استرالیا از انتقال سفارت به قدس عقب‌نشینی کرد

کدخبر: ۲۶۰۸۴۴
اقتصادنیوز؛ اسکات موریسون، نخست وزیر استرالیا، به خاطر نگرانی از تبعات انتقال سفارت این کشور از تل آویو به قدس بر روابط کشورش با همسایگانی مانند اندونزی و مالزی، تصمیم به تغییر رای گرفت.
استرالیا از انتقال سفارت به قدس عقب‌نشینی کرد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا؛ روزنامه نیکی ژاپن نوشته است که تصمیم گیری های ضد و نقیض موریسون موید دشواری های تصمیم گیری کشوری است که روز به روز به آسیا وابسته تر می شود.

موریسون در سیدنی به خبرنگاران گفت: قدس غربی پایتخت اسرائیل (رژیم صهیونیستی) است و امیدواریم پس از نهایی شدن تصمیم، سفارت مان را به آنجا منتقل کنیم. 

موریسون ضمن اعلام این مطلب که استرالیا قدس غربی را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت می شناسد، انتقال سفارت این کشور در آینده نزدیک به قدس را رد کرد. 

به گفته یک دیپلمات در کانبرا، منظور موریسون این است که استرالیا در این مقطع زمانی، سفارت خود را در اسرائیل جابجا نمی کند. 

بسیاری از تحلیلگران معتقدند، تصمیم استرالیا در رابطه با به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل، بدون انتقال سفارتش حامل چیزی بیش از یک پیام سیاسی نیست اما، بلافاصله موجی از انتقادها را به دنبال داشت. 'ماهاتیر محمد'، نخست وزیر مالزی یک روز پس از سخنان موریسون گفت، کشورها حق چنین کاری ندارند.

موریسون درست چهار روز پیش از انتخابات مجلس نمایندگان استرالیا در ماه اکتبر، گفت که کشورش قدس غربی را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت می شناسد و سفارتش را به قدس انتقال می دهد. پیروزی یا شکست ائتلاف حاکم بر استرالیا، بخش حایز اهمیت این انتخابات بود. 

به نظر می رسد این سخنان تلاشی برای جلب حمایت رای دهندگان یهودی بود که 10 درصد رای دهندگان استرالیا محسوب می شوند. 

با توجه به شکست این ائتلاف در به دست آوردن اکثریت کرسی های مجلس استرالیا و اصطکاک با مردم فلسطین و کشورهای خاورمیانه و همسایگان آسیایی مانند اندونزی، راهبرد موریسون اشتباهی بزرگ بود. 

موریسون اندکی پس از به قدرت رسیدن، راهی اندونزی شد و بر سر امضای توافقنامه همکاری جامع اقتصادی بین دو کشور با 'جوکو ویدودو'، رئیس جمهوری اندونزی به توافق رسید. 

استرالیا با ترویج سیاست های نگاه به آسیا، این توافقنامه با اندونزی را در حکم کارتی برای افزایش دسترسی به بازار در حال رشد اندونزی محسوب می کند. استرالیا امیدوار بود این توافقنامه در نوامبر امضا شود اما، مساله انتقال سفارتش در اسرائیل باعث به تعویق افتادن امضای آن شد.

حدود یک میلیارد و 600 میلیون مسلمان در سراسر جهان زندگی می کنند که بیش از نیمی از آنها ساکن آسیا هستند. بیش از 90 درصد مردم اندونزی مسلمان هست و این کشور بیشترین جمعیت مسلمان جهان را در خود جای داده است. از این رو، طبیعی است که تصمیم استرالیا برای انتقال سفارتش به قدس واکنش شدید اندونزی و سایر کشورهای مسلمان مانند مالزی را به دنبال داشته باشد.

گفته می شود، یکی از وزرای استرالیا در نیمه نوامبر به وزیر بازرگانی اندونزی گفته بود که احتمال انتقال سفارت استرالیا به قدس کمتر از 5 درصد است. 

به گفته آمریکا، 'کازو تاکاهاشی، استاد دانشگاه ژاپن، درست است که آمریکا، متحد نزدیک استرالیا، مه سال گذشته سفارت خود در تل آویو را به قدس منتقل کرد اما، با توجه به تاثیر صادرات بر اقتصاد استرالیا، وضعیت این کشور با آمریکا فرق دارد.

'دانیل فلیتون'، عضو یک اندیشکده مستقل مستقر در سیدنی گفت، هرچند موریسون تصمیم دارد در آینده سفارت استرالیا را به قدس منتقل کند اما، احتمال پیروزی ائتلاف تحت رهبری او در انتخابات آتی بسیار پایین است. بعید است در این مقطع این جابجایی انجام شود. با پیروزی حزب مخالف کارگر در انتخابات، این طرح جابجایی ملغی خواهد شد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید