تغییر نام بازداشتگاه کهریزک به سروش؛ چه افرادی در کهریزک سابق نگهداری می‌شوند!

کدخبر: ۲۶۰۲۲۳
اقتصادنیوز: ‌پشنهاد تبدیل بازداشتگاه کهریزک به مرکز نگهداری از معتادان متجاهر برای نخستین بار در تیرماه امسال مطرح شد؛ پیشنهادی که در ابتدا با واکنش مثبتی از سوی سازمان بهزیستی همراه نشد، اما درنهایت بهزیستی صدور مجوز برای این مرکز که نامش به «سروش» تغییر کرده است را به رعایت دستورالعمل‌های خاصی منوط کرد.

 به گزارش اقتصادنیوز، روزنامه آرمان در این باره در گزارشی نوشت:رئیس پلیس پایتخت در سال جاری از تغییر کاربری بازداشتگاه کهریزک خبر داد. حسین رحیمی با اشاره به لزوم ساماندهی معتادان متجاهر گفت: «فرمانده محترم نیروی انتظامی پس از چندین جلسه مشورتی و کارشناسی، تدبیر فرمودند که بازداشتگاه کهریزک پس از آماده سازی و مناسب سازی، به محلی برای نگهداری و بازپروری معتادان متجاهر تبدیل شود تا بخشی از مشکلات این حوزه رفع شود.» این پیشنهاد برای فراهم کردن ظرفیت کافی برای جمع‌آوری معتادان متجاهر از معابر و خیابان‌های شهر تهران مطرح شد و به دلیل آن‌که سازمان بهزیستی متولی صدور مجوز برای مراکز موضوع ماده ۱۶ و نگهداری از معتادان متجاهر است، لازمه صدور مجوز این مرکز که وابسته به نیروی انتظامی است نیز منوط به رعایت پروتکل‌های مصوب این سازمان است. تا کنون سازمان بهزیستی چند نوبت از این مرکز که حالا با نام «سروش» شناخته می‌شود، بازدید انجام داده، اما به نظر می‌رسد هنوز شرایط لازم برای صدور مجوز جهت نگهداری از معتادان متجاهر در این مرکز، از سوی سازمان بهزیستی فراهم نشده است.

سروش برای معتادان است

معاون امور توسعه و پیشگیری بهزیستی استان تهران با اشاره به تغییر نام مرکز درمان معتادان کهریزک به «سروش» گفت: این مرکز ابتدا با تیمی متشکل از شورای هماهنگی، نماینده ناجا و نماینده بهزیستی در هجدهم آذر مورد بازدید قرار گرفت. براساس همین بازدید مکاتباتی با نیروی انتظامی انجام و نکاتی از سوی سازمان بهزیستی مطرح شد. فرزانه جوادی با بیان اینکه بازدید مجدد سازمان بهزیستی از این مرکز در ۳۰دی ماه انجام شد و طی این بازدید مواردی که باید براساس دستورالعمل‌ها و استانداردهای مراکز موضوع ماده ۱۶ باید رعایت می‌شد را عنوان کردیم، افزود: با توجه به اینکه این مرکز باید ۶۰۰ نفر را پذیرش کند و با مجوز ۶۰۰ نفره در این مرکز موافقت شده است، به همین دلیل فضای فیزیکی که برای پذیرش این تعداد بیمار مورد نیاز است، باید فراهم شود. طی بازدید دوم یک سری از موارد برطرف شد، اما برخی از این موارد همچنان باقی مانده بود. معاون امور توسعه و پیشگیری بهزیستی استان تهران ضمن تشریح این نکات تصریح کرد: برخی از این موارد شامل فضاهای بهداشتی، استحمام و راه‌اندازی تجهیزاتی بود که در این مرکز نصب شده، اما راه‌اندازی نشده بود. برای مثال اقداماتی در مورد سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی باید انجام می‌شد. همچنین در ورودی این مرکز با پادگان مشترک بود، این درحالی است که باید در مستقلی برای دسترسی سریع و راحت‌تر و همچنین ورود و خروج فراهم شود. جوادی ادامه داد: به ویژه که بعد از جمع‌آوری و درمان معتادان، خانواده‌های آنان به مرور به این مرکز مراجعه می‌کنند، به همین دلیل دسترسی به در ورود و خروج باید تسهیل شود. همچنین با توجه به ظرفیت مرکز، سرویس‌های بهداشتی باید افزایش می‌یافت. در عین حال باید فضایی برای ملاقات خانواده‌ها در نظر گرفته می‌شد. وی با بیان اینکه نیروی انتظامی برای معرفی متخصصان از جمله روانشناس، مددکار، پرستار، پزشک و مددیار اعتیاد که باید در مرکز مشغول کار شوند، مشکلی ندارد، اما بهزیستی براساس دستورالعمل‌ها ابتدا باید امکانات فیزیکی را بررسی کند، اظهار کرد: در مرحله بعد بهزیستی مدارک کارکنان و متخصصان را تحویل خواهد گرفت. به گفته معاون امور توسعه و پیشگیری بهزیستی استان تهران آخرین بازدید در تاریخ چهارم دی‌ماه انجام شده و طی یک نامه مکتوب این موارد به نیروی انتظامی اعلام شده که بعد از برطرف شدن این موارد مرحله بعد ورود به کمیسیون ماده ۲۶ و صدور مجوز این مرکز است. جوادی افزود: فعلا مدارک متخصصان مذکور از سوی بهزیستی تحویل گرفته نشده تا ابتدا شرایط فیزیکی مرکز آماده شود. همچنین در این مرکز تجهیزات درمانی به اندازه کافی وجود داشت و حتی داروی کافی نیز برای درمان معتادان هم فراهم شده بود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید