تحلیلگر دیلی تلگراف خبر داد؛

سفارت عربستان در سوریه بازگشایی می‌شود

کدخبر: ۲۶۱۳۰۹
اقتصادنیوز؛ دانی مکی، تحلیلگر روزنامه انگلیسی تلگراف خبر داد که عربستان روابط دیپلماتیک را با دولت سوریه از سرخواهد گرفت و سفارتش در دمشق را حداکثر تا اواسط سال 2019 بازگشایی خواهد کرد.
سفارت عربستان در سوریه بازگشایی می‌شود

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا؛ عربستان با این اقدام سومین کشور عرب حوزه خلیج فارس خواهد بود که پس از امارات و بحرین اقدام به بازگشایی سفارت خود در سوریه خواهد کرد. 

پایگاه خبری العهد به نقل از مطلبی در روزنامه تلگراف با عنوان 'تمامی راه ها به دمشق ختم می شود'، نوشت: این اقدام عربستان که به شدت با 'بشار اسد' مخالفت می کرد و از اهمیت خروج وی از قدرت سخن می گفت، به رئیس جمهوری سوریه مشروعیت بی سابقه ای خواهد بخشید که پس از گذشت تقریبا هشت سال جنگ برای اسد دوره جدیدی به شمار خواهد رفت. 

تلگراف به نقل از 'دانی مکی' تحلیل گر انگلیسی - سوری نوشت : همه چیز از سفر 'عمر البشیر' رییس جمهوری سودان به دمشق در ماه گذشته میلادی و به دنبال آن بازگشایی سفارت خانه های امارات و بحرین، برنامه ریزی شده بود. 

مکی افزود: منابع من در عربستان تاکید کردند که ریاض در اوایل و یا اواسط سال جاری میلادی اقدام به بازگشایی سفارتش در دمشق خواهد کرد. 

وی پیش بینی کرد که برخی از کشورهای اروپایی رویکرد کشورهای عربی در قبال سوریه را در پیش خواهند گرفت که هم اکنون بر سر ازسرگیری روابط با دولت اسد با یکدیگر رقابت می کنند، اما این امر نیازمند آن است که مدت زمان خاصی سپری شود. 

به نوشته تلگراف، بادهای سیاسی بار دیگر به سوی سوریه وزیدن گرفته و در همین راستا 'جرمی هانت' وزیر خارجه انگلیس چند روز پیش تصریح کرد که اسد تا مدت زمان دیگری در قدرت باقی خواهد ماند. 

تلگراف از این سخنان هانت در مقایسه با موضع ثابت انگلیس که بر لزوم خروج اسد از قدرت تاکید می کرد، به عنوان 'یک موضع دراماتیک' نام برد. 

این روزنامه به نقل از یک دیپلمات انگلیسی نوشت که سخنان هانت به وضوح از تغییر موضع لندن حکایت دارد که در گذشته بر غیرقانونی بودن حاکمیت دولت سوریه تاکید می کرد. 

این روزنامه انگلیسی توضیح داد که سوریه در نهایت دارای جایگاه خاص و حساسی در خاورمیانه و در بردارنده ذخایر انرژی زیادی است و به همین دلیل یکی از مهم ترین مراکز ژئوسیاسی و اقتصادی در معادلات بین الملل به شمار می رود و در همین رابطه به سخنان 'هنری کسینجر' وزیر خارجه پیشین آمریکا استناد کرده که گفته است، ' در خاورمیانه بدون مصر نمی توانی وارد جنگ شوی و بدون سوریه نمی توان به صلح دست یافت'. 

به نوشته تلگراف، در ارتباط با اتحادیه اروپا باید گفت، هر چند این اتحادیه حاضر نیست به تلاش های روسیه در جهت مشارکت کشورهای اروپایی در بازسازی سوریه پاسخ مثبت دهد، اما در نهایت مجبور خواهد شد بدون گرفتن تضمین هایی وارد این فرآیند شود، زیرا رهبران اروپا سعی دارند تا شمار مهاجران سوری در کشورهای خود را کاهش دهند. 

بازگشایی سفارت عربستان در دمشق در سایر رسانه های و سایتهای اینترنتی عربی بازتاب گسترده ای داشته است. این رسانه بر اهمیت برقراری روابط دیپلماتیک کشورهای عربی با دمشق در دوران جدید سوریه تاکید کرده اند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید