استقبال مقامات اروپایی از راه‌اندازی اس‌پی‌وی/ گام بلند اروپا برای لغو تحریم‌ها

کدخبر: ۲۶۵۸۵۶
اقتصادنیوز: وزیران خارجه آلمان، فرانسه و بریتانیا روز پنجشنبه در یک نشست مشترک در بخارست، پایتخت رومانی از ثبت سازوکار مالی ویژه با ایران خبر دادند. این وزرا به همراه سفیران برخی کشورهای اروپایی در ایران از راه‌اندازی این کانال مالی استقبال کرده‌اند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از یورونیوز، ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه ساز و کار مالی ویژه با ایران را «یک اقدام سیاسی» و «ژستی برای حفاظت از شرکت‌های اروپایی» دانست.

جرمی هانت، وزیر امور خارجه بریتانیا راه‌اندازی کانال پرداخت مالی اروپا و ایران را نماد عملی تعهد اتحادیه اروپا به توافق هسته‌ای با تهران خواند و افزود: «امروز گام بلندی برای اجرای تعهدات اروپا در قبال برجام برای حفظ لغو تحریم‌ها برای مردم ایران برداشتیم و سازوکار ویژه مالی اروپا با ایران ثبت شد. با فعال شدن این سازوکار همکاری‌های تجاری با ایران تسهیل خواهد شد.»

تامین لوازم مورد نیاز غذایی و دارویی

وزارت امور خارجه بریتانیا عصر پنجشنبه در یک بیانیه رسمی اعلام کرد که وزیر امور خارجه این کشور به همراه همتایان فرانسوی و آلمانی ابزار پشتیبان فعالیت‌های تجاری با ایران موسوم به اینستکس را ثبت کرده اند. این ابزار بنا است به بانک‌ها کمک کند تا با وجود تحریم‌های آمریکا بتوانند با ایران همکاری کنند.

به گفته آقای هانت «در این سازوکار مالی نخست برای تامین لوازم موردنیاز فوری مردم ایران همچون مواد غذایی، دارویی و مصرفی متمرکز شده‌ایم البته در ادامه کارهای بیشتری باید انجام شود.»

توافق هسته‌ای برای حفظ امنیت منطقه لازم است

وزیر امور خارجه بریتانیا در توضیح روند شکل‌گرفته همکاری میان کشورهای اروپایی برای رسیدن به این توافق نیز گفت: «بریتانیا در کنار فرانسه و آلمان تلاش کرد تا ابعاد تکنیکی و حقوقی لازم برای فعال شدن این مکانیسم را در نظر بگیرد. توافق هسته‌ای با ایران نکته کلیدی در تلاش‌های بین‌المللی برای جلوگیری از اشاعه تسلیحات اتمی است و این مساله برای امنیت منطقه نیز اهمیت دارد.»

در همین حال برخی سفرای کشورهای اروپایی در ایران نیز از راه‌اندازی این کانال مالی استقبال کرده‌اند. هلنا سونگلند، سفیر سوئد در ایران در حساب رسمی تویتر خود نوشته « INSTEX بالاخره ثبت شد و برای رسیدن به این مرحله کار زیاد و تعهدات سیاسی فراوانی به کار گرفته شد. حفظ یکپارچگی اقتصادی در اروپا اساس این تلاش‌ها بوده‌ است.»

همچنین میکائیل کلور برشتولد، سفیر آلمان در ایران نیز در توئیت خود به ثبت کانال مالی ویژه میان اروپا و ایران اشاره کرد و نوشت: «SPV شکل گرفت و حالا نامش INSTEX است. این کانال مالی ابزاری براى حمایت و تسهیل مبادلات تجارى مشروع با ایران خواهد بود.»

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید