت ایران در بغداد در این خصوص یک توضیح رسانه ای داد.

جریان ضد ایرانی که حالا بهانه به دست آورده بود، شروع به تازیدن کرد و با هشتگ سازی علیه مسئولان ایرانی، انتشار نمادهای بعثی ها از جمله تصاویر صدام رئیس رژیم بعثی را در سطحی وسیع در دستور کار قرار داد. جالب اینکه در این هجوم رسانه ای، از کاربرانی که با نام واقعی توییت می کنند کمتر خبری است و ادبیات و لحن حملات و اهانت ها به جمهوری اسلامی ایران بیشتر به لحن و ادبیات سایت ها و شبکه های لشگر سایبری بعثی و سعودی می خورد. 

اما ناشی گری آنها آنجا نمایان شد که نمادها و المان های صدامی و بعثی را در شبکه های خود علم کردند تا مشخص شود پشت داستان کیست و نسبت این جریان ها با نیروهای مقاومت ، الحشدالشعبی و ارتش عراق و نیز احزاب و جریان های اصیل اعم از کردی، شیعی و سنی چیست. 

پشت پرده ماجرا

برپا کنندگان جنجال اخیر عمدتا در جریان فتنه داعش نه تنها به عرصه های نبرد ورود نکردند، بلکه بعضا در صفوف این گروه تروریستی حضور فیزیکی و رسانه ای داشتند، مانند بعثی ها، حال آنکه خودشان خوب می دانند که شهدای مقاومت متعلق به کشورهای محور مقاومت هستند و ایرانی و عراقی ، افغان یا پاکستانی و لبنانی هم ندارد. 

اما چرا در این مقطع زمانی چنین داستان و ماجرایی در دستور کارجریان های ضد مقاومت قرار گرفته است؟ 

ماجرا از این قرار است که این جنجال بعد از آنکه خبر آمد عراقی ها درصدد تصویب قانون جدیدی هستند تا خروج کامل نیروهای خارجی بویژه آمریکایی ها از کشورشان را تسریع کنند، رقم خورد. آن هم درست در روزهایی که مقام هایی آمریکایی دولت ترامپ بر افزایش حضور نظامی در عراق تاکید کرده اند. 

العربی الجدید یک پایگاه خبری عرب زبان در منطقه این هفته مدعی شد که دو فراکسیون تحت امر هادی العامری از سازمان بدر و نوری المالکی از حزب الدعوه قصد دارند پیش نویس قانونی را در خصوص خروج نیروهای خارجی از عراق تهیه کنند که اتفاقا جریان صدر به رهبری مقتدی صدر نیز از آن حمایت کرده است. 

بر اساس این قانون، تمام پایگاه های نظامی، از جمله در اقلیم کردستان عراق که شامل 4 پایگاه نظامی است و نیروهای آمریکایی و انگلیسی در آن حضور دارند، باید تخلیه شوند. قانون مذکور همچنین شامل لغو توافق امنیتی استراتژیک بین واشنگتن و بغداد می شود و قرار شده به محض تشکیل کابینه و همزمان با اجرای برنامه های دولت عادل عبدالمهدی ، ارائه شود. 

العربی الجدید سپس مخالفت تعدادی از نمایندگان پارلمان از احزاب سنی و نیز ملی گرا از جمله احمد السعدی را برجسته کرده و مدعی شده است 'این طرح بیش از هر چیز یک طرح ایرانی است و ریشه در خارج دارد و ملی و عراقی نیست. '

این جریان سازی، درحالی است که اکثر شخصیت های عراقی و احزاب اصیل این کشور خواهان زمانبندی فوری برای خروج نظامیان بیگانه بویژه آمریکایی از کشورشان هستند و پارلمان سابق عراق در همین راستا سال گذشته قانونی را تصویب کرده بود که براساس آن دولت عراق می بایست جدول زمانی خروج این نیروها از عراق را تهیه و جهت تصمیم گیری به پارلمان ارائه می کرد که تاکنون عملی نشده است. 

حالا همزمان با طرح دوباره موضوع اخراج نظامیان آمریکایی یک جنجال علیه ایران ساخته می شود و به دنبال آن طرح، عراقی ها مبنی بر تلاش برای اخراج نظامیان بیگانه به جمهوری اسلامی ایران منتسب می شود و درست در بحبوحه این جدل ها شان رایان سخنگوی آمریکایی ائتلاف آمریکایی علیه داعش روز یکشنبه این هفته در بغداد، شکست نظامی داعش را در عراق کتمان می کند. 

او با ادعای اینکه داعش در عراق هنوز پایان نیافته است، تاکید کرده که نیروهای این ائتلاف خاک عراق را ترک نخواهند کرد.

نکته اصلی ماجرا اینجاست که جنجال در خصوص شهدای جنگ علیه تروریسم در عراق بطور واضحی به موضوع تصمیم عراقی ها برای اخراج نظامیان بیگانه بویژه آمریکایی ها پیوند داده شده است.

عملیات رسانه ای این جنجال اخیر را نیز همان هسته هایی بر عهده دارند که کانون آن، کشورهای عربستان، اردن و ترکیه و امارات و قطر است.

مرکز رسانه های دیجیتال عراق چند روز پیش هشدار داده بود که بر اساس بررسی های انجام شده، برخی کشورهای منطقه به ترتیب، سعودی، ترکیه و اردن ، کانون بیشترین تبلیغات تخریبی و انتشار اخبار کذب علیه حکومت عراق در شبکه اجتماعی فیسبوک هستند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۳۱ فروردین

      اقتصادنیوز: در پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارش های اقتصادی به تصویر روشنی از…

    کارگزاری مفید