نقش دلال‌ها در جابه‌جایی مربیان فوتبال ایران

کدخبر: ۲۵۹۵۰۹
اقتصاد نیوز:با جدایی جواد نکونام از نساجی مازندران تعداد تیم‌هایی که مربیان خود را تغییر داده‌اند آن هم در دور رفت به ۹ تیم رسیده است.
نقش دلال‌ها در جابه‌جایی مربیان فوتبال ایران

به گزارش اقتصاد نیوز و به نقل از خبرورزشی، تعداد مربیانی که از سمت خود استعفا کردند یا برکنار شدند بیش از ۹ مربی بوده است، چون برخی از تیم‌ها بیش از یک بار تغییر داشته‌اند. تغییر ۵۶ درصدی در کادر فنی تیم‌های لیگ برتری آن هم فقط در دور رفت ناراحت‌کننده است. شاید در روز‌های آتی یحیی گل‌محمدی هم از تیم پدیده جدا شود. دلیل این همه جابه‌جایی در کادر فنی تیم‌های لیگ برتری چیست؟

۱- فوتبال نتیجه‌گرا؛ تیم‌های باشگاهی ما سال هاست از آینده‌نگری و بازیکن‌سازی دست برداشته‌اند و نتیجه‌گرا شده‌اند. طبیعی است در هر لیگ به موازات تیم‌هایی که پیروز می‌شوند تیم‌هایی هم ببازند و اگر قرار باشد تیم‌های بازنده مربیان خود را از کار برکنار کنند لیگ محله برو بیای مربیان می‌شود که اکنون این‌چنین شده است. در گذشته‌های دور برخی از تیم‌ها به لیگ برتر می‌آمدند که تنها در این لیگ حضور داشته باشند. برخی تیم‌ها تنها به دنبال یک جایگاه خوب بودند. برای بعضی از تیم‌ها بودن در کورس قهرمانی هم راضی‌کننده بود، اما اکنون خیلی از تیم‌ها به دنبال سهمیه هستند و اگر سهمیه نگیرند انگار ناموفق بوده‌اند. فوتبال نتیجه‌گرا حتی موجب شده بازی دادن به جوان‌ها هم در لیگ برتر فراموش شود. 

۲- مدیرانی که مطالعه نمی‌کنند؛ خیلی از انتخاب‌ها در ابتدای فصل با مطالعه صورت نمی‌گیرد تا جایی که با گذشت هفته‌های ابتدای متوجه می‌شوند مربی اصلاً در حد و اندازه‌های تیم نیست و اخراج او بهترین راهکار است. تنها کافی بود باشگاه روی تیم‌های قبلی مربی مورد نظر یا توصیه شده مطالعه می‌کرد. در این صورت به طور حتم از به کارگیری مربی صرف نظر می‌کرد. 

۳- قرارداد‌هایی که محکم بسته نمی‌شود؛ برخی از مربیان به محض اینکه پیشنهاد بهتر دریافت می‌کنند در میانه‌های راه با وجود داشتن قرارداد، تیم خود را رها می‌کنند و به تیم بهتر می‌روند. یقین بدانید در فوتبال حرفه‌ای قانون به هیچ عنوان به چنین مربیانی اجازه جدایی نمی‌دهد. طبیعتاً اگر قرارداد باشگاه‌ها و مربیان محکم بسته شود هم مربی به قرارداد متعهد باقی می‌ماند و هم باشگاه. 

۴- مشکلات مالی باشگاه‌ها؛ خیلی از جدایی‌ها هم به مشکلات مالی باشگاه‌ها برمی‌گردد. به طور مثال اگر در این برهه از زمان یحیی گل‌محمدی از تیم پدیده جدا شود به خاطر مشکلات مالی پدیده است. در حال حاضر آنچه مسلم است نه یحیی گل‌محمدی دوست دارد مشهد را ترک کند و نه پدیده دوست دارد یحیی را از دست بدهد، اما گاهی مشکلات مالی آنقدر آزار‌دهنده می‌شود که برای مربی چاره‌ای جز جدایی باقی نمی‌ماند. 

۵- و، اما دلال‌ها هم نقش تعیین‌کننده‌ای در جابه‌جایی مربی دارند. واقعیت این است هر چه جابه‌جایی بیشتر باشد دلالان بیشتر سود می‌برند. مهدی تاج پیش‌تر در این باره توضیح جالبی به خبرورزشی داده بود. او گفت اگر قرارداد با کارلوس کی‌روش را تمدید کنیم نه او (فدراسیون) به دلال پورسانت می‌دهد و نه کی‌روش، اما اگر ما با کارلوس کی‌روش تمدید نکنیم، به واسطه مربی جدیدی که خواهیم آورد باید پورسانت بدهیم. مربی جدید هم باید به مدیر برنامه اش پورسانت بدهد. از سویی بردن کارلوس کی‌روش به یک تیم جدید هم برای دلالان مفید خواهد بود، چون هم از کارلوس کی‌روش پورسانت می‌گیرند و هم از فدراسیونی که کی‌روش به آن‌ها معرفی می‌شود. 

واقعیت این است که دلالان اطراف باشگاه‌ها پرسه می‌زنند و به محض اینکه تیم چند بازی نتیجه نمی‌گیرد برای آن باشگاه مربی ردیف می‌کنند و آنقدر می‌گویند و می‌گویند تا به هدف خود برسند. 

بهترین راهکار این است که تیم‌ها با مطالعه مربی جذب کنند و قرارداد‌های محکم ببندند.

مسئولان و صاحب‌نظران پاسخ می‌دهند 

در جابه‌جایی‌های بی‌رویه مربیان، دلال‌ها چقدر نقش دارند؟

با گذشت نیم فصل از رقابت‌های لیگ برتر ۹ تیم اقدام به جابه‌جایی سرمربی خود کرده‌اند که اگر پدیده هم به این جمع اضافه شود، شماره تیم‌های مذکور دورقمی خواهد شد. اینکه در این جابه‌جایی‌ها دلال‌ها چقدر نقش دارند و چه اتفاقاتی رخ می‌دهد که تیم‌ها این‌قدر روی نیمکت خود جابه‌جایی داشته‌اند؟ سؤالی است که آن را با تنی چند از مسئولان، مدیران و صاحب‌نظران مطرح کردیم، این پاسخ‌ها را بخوانید.

هوشنگ نصیرزاده: این موضوع در مورد مربیان صدق نمی‌کند 

مدیرعامل باشگاه ماشین‌سازی تبریز در این خصوص به خبرورزشی گفت: این شرایط برای مربیان وجود ندارد، چون تعداد مربیان ما محدود است و یک واسطه یا کارگزار ترجیح می‌دهد روی آوردن و جابه‌جایی بازیکنان که سهم هر تیم ۳۰ نفر است، کار کند مگر اینکه مربی خارجی باشد. در کل مدیران روی آوردن مربیان حساسیت زیادی به خرج می‌دهند و تحقیقات زیادی می‌کنند، لذا در این جابه‌جایی‌ها واسطه‌ها کمترین نقش را دارند و من معتقدم سعی می‌شود بهترین مربی را جذب کنند لذا بحث دلالی وجود نخواهد داشت.

علی خماند: واسطه‌ها هیچ نقشی ندارند 

کارگزار رسمی فدراسیون فوتبال در این خصوص به خبرورزشی گفت: واسطه‌ها هیچ نقشی در آوردن یا بردن یک مربی در تیم‌های لیگ برتری ندارند و نهاد‌های قدرت مثل افراد سیاسی، رؤسای کارخانه‌ها، نمایندگان مجلس و دولتی‌ها بیشتر در این زمینه تأثیرگذار هستند. وقتی رئیس یک کارخانه دستور می‌دهد فلان کس سرمربی باشد یا از سوی یک نهاد سیاسی و پرقدرت توصیه می‌شود فلان شخص را بیاورید، یک واسطه مگر چقدر قدرت دارد که بتواند مقابله به مثل کند و مربی مد نظر خودش را به تیم بیاورد؟

عبدالله ویسی: این مسائل را انکار نمی‌کنم

سرمربی پیشین نفت مسجدسلیمان در این خصوص به خبرورزشی گفت: من نقش دلال‌ها و واسطه‌ها را در جابه‌جایی‌های فوتبال انکار نمی‌کنم، اما خودم هرگز با دلال‌بازی مربیگری نکردم و از طریق واسطه‌ها سرمربی هیچ تیمی نشدم. همیشه مستقیماً با مدیران باشگاه‌ها مذاکراتم انجام شد و قبول مسئولیت کردم. حتی برای گرفتن بازیکن هم خودم اقدام کردم و حتی به خارج رفتم تا بازیکن بگیرم و اجازه ندادم هیچ دلالی در تیمم نفوذ کند تا حتی برای خودم کاری انجام دهد.

ابراهیم قاسمپور: دلال‌ها همه‌کاره فوتبال ما هستند

کارشناس فوتبال کشورمان در این خصوص به خبرورزشی گفت: من فکر می‌کنم دلال‌ها رکن اصلی فوتبال ما هستند که نه تنها سرمربی و بازیکن، بلکه دیده شده حتی مدیرعامل هم عوض می‌کنند. من مربی‌ای سراغ دارم که در یک فصل ۳ بار تیم عوض کرده و این نشان می‌دهد نقش دلالان و واسطه‌ها چقدر تأثیرگذار است که یک مربی با کارنامه ضعیف را به راحتی جابه‌جا می‌کنند و به اهداف خود می‌رسند. واقعیت را بخواهید کاری هم نمی‌شود کرد و بعید می‌دانم بتوان جلوی این مسائل را گرفت.

بهرام امیری: زمان ما جرأت این کار را نداشتند

معاون پیشین باشگاه استقلال در این خصوص به خبرورزشی گفت: زمانی که ما در استقلال بودیم، طی چند دوره بزرگانی، چون مرحوم حجازی، مرحوم پورحیدری، پرویز مظلومی و امیر قلعه‌نویی سرمربی بودند و هیچ دلالی هم جرأت نمی‌کرد سمت آن‌ها بیاید یا بخواهد این بزرگان را زیر سؤال ببرد، ولی حالا نمی‌توانم منکر این قضیه باشم که واسطه‌ها در جابه‌جایی مربیان و بازیکنان نقش دارند و تأثیرات خودشان را نشان می‌دهند. به هر حال این آمار که در یک نیم‌فصل ۹ تیم مربی عوض کرده‌اند، عجیب و قابل تأمل است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس سایر رسانه ها
    کارگزاری مفید