حضور امیر قطر در اجلاس بیروت و امتناع کشورهای عربی

کدخبر: ۲۶۳۷۵۰
اقتصادنیوز: امیر قطر درباره حضورش در نشست اقتصادی سران عرب در بیروت آن را مساله‌ای عادی و از باب تلاش برای فعالیت مشترک کشورهای عربی دانست. این در حالی است که اکثر رهبران کشورهای عربی از حضور در این نشست امتناع کرده بودند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر توییت کرد: از حضورم در نشست سران عرب در بیروت خرسندم، تصمیمم برای مشارکت در این نشست اقتصادی و اجتماعی مساله‌ای عادی بوده و با توجه به تلاش ما برای فعالیت‌های مشترک عربی انجام شده که در نشست نیز بر نیاز مبرم به تقویت آنها در برابر بحران‌ها و چالش‌هایی که پیش‌ روی‌مان است، تاکید شد، از رهبری و مردم لبنان بابت این میزبانی تشکر می‌کنم.

امیر قطر در جلسه افتتاحیه نشست بیروت در کنار محمد ولد عبدالعزیز، رئیس جمهور موریتانی حضور یافت، این در حالی بود که سایر رهبران کشورهای عربی در این نشست حضور نداشتند.

آل ثانی در شرایطی در این نشست حاضر شد که احتمال می‌رود او در نشست سران عرب در تونس که قرار است مارس آتی برگزار شود نیز شرکت کند.

او دعوت رسمی از سوی باجی قاید السبسی، رئیس جمهوری تونس برای حضور در این نشست دریافت کرده است.

امیر قطر معمولا در نشست‌های سران عرب و نیز سایر نشست‌های بین‌المللی حضور می‌یابد و از این تریبون‌ها موضع‌گیری‌های کشورش نسبت به مسائل بین‌المللی را اعلام کرده و در اظهارات خود به پیامدهای محاصره اعمال شده علیه قطر می‌پردازد. این در حالی است که آل ثانی در نشست قبلی سران عرب در شهر الدمام عربستان سعودی و نیز نشست سران عرب حوزه خلیج فارس در ریاض حضور پیدا نکرده بود.

جبران باسیل، وزیر خارجه لبنان درباره حضور امیر قطر در نشست بیروت گفت: امیر قطر محاصره اعمال شده علیه کشور خود را در هم شکست و در حرکتی برای درهم شکستن این محاصره وارد بیروت شد.

باسیل در کنفرانس مطبوعاتی که در پایان این نشست برگزار شد، گفت: ما به عنوان مسؤولان کشور لبنان از بابت مشارکت نکردن لیبی در این نشست متاسفیم و نارضایتی خود را از بروز آن اعلام می‌کنیم.

بعد از تقریبا یک سال و نیم از بحران کشورهای عرب حوزه خلیج فارس و بی‌طرفی لبنان در قبال بحران اما در پی اجلاس لبنان حمایت بیروت از مواضع قطر در برابر محاصره کشورهای عربی پدیدار شد.

میشل عون، رئیس جمهوری لبنان چهارمین نشست سران عرب در بیروت را با حضور تنها دو تن از رهبران کشورهای عربی افتتاح کرده و ضمن ابراز تاسف نسبت به عدم حضور سایر رهبران عرب گفت: در این نشست به بررسی پیامدهای بحران‌های موجود در منطقه در اقتصاد این کشورها می‌پردازیم.

میشل عون همچنین گفت: لبنان هزینه سنگینی را بابت جنگ‌ها و مساله تروریسم پرداخت کرده و به دلیل مهاجرت مردم سوریه متحمل فشار سنگین بین‌المللی و منطقه‌ای شده است. علاوه بر این پناهندگی برادران فلسطینی به لبنان نیز از ۷۰ سال قبل تاکنون همچنان ادامه دارد.

مشارکت آل ثانی در نشست بیروت نشان‌دهنده توجه گسترده او نسبت به مسائل اقتصادی کشورهای عربی بوده و  حامل این پیام جدی او در تاکید بر نقش محوری قطر در میان کشورهای عربی است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید