مشابه کارخانه تولید کیک زرد را در آینده در استان یزد خواهیم داشت

کدخبر: ۲۶۵۷۳۰
اقتصادنیوز : رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به انتقال محموله کیک زرد تولیدی کارخانه اردکان به اصفهان گفت: مشابه این کارخانه را در آینده در چند جای استان یزد خواهیم داشت.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از مهر، علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی امشب در برنامه گفتگوی ویژه خبری با اشاره به انتقال دومین محموله کیک زرد تولیدی کارخانه اردکان که امروز (چهارشنبه) به UCF اصفهان منتقل شد، گفت: مشابه این کارخانه را در آینده در چند جای استان یزد خواهیم داشت.

وی در ادامه گفت: اورانیوم را چندان راحت نمی توانید از بازارهای بین المللی خرید کنید و مثل این می ماند که شما ماشین دارید ولی نمی توانید بنزین داشته باشید.

وی گفت: جمع اورانیوم حال حاضر ما برای تولید کیک زرد ۱۰۰۰ تن و برای سه سال است، ما از سال ۸۵ یا ۸۶ برای بدست آوردن اورانیوم شروع کردیم و سالی متوسط ۱۰ تن اورانیوم استخراج می کردیم.

صالحی افزود: این اولین کارخانه بعد از بندرعباس است که با استفاده از فناوری های مدرن جمهوری اسلامی ایران تولید کرده است و بخش قابل توجهی از تجهیزات در ایران ساخته شده که جای تقدیر از مهندسان داخلی دارد.

رئیس سازمان انرژی اتمی بیان کرد: در دو سه سال اخیر که بهینه سازی کارخانه را داشتیم به صورت آزمایشی کیک زرد تولید می‌کردیم و از الان به بعد با کمک دولت و به میزانی که پول تزریق شود ما می توانیم اورانیوم و کانسنگ آن را تولید کنیم.

وی تصریح کرد: در خصوص اکتشاف باید بگویم که قبل از انقلاب ۲۰ درصد کشور انجام شده بود و از سال ۸۸ با توصیه و کمک رهبر انقلاب اکتشاف هوایی را شروع کردیم و ۸۰ درصد کشور انجام شده است و تفسیر این برداشت ها را خودمان در کشور انجام می دهیم.

صالحی گفت: حدود ۲۲۰ هزار کیلومتر مربع را پی‌جویی زمینی می کنیم و حفاری های بسیاری را با شتاب خوبی در حال پیشرفت در اکتشاف و استخراج هستیم.

وی گفت: تصور در گذشته این بود که ایران از منتظر اورانیوم فقیر است ولی با اکتشاف های انجام شده متوجه شدیم فقیر نیستیم و البته غنی هم نیستیم ولی در حد ذخایر استراتژیک وضعیت ما مناسب است.

صالحی در خصوص دستاوردهای جدید هسته ای افزود: این صنعت کاربردهای فراوانی در پزشکی و کشاورزی و تولید برق و موارد دیگر دارد و ما در بین کشورهای در حال توسعه از معدود کشورهایی هستیم که توانسته ایم در موضوع هسته ای پیشرفت های خوبی دارد.

رئیس سازمان انرژی اتمی بیان کرد: در صنعت نفت، سانتریفوژهای مدرن و پیچیده ای که نمی توانند از بازار آزاد بخرند را ما برای آنها تولید می کنیم و البته همین موضوع را برای بخش پزشکی هم انجام می دهیم.

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید