علی واعظ تحلیل کرد

سمت‌وسوی برجام پس از ترامپ

کدخبر: ۲۶۵۳۱۷
اگر بهترین سناریوی ممکن برای ایران رخ دهد، یعنی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری 2020 آمریکا مجدداً انتخاب نشود، برجام به کدام سمت و سو خواهد رفت؟ مدیر پروژه ایران در گروه بین‌المللی بحران معتفد است که در صورت تحقق این سناریو نیز نباید خیال ساده لوحانه‌ای را در سر پرواند.
سمت‌وسوی برجام پس از ترامپ

به گزارش اقتصادنیوز، علی واعظ مدیر پروژه ایران در گروه بین‌الملل بحران در این باره به تجارت فردا گفت: فکر می‌کنم اگر ایران سیاست‌های آینده‌نگرانه‌تری در پیش گرفته بود، می‌توانست بهتر از این عمل کند. آقای زنگنه یک‌بار اشاره کرد که اگر ایران مدل جدید قراردادهای نفتی خود را زودتر آماده کرده و توانسته بود سرمایه‌گذاری شرکت‌های نفتی اروپایی را جذب کند و میزان تولید نفت را به پنج میلیون بشکه در روز برساند، اعمال تحریم بر نفت ایران به سادگی امروز نبود. به همین شکل، اگر از فرصت زمانی برجام استفاده کرده و شرکت‌های پتروشیمی هند و برخی کشورهای آسیایی دیگر را خریداری کرده بود، می‌توانست مستقیماً نفت خود را به آنها منتقل کند و آنها نمی‌توانستند تصمیم بگیرند که از ایران نفت وارد کنند یا نه.

واعظ افزود: در هر حال گذشته‌ها گذشته است و امروز فکر کردن به این مسائل فایده چندانی ندارد. چیزی که نیاز به فکر دارد، آینده است؛ اینکه بعد از سال 2020 چه اتفاقی برای برجام خواهد افتاد. به نظر من حتی اگر بهترین سناریوی ممکن برای ایران رخ دهد، یعنی آقای ترامپ مجدداً انتخاب نشود و رئیس‌جمهوری با شعار بازگشت به برجام در آمریکا روی کار بیاید، تصور اینکه بازگشت آمریکا به برجام، توافق هسته‌ای را به ثبات می‌رساند، ساده‌لوحانه است. همان‌طور که این توافق در دوره آقای اوباما شکننده بود، باید این واقعیت را پذیرفت که برجام ایراداتی جدی دارد و اگر هدف این است که این توافق به ثبات برسد، باید از حالا به فکر راهکارهای آن بود و زمینه‌سازی کرد. در غیر این صورت مجدداً فرصت‌سوزی پیش خواهد آمد و ایران نمی‌تواند حتی در صورت بازگشت آمریکا به برجام، از مواهب اقتصادی آن بهره‌مند شود.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید