آلمان در محاصره هکرها؛ از چه کسانی چه اطلاعاتی لو رفت؟

کدخبر: ۲۶۰۸۴۷
اقتصادنیوز؛ نیویورک تایمز در گزارشی درباره حمله سایبری به سیاستمدران و سلبریتی‌های آلمانی نوشت: ایمیل‌ها، صحبت‌های خصوصی و مکاتبات و حساب‌های بانکی تقریبا هزار نفر از سیاستمداران و سلبریتی‌ها مانند نمایندگان پارلمان و نیز رپرها، روزنامه‌نگاران و شخصیت‌های اینترنتی و حتی تصاویر کودکانشان هک شده و انتشار یافت. تمام کسانی که مورد حمله هکرها قرار گرفتند سابقه انتقاد از راست افراطی داشتند. بنابراین، این گمان تقویت شده که هکرها با دستور کار راست افراطی هماهنگی داشتند.
آلمان در محاصره هکرها؛ از چه کسانی چه اطلاعاتی لو رفت؟

به گزارش اقتصادنیوز؛ گفته می‌شود که از روی داده‌های منتشر شده نمی‌توان هدف سیاسی مشخصی را ردیابی کرد. بسیاری از اطلاعات منتشر شده جنبه کاملا شخصی دارند، مانند کارت‌های شناسایی و مدارک مالی یا حتی نامه‌های دوستانه و مکاتبات خانوادگی که معلوم نیست با چه انگیزه‌ای ربوده شده‌اند. اطلاعات از طریق یک حساب توییتری منتشر شده که ظاهرا پلت‌فرم اینترنتی آن در ‌هامبورگ مستقر است. شگفت‌انگیز است که افشای حجم بالایی از داده‌ها و اطلاعات شخصی افراد تا پنج‌شنبه (سوم ژانویه) توجه کسی را جلب نکرده بود. هم‌اکنون فراکسیون‌های سیاسی در پارلمان می‌کوشند با ارزیابی مدارک و اسناد لو رفته، سرنخی از عاملان این حمله سایبری به‌دست آورند.

به نوشته روزنامه نیویورک تایمز این حمله هکری دور دیگری از زنگ خطر را در آلمان به صدا درآورده است؛ کشوری که شهروندان به‌طور خاص حریم خصوصی خود را پوشیده نگاه می‌دارند. پیش از این هم شماری از سیاستمداران آلمانی هدف حملات سایبری قرار گرفته بودند. در سال ٢٠١٥ مقامات اطلاعاتی آلمان، روسیه را به سرقت اطلاعات از کامپیوترهای پارلمان این کشور متهم کردند.

هکرها چه کسانی را هدف گرفتند؟

اطلاعاتی که تا به حال به‌دست آمده نشان می‌دهد که اطلاعات حساس از طریق یک حساب توییتری منتشر شده که «ظاهرا» پلت‌فرم اینترنتی آن در‌هامبورگ مستقر است. به نوشته خبرگزاری آلمان، در این حساب توییتری از تابستان ۲۰۱۷ پیوسته اطلاعاتی درباره زندگی خصوصی یا حرفه‌ای افراد مشهور و سیاستمداران آلمانی انتشار یافته است. نخستین اطلاعات در ۱۹ ژوئیه ۲۰۱۷ منتشر شده و مربوط به یان بوهمرمان، شومن مشهور آلمانی است. بعد از آن اطلاعات دیگری کم‌کم بین اوت ۲۰۱۷ تا اوت ۲۰۱۸ به اینترنت راه یافته است تا اینکه بالاخره اطلاعات حساسی به‌صورت تقویم روزانه کریسمس منتشر شد.

پرسش مهم دیگر این است که چه کسانی قربانی حملات سایبری هکرها شده‌اند و از آن آسیب دیده‌اند؟ حملات با انتشار اطلاعات مربوط به یان بوهمرمان و کریستیان اهرینگ، دو تن از چهره‌های تلویزیون آلمان آغاز شده و بعد از آن روزنامه‌نگاران شبکه اول رادیو و تلویزیون دولتی آلمان ARD و شبکه دوم ZDF و همچنین سلبریتی‌های یوتیوب، هنرپیشه‌ها و خوانندگان رپ و گروه‌های مشهور موسیقی مورد حمله قرار گرفته‌اند. تیل شوایگر هنرپیشه و کارگردان مشهور آلمانی هم یکی از قربانیان این حمله سایبری است. سخنگوی شوایگر گفته است که او درحال‌حاضر تلاش می‌کند این ماجرا را از طریق وکیل خود پیگیری کند.

دومین گروه قربانیان هکرها احزاب سیاسی آلمان هستند. حزب سوسیال دموکرات، حزب سبزها، حزب چپ‌ها، حزب دموکرات آزاد، حزب اتحاد دموکرات مسیحی و اتحاد سوسیال مسیحی مورد حمله هکرها قرار گرفته‌اند. به عبارتی همه احزابی که در پارلمان آلمان (بوندستاگ) حضور دارند به جز حزب پوپولیست «آلترناتیو برای آلمان» (AFD) مورد حمله هکرها قرار گرفته‌اند. همین مساله است که موجب طرح این گمانه‌زنی شده که ممکن است راست افراطی در پس قضیه باشد.

هکرها چه اطلاعاتی را فاش کردند؟

بسیاری از اطلاعات منتشر شده جنبه کاملا شخصی دارند، مانند شماره موبایل، کارت‌های شناسایی و مدارک مالی یا حتی نامه‌های دوستانه و مکاتبات خانوادگی که معلوم نیست با چه انگیزه‌ای ربوده شده‌اند. مشخص نیست که آیا در میان این اطلاعات انتشار یافته اطلاعات حساس سیاسی هم وجود دارد یا خیر. شماره فکس، آدرس ایمیل و نامه‌های خصوصی آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان هم به اینترنت راه یافته است. اطلاعات حساس روبرت‌هابک، رئیس حزب سبزها هم لورفته است. چت و گفت‌و‌گوی خصوصی او با اعضای خانواده‌اش و همچنین عکس‌های ایام تعطیلات او هم به‌صورت عمومی در اینترنت منتشر شده است. با حجم بالای اسنادی که منتشر شده، بی‌تردید آسیب فراوانی به افراد وارد آمده است، اما به گفته مارتین فیتس، معاون سخنگوی دولت آلمان، اطلاعات سیاسی حساسی فاش نشده است. تحقیقات در مورد این حمله سایبری هنوز ادامه دارد و قرار است این موضوع در «مرکز ملی دفاع سایبری» که فعالیت ادارات امنیتی آلمان را در عرصه حملات سایبری هماهنگ می‌کند با همکاری نهادهای امنیتی بررسی شود. در میان این نهادها ادارات امنیتی آلمان از جمله اداره کل امنیت اطلاعات آلمان، اداره کل حفاظت از قانون اساسی، اداره کل آگاهی آلمان و دیگر نهادهای امنیتی ایالت‌های آلمان وجود دارند. به نوشته نیویورک‌تایمز، برجسته‌ترین نمونه از این لو رفتن‌ها، ایمیل‌هایی بود از «کمیته ملی دموکرات‌ها» که در رقابت‌های انتخاباتی ۲۰۱۶ آمریکا ربوده شد و باعث شد بحث تحقیق از مداخلات روسیه و مقام‌های آمریکایی تا مدت‌ها داغ شود. در انتخابات ۲۰۱۷ فرانسه هم ایمیل‌هایی واقعی و جعلی از مکرون فاش شد. کایزر می‌گوید مقام‌ها در حال بررسی هستند که آیا این هک از سوی گروهی دولتی انجام گرفته یا خیر. با این حال، متخصصان امنیت سایبری می‌گویند که هکرها تلاش فراوانی کردند تا اطلاعات زیادی را از چند سرور به‌دست آورند تا کار ردیابی خود را دشوارتر سازند. مارتینا فیتز، سخنگوی صدراعظم آلمان هم گفت: «دولت آلمان اقدامات جدی و قاطعی را اتخاذ خواهد کرد.» او قول «تحقیقاتی جامع» را داد. «مرکز ملی دفاع سایبری» خواستار تشکیل نشست اضطراری شد. توییتر هم مبادرت به بستن حساب‌های هکرهایی کرد که خود را « GOd» می‌نامیدند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید