چرا رئیس‌جمهور مصر خواست مصاحبه‌اش با رسانه آمریکایی پخش نشود؟

کدخبر: ۲۶۰۵۷۸
اقتصادنیوز: رأی الیوم در گزارشی به بررسی علل درخواست عبدالفتاح السیسی در خصوص پخش نشدن مصاحبه‌اش با تلویزیون سی بی اس آمریکا پرداخت.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، روزنامه اینترنتی رأی الیوم نوشت، عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهور مصر پس از گفتگو با یک رسانه آمریکایی خواستار جلوگیری از پخش آن شده است، اما در دنیای امروز با توجه به سیطره رسانه نمی‌توان حقایق را سانسور کرد.

روزنامه اینترنتی رأی الیوم در سرمقاله خود نوشت این که عبدالفتاح السیسی با تلویزیون سی بی اس آمریکا گفتگو کند و درباره همکاری گسترده با اشغالگران اسرائیلی در صحرای سینا صحبت کند و هم زمان بر بی اساس بودن اخباری مبنی بر وجود 60 هزار زندانی سیاسی در زندان های مصر تأکید و حتی وجود زندانیان سیاسی را از اساس تکذیب کند، امری طبیعی است اما این که از سفیر خود در واشنگتن بخواهد برای جلوگیری از پخش این گفتگو از شبکه مذکور مداخله کند امری غیرطبیعی است که می تواند بیانگر سه نکته اصلی باشد که ما و هر کارشناس دیگری در امور رسانه و سیاست های خاورمیانه باید در آن تأمل کنند.

          بیشتر بخوانید:

اذعان رئیس‌جمهور مصر به همکاری با رژیم صهیونیستی جنجال‌آفرین شد

سیسی: در مصر زندانی سیاسی نداریم!

نخست: کارشناسان و مشاورانی پیرامون السیسی نیستند که به نقشه رسانه های غربی به ویژه آمریکایی و سازوکار فعالیت آنها آشنا باشند و از استقلال این رسانه ها از دولت و جرئت و حرفه‌ای بودن کارمندانشان مطلع باشند یا اینکه آنان رئیس خود را نمی شناسند زیرا چنین گفتگویی نمی تواند بدون هماهنگی با آنها صورت بگیرد.

دوم: ناتوانی در مخفی کردن حقایق از افکار عمومی عربی یا غربی با توجه به پدیده تبادل اطلاعات که اکنون بر جهان حاکم است و وجود شبکه های ارتباط اجتماعی که کنترل آنها دشوار است.

سوم: وقتی یک مسئول عربی گفتگو می کند یا یادداشت و بیانیه ای به یک تلویزیون یا روزنامه غربی می دهد آن اطلاعات به تملک آن رسانه در می‌آید و مانند گلوله‌ای است که وقتی شلیک شد نمی توان آن را بازگرداند یا تحت کنترل درآورد.

تلویزیون سی بی اس گفتگو با السیسی را روز یکشنبه آینده به طور کامل پخش خواهد کرد و مقدمات این کار را با پخش قسمت هایی از آن که برای خودش و بینندگان خوشایند و برای مقامات مصری قطعا ناخوشایند است، آغاز کرده است. گفته های السیسی چه درباره همکاری با اسرائیل در سینا و اجازه به جنگنده های تل آویو برای بمباران مواضع داعش، به حکومت او خدمتی نمی کند بلکه از نظر بعضی ها به نفع داعش است. همین طور اظهارات او درباره تکذیب وجود زندانیان سیاسی آن هم در زمانی که رسانه های مصری به طور مستمر اخبار بازداشت و محاکمه و صدور حکم حبس ابد یا اعدام صدها یا هزاران نفر از این زندانیان را اعلام می کنند.

کنترل بر رسانه‌های مصر و تعامل با رسانه های بیگانه دو چیز کاملا متفاوت است و سانسور حقایق در این زمانه که رسانه ها در زمان صلح و جنگ به مهم ترین سلاح تبدیل شده اند کار دشواری است زیرا این رسانه‌ها هستند که به برنامه‌های سیاسی جهت می دهند نه بالعکس .

یک ضرب المثل مصری می‌گوید: ”کنار قبر نخواب تا کابوس نبینی“ که فهم آن را به خوانندگان واگذار می کنیم.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید