المانیتور فاش کرد؛

جاسوسی اسرائیل از گردشگران خارجی

کدخبر: ۲۶۴۰۳۸
اقتصادنیوز؛ المانیتور در مطلبی نوشت: اسرائیل به بهانه مبارزه با یهودی ستیزی از گردشگرانی که حتی برای شرکت در همایش ها و نشست ها آن جا هستند، تجسس می‌کند.
جاسوسی اسرائیل از گردشگران خارجی

به گزارش اقتصادنیوز به نقل ازایرنا؛ «یوسی بیلن» که پست های گوناگونی در پارلمان اسرائیل و هیات حاکمه داشته طی مطلبی با عنوان «آیا اسرائیل در مورد گردشگرانش جاسوسی می کند؟» افزود: این اتفاق یک هفته پیش روی داد، زمانی که من در میان گروهی از مسافران بودم که شامل چندین شهروند اسرائیلی و یک فلسطینی شهروند ایالات متحده بود. پس از بازدید از اردن ما در حال بازگشت به اسرائیل بودیم. یک ساعت قبل از آنکه «پل شیخ حسین» بسته شود، ما به آنجا رسیدیم. آنجا تعداد چندانی مسافر وجود نداشت و تنها گروهی از فلسطینیان شهروند اسرائیل که در دانشگاه اردن مشغول تحصیل بودند، حضور داشتند. 

در ادامه مطلب درج شده در این تارنمای تحلیلی-خبری آمریکایی می خوانیم: شهروندان اسرائیلی چه یهودیان و چه اعراب، به سرعت از بازرسی امنیتی عبور کردند اما شهروند آمریکایی همچنان منتظر مانده بود. چمدان کوچک وی کاملا در بازرسی خالی شده بود و تنها مدارک شناسایی وی باید در بازرسی امنیتی مورد بررسی قرار می گرفت. یک بازرس جوان وسواسی مدارک شناسایی این شهروند آمریکایی را کنار گذاشته بود و یکی یکی آنها را به دقت بررسی می کرد. سپس یک مقاله مشکوک با عنوان 'راه حل دو دولت' پیدا کرد. ماموران مرزی این مقاله را دست به دست چرخاندند و از آن مرد آمریکایی که استاد دانشگاه 'بیر زیت' و دانشگاه 'تل آویو' بود در مورد ارتباط وی با این مقاله سوالاتی پرسیدند. او باید به طور مفصل نحوه ارتباط خود با چنین سند به زعم ماموران خرابکارانه را توضیح می داد. 

استاد دانشگاه توضیح داد که می دانسته چنین مقاله ای ممکن است برای وی دردسر ساز شود اما آنها باید بگذارند او برود. در نهایت با گذشت نیم ساعت دیگر وی گذرنامه آمریکایی خود را گرفت و ما هم آنجا را ترک کردیم. 

پس از آن، در تاریخ 16 ژانویه در روزنامه «یدیعوت اخرونوت» پرتیراژترین روزنامه اسرائیل دیدم که از بازدیدکنندگان و شرکت کنندگان در همایش ها و جلسات در اسرائیل خواسته شده تا فرمی را پر کنند. من این فرم را مورد بررسی قرار دادم. در نگاه اول به نظر ساده می آمد اما در این فرم دو سوال عجیب نظر مرا به خود جلب کرد، برنامه های بازدید کننده هنگامی که در همایش حضور ندارد چیست و قصد دارد در اوقات فراغت با چه کسانی دیدار کند. سوال دوم می توانست نگرانی هر کسی که به اسرائیل می آمد را در پی داشته باشد. نام های خانوادگی، دوستان، مخاطبان کسب و کار، دانشگاهیان و دیپلمات ها و دیگر افراد در پست های دولتی که ممکن بود به دیدنشان بروند و شماره تلفن آنها همگی در این فرم خواسته شده بود. 

همانطور که معلوم است، این یک ژست مهمان نوازی است که دولت تصمیم گرفته به مهمانانش اعطا کند. هرچند در ظاهر به نظر می رسد که مهمانان مجبور به پر کردن این فرم نباشند اما کسانیکه آن را پر می کنند به عنوان مهمان VIP ثبت نام می شوند و پس از خروج از کشور بازجویی شامل حالشان نمی شود. 

سازمان فرودگاه های اسرائیل به نظر می رسد پشت طراحی این فرم ها باشد اما زمانیکه از آنها سوال شد، جواب دادند، 'شاباک' سازمان اطلاعات و امنیت داخلی اسرائیل پشت این قضیه است تا اطمینان حاصل کند هر کس که کشور را ترک می کند، برنامه های تروریستی ندارد. لذا از آنجاکه این استاد فلسطینی تبار شهروند آمریکا نتوانسته بود تائید لازم را از شاباک بگیرد، در پست بازرسی مورد بازجویی شدید قرار گرفته بود. از سوی دیگر شاباک ادعا می کند چیزی در مورد این پرسشنامه ها نمی داند. 

در هر صورت باید گفت اسرائیل خود را دمکرات می داند اما در بیشتر مواقع به شیوه غیردمکراتیک عمل می کند و به همین دلیل شاخص های دمکراسی جهانی آن را در رده یک کشور دارای 'دمکراسی ناقص' طبقه بندی می کنند.

رژیم اسراییل که از دوستی با رهبران بی رحم جهان همچون 'ژائیر بولسونارو' رئیس جمهوری برزیل، 'ویکتور اوربان' نخست وزیر مجارستان و 'رودریگو دوترته' رئیس جمهوری فیلیپین به خود می بالد و ارزش های لیبرال را زیر پا می گذارد و گاهی به بهای مبارزه با یهودی ستیزی، هیچ حس همدردی با کسی ندارد. انتظار چنین تجسس هایی از گردشگران هم از ان دور از ذهن نیست. چنین رژیمی نگران آسیب وارد آمده به تصویر دمکراتیک اسرائیل نیست و خود را متقاعد می کند که هر بازدید کننده ممکن است یک ضد یهودی باشد. 

همه اینها در شرایطی است که نه سازمان فرودگاه ها و نه شاباک مسئولیت طرح این پرسشنامه ها را برعهده نمی گیرند. هرچند می توان نتیجه گرفت طرح چنین پرسشنامه هایی از سوی 'بنیامین نتانیاهو' نخست وزیر باشد. در این میان ممکن است برخی نتیجه گیری کنند که نتانیاهو همانند بسیاری دیگر از وجود این پرسشنامه ها بی خبر بوده اما باید تاکید کرد نخست وزیر در راس دولت قرار دارد. لذا در صورت روی کار آمدن دولتی دیگر باید تمهیدات امنیتی را در موارد ضروری در نظر بگیرد و از بکار گرفتن پرسشنامه برای بدست آوردن اطلاعات از گردشگران بپرهیزد.

 

*** تارنمای المانیتور از فوریه 2012 توسط «جمال دنیل» یکی از عرب‌های آمریکایی تبار در واشنگتن، دی.سی. پایه گذاری شد. المانیتور به جمع‌آوری گزارش و تجزیه و تحلیل در مورد خاورمیانه از جمله خلیج فارس، مصر، ایران، اسرائیل، دولت فلسطین و دیگر کشورها می‌پردازد. این تارنما با رسانه‌های بزرگ خبری در خاورمیانه نیز همکاری می‌کند'. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید