8 کشور اروپایی ریاست‌جمهوری «خوان گوایدو» را به رسمیت شناختند/ واکنش روسیه

کدخبر: ۲۶۶۵۴۴
اقتصادنیوز؛ انگلیس، دانمارک، فرانسه، اسپانیا، اتریش، آلمان، سوئد و هلند امروز (دوشنبه) رئیس مجلس ملی ونزوئلا را به عنوان "رئیس‌جمهوری موقت" این کشور آمریکای لاتین به رسمیت شناختند. مسکو این اقدام را مداخله خارجی در امور ونزوئلا خواند.
8 کشور اروپایی ریاست‌جمهوری «خوان گوایدو» را به رسمیت شناختند/ واکنش روسیه

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا؛ سباستین کورتس، صدراعظم اتریش در پیامی توئیتری نوشت: اتریش اکنون خوان گوآیدو، رهبر اپوزیسیون ونزوئلا را به عنوان رئیس‌جمهوری موقت قانونی ونزوئلا به رسمیت می‌شناسد.

سایر کشورهای اتحادیه اروپا شامل اسپانیا، انگلیس، فرانسه و دانمارک هم امروز اقدام مشابهی انجام دادند.

سباستین کورتس گفت، اتریش از تلاش‌ها برای احیای دموکراسی در ونزوئلا که به گفته او از فقدان قانون و مقررات رنج می‌برد، حمایت می‌کند.

در پیام توئیتری امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه آمده است: مردم ونزوئلا حق دارند نظر خود را آزادانه و دموکراتیک وار بگویند. فرانسه گوایدو را به عنوان رئیس جمهور منتخب به رسمیت می‌شناسد کسی که روند انتخابات را آغاز خواهد کرد.

از سوی دیگر در پیام آندرس ساموئلسون، وزیر خارجه دانمارک آمده است: دانمارک خوان گوآیدو، رئیس مجلس ملی ونزوئلا را به عنوان رئیس‌جمهوری موقت ونزوئلا تا زمان برگزاری انتخابات آزاد و دموکراتیک به رسمیت می‌شناسد. از واکنش مشابه متحدانمان در اتحادیه اروپا خرسندیم. بیانیه مهم اتحادیه اروپا به زودی منتشر می‌شود.

پدرو سانچز، نخست‌وزیر اسپانیا هم اعلام کرد: امروز دوشنبه چهارم فوریه، هشت روز از زمانی که اسپانیا در کنار دیگر متحدانش در اروپا از رژیم نیکولاس مادورو خواستند تا انتخابات ریاست جمهوری آزاد، دموکراتیک و شفاف برگزار کند، می‌گذرد. از آنجایی که حتی یک گام در این مسیر توسط رژیم مادورو برداشته نشده است، دولت اسپانیا اعلام می‌کند که رسماً خوآن گوآیدو، رئیس مجلس ملی ونزوئلا را به عنوان رئیس‌جمهوری موقت ونزوئلا به رسمیت می‌شناسد.

از طرف دیگر جرمی هانت، وزیر خارجه انگلیس در پیامی توئیتری نوشت: لندن خوان گوآیدو را به عنوان رئیس‌جمهوری موقت به رسمیت می‌شناسد زیرا کاراکاس از اعلام انتخابات ریاست جمهوری زودهنگام طبق چارچوب زمانی مشخص ناکام ماند. نیکولاس مادورو نتوانست ظرف مدت هشت روزی که ما تعیین کردیم، درباره برگزاری انتخابات ریاست جمهوری تصمیم بگیرد. بنابراین انگلیس در کنار سایر متحدان اروپایی گوآیدو را به عنوان رئیس‌جمهوری موقت قانونی به رسمیت می‌شناسد تا انتخابات معتبر برگزار شود. امیدواریم این اقدام ما را به پایان بحران انسانی نزدیک کند.

دولت سوئد هم در اقدامی مشابه رئیس مجلس ملی ونزوئلا را به عنوان رئیس‌جمهوری خودخوانده به رسمیت شناخت.

مارگوت والستروم، وزیر خارجه سوئد گفت که انتخاباتی که بر اساس آن مادورو روی کار آمد آزاد و عادلانه نبود. ونزوئلا اکنون باید انتخاباتی آزاد برگزار کند. ما از گوایدو به عنوان نماینده مشروع مردم ونزوئلا حمایت می‌کنیم.

آنگلا مرکل نیز حمایت خود را از گوآیدو اعلام کرد. وی در کنفرانس خبری با شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن گفت: تا روز یکشنبه انتخاباتی در ونزوئلا اعلام نشد. به همین دلیل ما انتظار داریم گوآیدو روند انتخابات را آغاز کند. او از نظر دولت آلمان و دیگر شرکای اروپایی رئیس‌جمهور مشروع ونزوئلاست.

وزیر خارجه آلمان نیز گفت هر زمان که شرایط سیاسی ونزوئلا اجازه دهد ۵ میلیون یورو کمک انسانی به این کشور را که بلوکه کرده آزاد خواهد کرد.

هلند نیز گوایدو را به رسمیت شناخت. بلاک، وزیر خارجه هلند در تویئتر نوشت: مهلت هشت روزه برای برگزاری انتخابات آزاد و دموکراتیک در ونزوئلا به سر رسید. پادشاهی هلند خوان گوایدو را به عنوان رئیس‌جمهور موقت ونزوئلا به رسمیت می‌شناسد. ما خواهان بازگشت آزادی و دموکراسی به ونزوئلا در اسرع وقت هستیم.

به رسمیت شناختن گوایدو توسط این کشورها در حالی صورت گرفته که یکی از منابع دیپلماتیک در بروکسل امروز (دوشنبه) اعلام کرد، ایتالیا بیانیه اتحادیه اروپا را برای به رسمیت شناختن خوآن گوآیدو، به عنوان رئیس جمهوری موقت ونزوئلا وتو کرده است.

این منبع دیپلماتیک گفت: در نشست غیررسمی وزرای خارجه اتحادیه اروپا که از ۳۱ ژانویه تا اول فوریه سال جاری میلادی در بخارست برگزار شد، ایتالیا بیانیه اتحادیه اروپا را در به رسمیت شناخته شدن گوآیدو به عنوان رئیس جمهوری موقت ونزوئلا وتو کرد در این بیانیه گفته شده بود در صورت عدم برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ونزوئلا، اتحادیه اروپا گوآیدو را به رسمیت خواهد شناخت.

مسکو: رسمیت دادن به «گوایدو» مداخله خارجی است

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از مهر؛ دیمیتری پسکوف سخنگوی کاخ کرملین اقدام امروز برخی از کشورهای اروپایی مبنی بر به رسمیت شناختن «خوان گوایدو» به عنوان رئیس جمهوری ونزوئلا را دخالت در امور داخلی این کشور توصیف کرد.

وی در این رابطه افزود: بحران سیاسی در ونزوئلا فقط از سوی مردم این کشور قابل حل است. از نگاه مسکو، تحمیل هرگونه راه حل یا تلاش برای مشروعیت بخشیدن به غاصبان قدرت، به منزله دخالت اعم از مستقیم یا غیرمستقیم در مسائل داخلی ونزوئلا است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید