پیام تبریک سال نو ترامپ؛ او باز هم پای برجام را وسط کشید

کدخبر: ۲۵۹۸۳۶
اقتصادنیوز: رئیس‌جمهور آمریکا در یک پیام ویدئویی به مناسبت آغاز سال نو میلادی، درباره «دستاوردهای » دولت خود لفاظی کرد و باز هم به دفاع از خروج غیرقانونی این کشور از توافق هسته‌ای ایران پرداخت.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، در حالی که به دلیل مخالفت‌ها بین کاخ سفید و کنگره آمریکا بر سر ساخت «دیوار مرزی»، دولت این کشور همچنان در وضعیت «تعطیلی» به سر می‌برد، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در آستانه سال ۲۰۱۹ در پیامی ویدئویی برای مردم این کشور از آنچه «دستاوردهای» دولت در دو سال نخست ریاست‌جمهوری وی خوانده، سخن گفته و به دفاع قاطع از اقدامات غیرقانونی واشنگتن در عرصه‌ بین‌المللی پرداخته است.

سخنان ترامپ درباره دستاوردهای دولتش در زمانی بیان شده، که از اول دی ماه تاکنون به دنبال مخالفت‌ها در کنگره آمریکا با تخصیص بودجه درخواستی کاخ سفید برای ساخت «دیوار» در مرز مکزیک، دولت این کشور تعطیل شده و این تعطیلی همچنان ادامه دارد (جزئیات بیشتر).

رئیس‌جمهور آمریکا در این فایل ویدئویی به مناسبت سال نو میلادی به مسائل داخلی و خارجی پرداخته و بدون توجه به مخالفت‌های بین‌المللی با مسائلی از قبیل خروج از برجام و انتقال سفارت واشنگتن در رژیم صهیونیستی به بیت‌المقدس از مواضع دولت خود دفاع کرده است.

ترامپ گفت: من دقیقا از مقابل اتاقی بیضی شکل (اتاق کار رئیس‌جمهوری) ایستاده‌ام و برای شما آرزو می‌کنم که سال نوی خیلی خوبی داشته باشید، سال خوبی در پیش خواهد بود، البته سال پیچیده‌ای خواهد بود اما در عین حال، سالی عالی خواهد بود و باید بگویم که افراد (برخی سیاسیون) وضعیت را بیش از پیش پیچیده می‌کنند اما به شما این را می‌گویم و به این موضوع افتخار می‌کنم که هرگز قبل از این، دولتی نبوده که به اندازه دولت ترامپ در دو سال اول منصب خود این همه کار انجام داده باشد، اقتصاد ما دارد عالی کار می‌کند، برای اولین بار در سال‌های بسیار بسیار طولانی، دستمزدها دارد افزایش پیدا می‌کند و مردم دارند پول بیشتری در می‌آورند و آنها دارند فقط یک کار را انجام می‌دهند به جای آنکه دو یا سه شغل انجام دهند».

رئیس‌جمهور آمریکا در ادامه هم مدعی شد: «همچنین ما در حال حصول توافقات اقتصادی جدیدی هستیم، ما با مکزیک به توافق رسیدیم، ما با کانادا به توافق رسیدیم، ما با کره جنوبی توافقی کردیم که قبل از حصول آن، همگان می‌گفتتد امکان رسیدن به چنین توافقی وجود ندارد. ما به توافق یکجانبه و وحشتناک هسته‌ای ایران خاتمه دادیم، سپس  به وضعیتمان را با کره شمالی نگاه کنید، ما واقعا داریم خوب پیش می‌رویم، موشک‌ها و راکت‌ها دیگر شلیک نمی‌شود و ما (برای حصول به توافق برای خلع سلاح اتمی کره شمالی) عجله نداریم، ما سفارتمان را به اورشلیم (بیت‌المقدس) در اسرائیل منتقل کردیم، من وعده این کار را داده بودم و آن را انجام دادم».

ترامپ در حالی با افتخار از دستاورد دولتش برای «خاتمه دادن به توافق وحشتناک هسته‌ای ایران» سخن گفته که حتی متحدان اروپایی آمریکا هم از خروج غیرقانونی این کشور از برجام انتقاد کرده‌اند.

دولت آمریکا هجدهم اردیبهشت سال جاری ضمن خروج رسمی از برجام اعلام کرد که تحریم‌ها علیه ایران طی بازه ۹۰ روزه و ۱۸۰ روزه باز خواهند گشت اما بعد از مواجهه با مخالفت‌های دیگر کشورها واشنگتن مجبور به مستثنی کردن هشت کشور «چین، هند، ایتالیا، یونان، ژاپن، کره جنوبی، تایوان و ترکیه» از خرید نفت و گاز ایران شد و بعدا برای عراق هم معافیت تحریمی برای واردات انرژی از ایران داده است (جزئیات بیشتر).

ابراز خرسندی ترامپ درباره کره شمالی در حالی صورت گرفته که رهبر کره شمالی بامداد امروز سه شنبه (به وقت تهران) در نطق تلویزیونی به مناسبت سال نو میلادی با اشاره به نشست 22 خردادماه خود با ترامپ در سنگاپور تصریح کرد: «ما عزم خود برای هسته‌ای زدایی را به جهان نشان دادیم... کاملا آماده هستم تا به سمت یک رابطه جدید حرکت کنیم، اما رسیدن به این هدف نیازمند آن است که هر دو طرف (پیونگ یانگ و واشنگتن) برای آن تلاش کنند».

«کیم جونگ اون» با بیان اینکه آمریکا باید از عادات قدیمی دست بردارد، گفت آماده است تا بار دیگر با ترامپ دیدار کرده و با او در مورد بهبود روابط میان دو کشور «گفت‌وگویی سازنده» داشته باشد.

وی سپس هشدار داد: «اما اگر ایالات متحده به وعده‌هایی که در برابر جهان داد عمل نکند و از شکیبایی مردم ما برداشت غلطی کند و به فشار و تحریم ادامه دهد، در آن صورت انتخابی جز یافتن مسیری جدید برای دفاع از منافع ملی خود نخواهیم داشت».

رئیس‌جمهور آمریکا در بخش دیگری از پیام سال نو خود بریا مردم این کشور بار دیگر بر لزوم ساخت دیوار مرزی تاکید کرد.

او گفت: «ما به عنوان یک کشور خیلی خوب کار کرده‌ایم البته ما به مرز نیاز داریم، اگر شما مرز نداشته باشید، کشوری نخواهید داشت. ما نمی‌خواهیم که قاچاقچیان مواد مخدر یا قاچاقچیان انسان یا افراد غیرقانونی با سوابق مجرمانه به داخل (آمریکا) بیایند، نیروهای گشت مرزی، اعمال مهاجرت و گمرک ایالات متحده (ICE) و ارتش ما کار خارق العاده‌ای انجام دادند اما تا زمانی که دیوار مرزی نداشته باشید، هرگز نخواهید توانست کار بی نقصی برای (حفظ امنیت مرز) انجام دهید، در نتیجه ما باید برای حفظ امنیت مرزی‌مان، دیوار داشته باشیم و ما داریم روی این موضوع کار می‌کنیم».

ترامپ در این پیام همچنین از ادامه ریاست جمهوری خودش تا شش سال دیگر سخن گفته است.

او گفت: «ما دو سال خیلی عالی داشته‌ایم، من به سختی برای شما دارم کار می‌کنم و برای شما می‌جنگم، ما پیروز می‌شویم و در ادامه هم پیروز خواهیم شد، ما در تک تک کارهایی که انجام می‌دهیم، پیروز خواهیم شد. سال نو مبارک و بیایید سال جدید را لذت ببرید و پس از آن ما سال بعد را هم لذت خواهیم برد و ما چهار سال دیگر هم (برای لذت بردن ) خواهیم داشت و همه چیز بسیار زیبا خواهد بود. از شما ممنونم و سال نو خوبی داشته باشید».

طبق گزارش‌های خبری در آمریکا، سال ۲۰۱۸ میلادی در حالی به پایان رسید که شاخص‌های اصلی بازار بورس آمریکا در این سال شدیدترین افت را از زمان بحران مالی سال ۲۰۰۸ تجربه کرد.

شاخص «اس اند پی» در یک سال گذشته ۶.۲ کاهش یافته و شاخص «داو» هم در مقایسه با سال گذشته ۵.۶ درصد پایین آمده است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید