رویترز خبر داد؛ بحران جدید در رابطه ترامپ و مجلس نمایندگان

کدخبر: ۲۶۷۵۹۹
اقتصادنیوز: دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا تهدید کرد مصوبه کنگره برای پایان حمایت از جنگ ائتلاف عربی به سرکردگی عربستان علیه یمن را وتو خواهد کرد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا؛  رویترز خبر داد، دموکرات ها و جمهوریخواهان دو هفته پیش قطعنامه ای را در مورد اختیارات جنگی آمریکا معرفی کردند که در واقع پیامی به عربستان در رابطه با فاجعه انسانی در یمن و قتل جمال خاشقچی روزنامه نگار منتقد آل سعود است.

دولت آمریکا گفته قطعنامه کنگره در این باره نامناسب است زیرا نیروهای آمریکا صرفا به سوخت رسانی به هواپیماهای ائتلاف سعودی یا سایر حمایت ها می پردازند و نیروی نظامی در آن ائتلاف ندارند. دولت ترامپ همچنین گفته که اقدام کنگره به روابط موجود در منطقه لطمه می زند و به قابلیت آمریکا برای جلوگیری از گسترش افراط گرایی خشونت آمیز ضربه خواهد زد.

کاخ سفید بی بایست تا جمعه هفته گذشته گزارشی در مورد قتل خاشقچی در کنسولگری عربستان در استانبول تهیه می کرد اما این گزارش در مهلت مقرر ارائه نشد. این مساله باعث خشم بسیاری از اعضای کنگره حتی برخی از همفکران ترامپ در حزب جمهوریخواه شده است.

«اد پرلماتر» عضو دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا روز دوشنبه با اشاره به دست داشتن سعودی ها در قتل خاشقچی اظهار داشت: سخت است نسبت به رژیمی که چنین کاری انجام داده است احساس یا تعهدی داشت.

خاشقچی دهم مهر ماه در حالی که برای انجام امور اداری مربوط به ازدواجش وارد کنسولگری عربستان در استانبول شده بود، کشته و مثله شد. عربستان ابتدا این اتفاق را انکار کرد اما سرانجام اعتراف کرد که شماری از مقام های سعودی در این قتل نقش داشته اند.

ترامپ سعودی ها را شرکای منطقه ای خود می داند و به رغم انتقاد جهانی از بروز فاجعه انسانی در یمن و اذعان نهادهای آمریکایی به نقش مستقیم محمد بن سلمان ولیعهد سعودی در قتل خاشقچی، همچنان از ریاض حمایت کرده است.

دموکرات ها قطعنامه اختیارات جنگی را راهی برای اعمال اختیارات کنگره در مورد صدور مجوز استفاده از قوه قهریه و اعلان جنگ می دانند. سنا که تحت کنترل جمهوریخواهان است در ماه دسامبر گذشته قطعنامه اختیارات جنگی را تصویب کرد. اما جمهوریخواهانی که در آن هنگام کنترل مجلس نمایندگان را در دست داشتند، با رای گیری در مورد آن مخالفت کردند. 

دموکرات هایی که در انتخابات ماه نوامبر گذشته کنترل مجلس نمایندگان را در دست گرفتند، قصد دارند هفته جاری در مورد این قطعنامه رای گیری کنند. 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید