مشخصات فنی و قیمت احتمالی خودروهای لادا در ایران +تصاویر

کدخبر: ۲۷۰۷۲۲
​اقتصاد نیوز:احتمال واردات و حتی مونتاژ محصولات لادا در کشورمان وجود دارد. این برند روسی می‌تواند با مدل‌های متنوع و ارزان‌قیمتش در بازار ایران نقش مهمی ایفا کند.

به گزارش اقتصاد نیوز و به نقل از زومیت، باتوجه‌به افزایش نرخ ارز و کاهش قدرت خرید عامه‌ی مردم، قیمت بسیاری از خودروهای محبوب وارداتی فراتر از انتظار است. با وضعیت امروزی، حتی اگر خودروهای کره‌ای و ژاپنی طبق تعرفه‌های مصوب سال‌های گذشته وارد شوند، با احتساب دلار ۱۳,۰۰۰ تومانی و هزینه‌های مربوط‌به مالیات و ترخیص گمرک، به تغییر در بازار خودروِ ایران منجر نخواهد شد.

اگر حداقل قیمت برای مدل‌های ساخت تویوتا، نیسان، میتسوبیشی، هیوندای و کیا را ۲۰,۰۰۰ دلار در نظر بگیریم، واردات قانونی آن‌ها به‌علاوه‌ی تعرفه‌های مرتبط، بیش از ۵۰۰ میلیون تومان هزینه خواهد داشت. در سمت دیگر ماجرا، خودروهای چینی باکیفیت از برندهای شناخته‌شده‌ نیز عموما بیش از ۱۰,۰۰۰ دلار قیمت دارند و پس از ورود به ایران، کمتر از ۲۰۰ میلیون تا ۲۵۰ میلیون تومان فروخته نخواهند شد.

هنگام نگارش این مطلب، سدان‌های ساخت داخل، مثل پژو پارس و سمند نیز، بیش از ۸۰ میلیون در بازار آزاد قیمت دارند.

LADA LOGO

خودروسازی لادا برندی ناآشنا و جدید برای مردم ایران نیست. این شرکت سال ۱۹۷۰ آغاز‌به‌کار کرد تا تولیدکننده‌ی خودروهای ارزان‌قیمت و کم‌استهلاک برای مردم روسیه باشد. اواخر دهه‌ی ۱۹۶۰، گروه فیات ایتالیا با همکاری سرمایه‌گذارانی از دولت وقت روسیه سنگ بنای لادا را در شهر تولیاتی گذاشتند. اولین خودروِ لادا «واز ۲۱۰۱» نام داشت و بین سال‌های ۱۹۷۰ تا ۱۹۸۸ تولید شد. این محصول براساس پلتفرم و تجهیزات فنی فیات ۱۲۴ ساخته شد که سال ۱۹۶۷، یکی از خودروهای پرفروش اروپا بود. دومین محصول لادا «واز ۲۱۰۵» نام گرفت که به اسم ریوا (Riva) مشهور شد و در سال‌های دهه‌ی ۱۳۵۰، با نسخه‌ای موسوم به لادا 1500 در بازار ایران هم عرضه شد.

LADA 1500

ریوا مشهورترین خودروِ لادا در سطح جهانی است و علاوه‌بر روسیه، بین سال‌های ۱۹۸۰ تا ۲۰۱۵ در مصر تولید می‌شد. این محصول پس از فولکس قورباغه‌ای (بیتل) و فورد T، پرفروش‌ترین پلتفرم خودرویی دنیا در تاریخ است و همچنین، پس از فولکس واگن تایپ ۲ (فولکس کاروان) و هندوستان آمباسادور، رکورددار طولانی‌ترین مدت حضور در خط‌تولید محسوب می‌شود.

درحال‌حاضر، خودروسازی لادا در مالکیت رنو فرانسه فعالیت می‌کند. باتوجه‌به اینکه برند داچیای رومانی هم زیرمجموعه‌ی رنو است، بسیاری از محصولات امروزی لادا ازنظر پلتفرم و تجهزات فنی به داچیا وابسته هستند. این موضوع می‌تواند نکته‌ای مهم و البته جذاب برای خودروسازان ایرانی باشد تا با کمترین هزینه‌ی زمانی و اقتصادی، خودروهای لادا را جایگزین تندر۹۰ و ساندرو در خطوط تولید کنند.

در سال ۲۰۱۹، ۵ محصول مختلف در خط‌تولید لادا دیده می‌شوند که شامل سدان‌های وستا (Vesta) و گرانتا (Geranta) و کراس‌اورهای ایکس‌ری (Xray) و نیوا ۴در۴ (۴x۴) و ون لارگوس هستند. تمامی خودروهای لادا بدون پیشرانه‌ی توربوشارژ تولید می‌شوند و فقط نسخه‌های مختلف از مدل ۴x۴ به سیستم دودیفرانسیل مجهز هستند. همچنین، مدل‌‌های اتوماتیک عموما از جعبه‌دنده‌های ارزان‌قیمت دستی خودکار (Automatic Manual Transmission: AMT) استفاده می‌کنند که متفاوت از جعبه‌دنده‌های اتوماتیک در خودروهای مدرن امروزی است. جعبه‌دنده‌های AMT که با نام‌های دستی خودکار یا دستی اتوماتیک نیز شناخته می‌شوند، درواقع همان جعبه‌دنده‌ی دستی هستند که با تجهیزی اضافی، عمل تعویض دنده در آن‌ها بدون دخالت راننده انجام می‌شود و البته پدال کلاچ ندارند.

در ادامه‌ی مطلب، برای آشنایی خوانندگان محترم تصاویر مدل‌های مختلفی آورده شده که البته، هرکدام از آن‌ها ممکن است با پیشرانه‌های متنوع همراه شوند. اعداد مربوط‌به ستون قیمت احتمالی در ایران، براساس حدس و تجربیات نویسنده‌ باتوجه‌به دلار ۱۳,۰۰۰ تومانی در بازار آزاد و فرض بر مونتاژ خودروهای لادا در داخل کشور محاسبه‌ شده‌اند و غیرواقعی هستند.

لادا وستا

LADA Vesta

 

وستا پرفروش‌ترین مدل لادا در روسیه و کشورهای شرق اروپا است. این محصول علاوه‌بر سدان، با تیپ بدنه‌ی پنج‌در (Station Wagon :SW) نیز عرضه می‌شود. نسخه‌ی پنج‌در کراس (Vesta SW Cross) فنربندی بلندتری درمقایسه‌با دیگر مدل‌های وستا دارد و حتی در‌مقایسه‌با تویوتا راو۴، ارتفاع کف از سطح بیشتری فراهم می‌کند. وستا سدان از سال ۲۰۱۵ تولید می‌شود و سال گذشته، پرفروش‌ترین خودروِ بازار روسیه بوده است. پلتفرم و پیشرانه‌ی وستا را مهندسان لادا در سال ۲۰۱۴ معرفی کردند. بسیاری از تجهیزات فنی، مثل سیستم فنربندی و فرمان اینخودرو، با نسل جدید رنو مگان مشترک است.

LADA Vesta

دو نوع پیشرانه برای لادا وستا ارائه می‌شود. مدل استاندارد مشابه تندر۹۰ و ساندرو، به پیشرانه‌ی ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی مجهز است که قدرت ۱۰۶ اسب‌بخار در ۵,۸۰۰ دوربردقیقه و گشتاور ۱۴۵ نیوتن‌متر از ۴،۲۰۰ دور‌بردقیقه تولید می‌کند. این خودرو با وزن خالص ۱,۲۳۰ تا ۱,۳۸۰ کیلوگرم در تیپ‌های مجهز به جعبه‌دنده ۵ دنده‌ی دستی یا ۵ دنده‌ی اتوماتیک دستی (AMT)، به‌ترتیب ۱۱.۵ و ۱۴ ثانیه بعد از شروع حرکت، به سرعت ۱۰۰ کیلومتر‌برساعت می‌رسد. میانگین مصرف سوخت لادا وستا ۱,۶۰۰، حدود ۶.۵ تا ۷ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر عنوان شده و هنگام رانندگی با سرعت ثابت در بزرگ‌راه، حداقل مصرف سوخت ۵.۵ لیتر بنزین در ۱۰۰ کیلومتر خواهد داشت. نهایت سرعت این خودرو ۱۷۵ کیلومتربرساعت است.

 

LADA Vesta

 

لادا وستا در نسخه‌های مجهز به پیشرانه‌ی ۱.۸ لیتری نیز تولید می‌شود. این مدل با قدرت ۱۲۲ اسب‌بخار در ۵,۹۰۰ دور‌بردقیقه و نهایت گشتاور ۱۷۰ نیوتن‌متر از ۳,۷۰۰ دوربردقیقه، صرفا همراه جعبه‌دنده اتوماتیک ۵ سرعته عرضه می‌شود. وستا ۱,۸۰۰ در زمان ۱۲ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتربرساعت می‌رسد و نهایت سرعتش ۱۸۵ کیلومتربرساعت است. میانگین مصرف سوخت این مدل هم، ۷ تا ۷.۵ لیتر بنزین در ۱۰۰ کیلومتر است.

 

لادا وستا، با مدل پایه‌ی گازسوز (CNG) هم عرضه می‎شود. این خودرو از پیشرانه‌ی ۱.۶ لیتر و تجهیزات فنی مشابه وستا ۱,۶۰۰ استاندارد و مخزن گاز ۹۰ لیتر بهره می‌برد. آمار مصرف سوخت و عملکرد وستا CNG تفاوت چندانی با نسخه‌ی تک‌سوز بنزینی ندارد.

 

LADA Vesta

 

گران‌ترین نسخه از پرفروش‌ترین مدل لادا، وستا اسپرت نام دارد. این خودرو با تیپ بدنه‌ی سدان، به پیشرانه‌ی ۱.۸ لیتری مجهز است؛ اما قدرت درخورتوجه ۱۴۵ اسب‌بخار و گشتاور ۱۸۴ نیوتن‌متر تولید می‌کند. وستا اسپرت می‌تواند در زمانی کمتر از ۱۰ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتربرساعت برسد و نهایت سرعتش روی ۱۹۵ کیلومتربرساعت محدود شده است. میانگین مصرف سوخت این مدل ۸ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است.

LADA Vesta

حدود قیمت لادا وستا برای مدل ۱.۶ لیتری سدان همراه‌با جعبه‌دنده‌ی دستی ۵ سرعته، ۵۵۵,۰۰۰ روبل (معادل ۸,۵۰۰ دلار آمریکا) است. با‌این‌حساب، بعید به‌نظر می‌رسد نسخه‌ی مونتاژ ایران وستا کمتر از ۱۵۰ میلیون‌ تومان قیمت‌گذاری شود. درادامه‌، فهرست قیمت نسخه‌های مختلف وستا در بازار روسیه و قیمت احتمالی آن‌ها در بازار ایران را مشاهده می‌کنید. 

لادا وستا قیمت در روسیه (روبل) قیمت احتمالی در ایران (تومان)
سدان ۵۵۵,۰۰۰ ۱۵۰ میلیون
کراس ۷۵۴,۰۰۰ ۱۹۰ میلیون
استیشن ۶۳۴,۰۰۰ ۱۷۵ میلیون
استیشن کراس ۷۳۴,۰۰۰ ۱۹۰ میلیون
سدان دوگانه‌سوز ۶۵۵,۰۰۰ ۱۸۰ میلیون
اسپرت ۱,۰۰۰,۰۰۰ ۲۶۰ میلیون

 

لادا گرانتا

LADA Granta

لادا گرانتا ارزان‌ترین محصول در سبد خودروساز روسی است. گرانتا با ابعادی کوچک‌تر از وستا و بسیار نزدیک به تندر۹۰ عرضه می‌‌شود. این خودرو سال ۲۰۱۲ تولید شد و امسال، تغییر چهره‌ی جزئی تجربه کرد تا بیش‌از پیش، شبیه به وستا شود. گرانتا بین سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۵، پرفروش‌ترین خودروِ روسیه بوده است. گرانتا با سه نوع پیشرانه‌ی ۱.۶ عرضه می‌شود که همگی قدرت و گشتاور متفاوت دارند. لادا گرانتا در تیپ بدنه‌های سدان، هاچبک، استیشن واگن (SW) و لیفت‌بک عرضه می‌شود.

LADA Granta

مدل پایه با حجم موتور ۱.۶ لیتر و ۸ سوپاپ، قدرت ۸۷ اسب‌بخار و گشتاور ۱۴۰ نیوتن‌متر تولید می‌کند. این خودرو به‌لطف وزن خالص ۱,۰۷۵ کیلوگرم و جعبه‌دنده‌ی ۵ سرعته‌ی دستی در زمان ۱۱.۵ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتربرساعت می‌رسد و نهایت سرعتش ۱۷۰ کیلومتربرساعت خواهد بود. میانگین مصرف سوخت ارزان‌ترین نسخه‌ی لادا گرانتا، ۶.۸ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر خواهد بود.

LADA Granta

گرانتا با پیشرانه‌ی ۱.۶ لیتری ۱۶ سوپاپ، مشابه مدل پایه‌ی وستا نیز تولید می‌شود. این خودرو از قدرت ۱۰۶ اسب‌بخار و گشتاور ۱۴۵ نیوتن‌متر برخوردار است. به‌دلیل وزن بیشتر و استفاده از جعبه‌دنده‌ی اتوماتیک دستی (AMT) صفر تا ۱۰۰ کیلومتربرساعت را در ۱۲ ثانیه طی می‌کند و نهایت سرعتش روی ۱۸۵ کیلومتربرساعت محدود شده است. میانگین مصرف سوخت این مدل ۶.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر خواهد بود.

LADA Granta

لادا گرانتا با جعبه‌دنده‌ی اتوماتیک ۴ سرعته و موتور ۱.۶ لیتری ۱۶ سوپاپ نیز تولید می‌شود تا قدرت ۹۸ اسب‌بخار و گشتاور ۱۴۵ نیوتن‌متر داشته باشد. سرعت‌گیری صفر تا ۱۰۰ کیلومتربرساعت این مدل ۱۳ ثانیه و نهایت سرعتش ۱۷۵ کیلومتربرساعت و میانگین مصرف سوخت آن ۷.۲ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر اعلام شده است.

لادا گرانتا قیمت در روسیه (روبل) قیمت احتمالی در ایران (تومان)
سدان ۴۱۵,۰۰۰ ۱۰۰ میلیون
لیفت‌بک ۴۳۲,۰۰۰ ۱۱۰ میلیون
هاچبک ۴۳۲,۰۰۰ ۱۱۰ میلیون
SW ۴۴۲,۰۰۰ ۱۲۰ میلیون

 

لادا ایکس‌ری

LADA X ray

لادا ایکس‌ری محصولی هاچبک در نسخه‌های استاندارد و کراس است که ازنظر ظاهری و فنی، مشابه ساندرو و ساندرو استپ‌وی به‌نظر می‌رسد. این خودرو از پیشرانه و پلتفرم نسل جدید رنو (داچیا) سیمبل و ساندرو استفاده می‌کند.

LADA X ray

ایکس‌ری ۱,۶۰۰ با جعبه‌دنده‌ی دستی ۵ سرعته‌ عرضه می‎شود تا قدرت ۱۰۶ اسب‌بخار و گشتاور ۱۴۵ نیوتن‌متر داشته باشد. این مدل با میانگین مصرف سوخت ۷ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر، ۱۲ ثانیه پس از شروع حرکت به سرعت ۱۰۰ کیلومتربرساعت می‌رسد و نهایت سرعتش ۱۷۵ کیلومتربرساعت است.

LADA X ray

مینی کراس‌اور لادا ایکس‌ری، با پیشرانه‌ی ۱.۸ لیتری و جعبه‌دنده‌های دستی یا اتوماتیک دستی ۵ سرعته تولید می‌شود. این مدل با قدرت ۱۲۲ اسب‌بخار در ۵,۹۰۰ دور بر دقیقه و نهایت گشتاور ۱۷۰ نیوتن‌متر از ۳,۷۰۰ دوربردقیقه در روسیه عرضه می‌شود. مدل دنده‌دستی و اتوماتیک دستی به‌ترتیب در زمان‌های ۱۰.۵ و ۱۲.۵ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتربرساعت می‌رسند و نهایت سرعتشان ۱۸۵ کیلومتربرساعت است. میانگین مصرف سوخت ایکس‌ری ۱,۸۰۰ حدود ۷ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است.

لادا ایکس‌ری قیمت در روسیه (روبل) قیمت احتمالی در ایران (تومان)
استاندارد ۵۶۰,۰۰۰ ۱۵۰ میلیون
هاچبک ۷۰۵,۰۰۰ ۱۷۰ میلیون

لادا نیوا 4x4

LADA niva 4x4

برای علاقه‌مندان طبیعت‌گردی و سفرهای خارج جاده در روسیه، لادا نیوا جذابیت زیادی دارد. این کراس‌اور با ظاهری بسیار شبیه به فورد برونکو کلاسیک مدل ۱۹۶۵، سال ۱۹۷۱ معرفی شد. لادا نیوا در روسیه و بسیاری از کشورهای شرق اروپا، حتی در معدود نسخه‌ها‌ی قدیمی تک‌دیفرانسیل هم با نام لادا ۴در۴ یا ۴x۴ شهرت دارد.

LADA niva 4x4

کامل‌ترین نسخه از لادا نیوا «برونتو» نام دارد؛ هرچند ازنظر ابعاد بدنه بسیار کوچک‌تر از فورد برونکو است و از پیشرانه‌ی کم‌حجم استفاده می‌کند. این خودرو فقط با یک نوع قوای فنی و صرفا همراه جعبه‌دنده‌ی دستی ۵ سرعته عرضه می‌شود؛ اما می‌تواند بدنه‌ی سه‌در یا پنج‌در داشته باشد. در روسیه، مجموعه‌ی متنوعی از امکانات اضافی برای سفرهای خارج از جاده (Off-Road) برای خریدار لادا نیوا آماده‌ی سفارش است.

LADA niva 4x4

تنها پیشرانه‌ی موجود برای این خودرو، ۴ سیلندر ۱.۷ لیتری ۸ سوپاپ است. در کمال تعجب، این پیشرانه فقط ۸۳ اسب‌بخار قدرت و ۱۲۹ نیوتن‌متر گشتاور دارد. در مدل‌های مختلف، وزن خالص لادا نیوا بین ۱,۲۵۰ تا ۱,۳۵۰ کیلوگرم است و در زمانی حدود ۱۷ تا ۱۹ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتربرساعت می‌رسد. نهایت سرعت این خودرو ۱۳۵ کیلومتربرساعت ذکر شده و میانگین مصرف سوخت آن ۱۰ تا ۱۲ لیتر بنزین در ۱۰۰ کیلومتر است.

لادا نیوا 4x4 قیمت در روسیه (روبل) قیمت احتمالی در ایران (تومان)
سه‌در ۴۸۹,۰۰۰ ۱۳۰ میلیون
سه‌در اوربان ۵۵۲,۰۰۰ ۱۴۰ میلیون
پنج‌در ۵۵۸,۰۰۰ ۱۴۰ میلیون
پنج‌در اوربان ۶۲۱,۰۰۰ ۱۶۰ میلیون
برونتو ۶۹۳,۰۰۰ ۱۸۰ میلیون

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید