خوان گوآیدو پیشنهاد مادورو برای گفتگو را رد کرد

کدخبر: ۲۶۴۷۱۹
اقتصادنیوز: خوان گوآیدو، رهبر مخالفان دولت ونزوئلا و رئیس‌جمهور خودخوانده این کشور که هنوز قدرت حقیقی در این کشور را در دست ندارد با اعلام تظاهرات گسترده جدید می‌خواهد جنگ قدرت با رئیس‌جمهور ونزوئلا را به خیابان‌ها بکشاند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، خوان گوآیدو، رئیس پارلمان ونزوئلا که خود را رئیس‌جمهور این کشور خوانده است با اعلام تظاهرات گسترده جدید فشار بر نیکولاس مادورو را برای واگذاری قدرت افزایش داده است.

به گزارش خبرگزاری آلمان، گوآیدو اعلام کرده که در چند روز آینده تظاهرات گسترده‌ای به راه خواهد افتاد. او روز جمعه در تظاهراتی در کاراکاس به هواداران خود گفت: ما باز هم به خیابان‌ها خواهیم رفت. راه روشن است: پایان غصب، دولت موقت، انتخاب آزاد.

خوان گوآیدو، رئیس پارلمان ونزوئلا چهارشنبه خود را رئیس‌جمهور موقت این کشور خواند و از نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا سلب مشروعیت کرد. آمریکا و بسیاری از کشورهای آمریکای لاتین سریعاً او را به عنوان رئیس‌جمهور قانونی ونزوئلا به رسمیت شناختند.

با این همه مادورو هنوز با اتکا به نیروهای مسلح ونزوئلا حاضر به تفویض قدرت نیست. گوآیدو ارتش را به حمایت از مخالفان دعوت کرده و از آن‌ها خواسته جانب مردم این کشور را بگیرند.

او هواداران خود را به عزمی راسخ فرا خواند و گفت: رژیم می‌خواهد بذر تردید بکارد و بین ما فاصله بیاندازد اما ما قوی‌تر از همیشه‌ایم… ونزوئلا بیدار شده تا رؤیای خود را به واقعیت در بیاورد. هیچکس تسلیم نخواهد شد.

نیکولاس مادورو بار دیگر آمادگی خود را برای مذاکره اعلام کرده و خوان گوآیدو نیز پاسخ داده که تنها حاضر به گفت‌وگویی مشروط است. او روشن ساخته است: هیچکس آماده گفت‌وگویی نادرست نیست… تنها در مورد پایان تصرف غیر مشروع قدرت و انتخابات آزاد مذاکره خواهد شد.

مکزیک برای پادرمیانی اعلام آمادگی کرده است، به این شرط که هر دو طرف درخواست خود در این زمینه را اعلام کنند. در این صورت مکزیک حاضر به میزبانی مذاکراتی برای راه حل صلح‌آمیز جنگ قدرت ونزوئلا خواهد بود.

آن درس مانوئل لوپز اوبرادور، رئیس جمهور مکزیک گفت که قانون اساسی مکزیک به ما دستور می‌دهد که در سیاست خارجی باید به اصل عدم مداخله، تصمیم‌گیری توسط خود مردم و حل وفصل صلح امیز مناقشات متکی بود. ما موافق یا مخالف کسی نیستیم ما از اصول قانونی سیاست خارجی خود دفاع می‌کنیم.

رئیس بخش آمریکای لاتین وزارت خارجه روسیه هم گفته است که مسکو آماده میانجی‌گری میان دولت و اپوزیسیون ونوزئلا در صورت درخواست دو طرف است و با این مساله مشکلی ندارد و تمام امکاناتش را برای حل بحران فعلی در ونزوئلا به کار می‌گیرد.

بلژیک نیز از انتخابات معتبر در ونزوئلا حمایت کرده است. وزیر خارجه بلژیک گفت که کشورش از مجمع ملی ونزوئلا حمایت می‌کند و روند دیپلماتیک یعنی برگزاری انتخابات.

کلمبیا هم گفته است هیچ پایگاه نظامی در اختیار آمریکا برای هرگونه مداخله احتمالی نظامی در ونزوئلا قرار نخواهد داد.

در تظاهرات اعتراضی علیه دولت ونزوئلا در چند روز اخیر دست کم ۲۹ نفر جان خود را از دست دادند. سازمان حقوق بشری "فورو پنال" می‌گوید، ۳۶۹ نفر دستگیر شده‌اند. این سازمان همچنین از دستگیری ۵۰۰ تن در تظاهرات روز جمعه خبر داده است.

آلفردو رومرو، رئیس این سازمان گفت: اخباری از حمله افسران گارد ملی و سرویس‌های ویژه به خانه‌ها حکایت دارد. تعداد دستگیر شدگان به زودی به ۵۰۰ تن می‌رسد. حداقل ۱۴ کم سن و سال در میان بازداشتی‌ها هستند.

گوآیدو از مخالفان دولت خواسته است، روحیه خود را حفظ کنند: آن‌ها می‌توانند گلی را پرپر کنند اما نمی‌توانند جلوی آمدن بهار را بگیرند.

آمریکا خواستار برپایی جلسه اضطراری شورای امنیت سازمان ملل متحد در روز شنبه ششم بهمن شده است. آلمان نیز از این درخواست پشتیبانی کرده است.

مادورو اعلام کرد، وزیر خارجه خود را به این نشست خواهد فرستاد. او گفت: ما از بحث و مشورت در شورای امنیت استقبال می‌کنیم تا دخالت امپریالیسم در ونزوئلا را به صورت علنی شکست دهیم. ما آماده‌ایم.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید