یک تاریخدان روس مدعی شد؛ کشف محل اختفای طلای ناپلئون

کدخبر: ۲۶۰۴۸۵
مسکو - ایرنا - یک تاریخدان روس مدعی شد که مکان اختفای طلای ناپلئون بناپارت امپراتور فرانسه که در عقب نشینی از روسیه به دستور وی در مکانی در غرب این کشور زیر خاک پنهان شد را کشف کرده است.
یک تاریخدان روس مدعی شد؛  کشف محل اختفای طلای ناپلئون

به گزارش اقتصادنیوز به نقل ازایرنا، ویاچسلاو ریژکوف تاریخدان روس روز جمعه اعلام کرد که راز طلای ناپلئون بناپارت را کشف کرده و امپراتور فرانسه در عقب نشینی از مسکو 80 تا 200 تن طلا در غرب روسیه مخفی کرد.
به گفته این تاریخدان، امپراتور فرانسه دستور داد که چنین وانمود شود گنج مورد اشاره در محلی به فاصله 64 کیلومتری از مکان واقعی دفن شده است.
ریژکوف گفت: دریاچه سملو در استان اسمولنسک در غرب روسیه که به دریاچه ناپلئون معروف شده محل واقعی گنج ناپلئون بناپارت نیست بلکه گنجینه بزرگ طلا در دریاچه «بالشایا روتاوچ» در نزدیکی شهر رودنیا (در نزدیکی مرز روسیه با بلاروس) قرار دارد.
تاریخدان روس افزود: ناپلئون شخصا این گنج را تا دریاچه «بالشایا روتاوچ» همراهی کرد و به دستور وی کاروانی نیز برای گمراه کردن سربازان ارتش آلکساندر اول، تزار روس به دریاچه سملوا اعزام شد. 
تاریخدان روس معتقد است: امپراتور فرانسه بخشی از محموله طلا را در آهنگری‌های صحرایی خود ذوب کرده و آن را با 400 درشکه و حدود 500 سرباز سواره و 250 نیروی پیاده ارتش به محل مربوطه برده است.
تارنمای روسی «آرگومنتی رو» با اشاره به اظهارنظرهای متناقض نزدیکان ناپلئون برای گمراه کردن جویندگان طلا در روسیه از 200 سال پیش تاکنون نوشت: به گفته فیلیپ پل د سگورا یک عضو ستاد ارتش ناپلئون، گنج طلای ناپلئون بناپارت در دریاچه سملوا در استان اسمولنسک در غرب روسیه دفن شده است.
در گزارش این رسانه روسی آمده است: انتشار کتاب «زندگی ناپلئون بناپارت» اثر سر والتر اسکات نویسنده انگلیسی که در آن به گنج امپراتور فرانسه در زمان بازگشت از مسکو اشاره شده است، در واقع نفت بر آتش این روایت تاریخی پاشید.
از آن زمان مورخان و محققان به تحقیق پیرامون محل دفن طلای ناپلئون پرداخته و تخیل پردازی در این مورد با یافتن تعدادی سلاح و مهمات متعلق به ارتش فرانسه تشدید شد. 
حکومت شوروی در دهه 60 و 70 میلادی تلاش زیادی برای یافتن گنج ناپلئون کرد که نتیجه ای در بر نداشت. 
گفتنی است، ناپلئون بناپارت امپراتور فرانسه در سال 1812 با چندصدهزار نفر به روسیه حمله کرد. 
نیروهای مهاجم در مدتی کمتر از سه ماه تا مسکو رسیدند اما بر اساس اسناد تاریخی، هنگام ورود ناپلئون به مسکو، مدافعان شهر آن را آتش زدند تا مسکو به دست فرانسوی ها نیفتد.
این خود زنی نتیجه داد و سربازان ناپلئون با توجه به زمستان سخت روسیه با گرسنگی و بیماری روبرو شدند و هر دو عامل باعث شد تا سپاه ناپلئون در اکتبر 1812 مجبور به عقب نشینی شده و بدون دستاورد مشخصی تصمیم به بازگشت بگیرد.
در مسیر عقب‌نشینی نیز واحدهای ارتش روسیه چندین بار به ارتش ناپلئون شبیخون زدند و مانع از رسیدن آذوقه به آنان شدند.
در جریان این عقب‌نشینی تاریخی و نبرد بزرگ بورودینو در غرب استان مسکو، از صدها هزار نیروی فرانسوی تنها حدود 30 هزار نفر جان سالم بدر بردند و این ارتش روسیه بود که در انتها وارد فرانسه شد و به حکومت ناپلئون در اروپا پایان داد.
امروز در نزدیکی میدان سرخ، بنای قرمز رنگی با نام موزه 1812 دایر است که لباس زیر و حتی ریش تراش ناپلئون در آن یافت می شود و نشانه ای از قدرت نمایی روسیه در قرن نوزدهم برابر قدرت های بزرگ در اروپای غربی است.
بسیاری از روس ها، پیروزی بر ناپلئون که تمام اروپا را فتح کرده بود و تنها مقابل روسیه تن به شکست داد را یکی از نقاط عطف تاریخ خود می دانند و مدعی هستند که سربازان روس با رشادت و از خود گذشتگی سایر مردم اروپا را از شر بزرگترین قدرت جنگ طلب آن زمان در جهان نجات دادند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید