مواقعی که متخصصان با طب سنتی مخالفند

کدخبر: ۲۷۰۷۷۶
اقتصادنیوز: متأسفانه ما در جامعه با مدعیان درمانی روبرو هستیم که ادعاهای خیلی بزرگ و غلط به نام طب ایرانی، طب سنتی و طب اسلامی دارند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از بهداشت نیوز گفتگویی اختصاصی با دکتر نفیسه حسینی یکتا، نائب رئیس انجمن علمی طب سنتی ایران و معاونت توسعه سلامت دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت انجام داده و او در خصوص جایگاه طب سنتی ایرانی در کشور صحبت کردند؛

مخالفت برخی متخصصین با طب سنتی

دکتر حسینی یکتا در ابتدا گفت: از سال 86 رشته طب سنتی ایرانی به عنوان رشته دکترای تخصصی وارد دانشگاه های علوم پزشکی شده و پیوند علمی بین طب رایج و طب سنتی ایرانی برقرار شد.

او ادامه داد: در واقع هر زمان صحبت منطقی و علمی با سایر متخصصان پزشکی داشته ایم به این توافق نظر با ایشان رسیده ایم که طب ایرانی ما یک بستر و ظرفیت مناسب است در کنار طب رایج و به طور مکمل می توانند نیازهای مردم را پاسخ دهند و کیفیت زندگی و شرایط بهتری را برای مردم فراهم کنند.

نائب رئیس انجمن علمی طب سنتی ایران افزود: طب سنتی از سوی متخصصین سایر رشته ها زمانی مورد مخالفت قرار می گیرد که وارد فضای اغواگرانه، افراطی گرایانه و شیادی هایی می شود که توسط برخی سودجویان در جامعه به نام طب سنتی اتفاق می افتد و متأسفانه این ادعاهای دروغ و چالش برانگیز به نام طب سنتی رقم می خورد.

برخورد قانونی با متخلفان حوزه ی درمان

وی خاطر نشان کرد: براساس قوانین کشور ما، به جز پزشک هیچ کسی اجازه مداخله در درمان را ندارد و کسانی که غیر از پزشکان برای درمان مردم فعالیت می کنند کارشان مجرمانه و خلاف است. از طرفی در بین پزشکان نیز افرادی دیده می شوند که با ادعاهای غلط و غیرعلمی، فرهنگ جامعه را تحت تأثیر قرار می دهند که براساس آیین نامه های موجود باید با این افراد و جریان ها برخوردهای جدی تری صورت پذیرد.

همچنین معاونت توسعه سلامت دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت در اینباره به بهداشت نیوز گفت: اگرچه سازمان تعزیرات و دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت در قالب تفاهم نامه ای این مسیر را تسهیل کرده اند و از سوی دیگر معاونت درمان وزارتخانه در برخورد با متخلفان این حوزه تلاش می نماید ولی هنوز نیاز به تلاش های بیشتری احساس می شود و انحمن علمی طب سنتی ایران این مطالبه را خیلی جدی از مراجع زیربط پیگیری می کند.

ادعاهای دروغین به نام طب سنتی و اسلامی!

دکتر نفیسه حسینی یکتا اضافه کرد: قوانین بازدارنده ما برای کسانی که مداخلات درمانی می کنند، قوانین بازدارنده ی قوی ای نیست و جریمه ی نقدی بسیار کمی برای آن ها در نظر می گیرند و با پرداخت این جریمه دوباره آن ها می توانند کار خلاف خود را در جای دیگری شروع کنند. بنابراین باید در قوانین بازنگری شود و برخورد با آن ها باید جدی تر شود که شاهد تکرار این اتفاقات نباشیم.

این متخصص طب سنتی ایرانی گفت: متأسفانه در جامعه با مدعیان درمانی روبرو هستیم که ادعاهای خیلی بزرگ و غلط به نام طب ایرانی و طب سنتی و طب اسلامی دارند. از طرفی مدعیانی که به طور اشتباه وارد  حوزه آموزشی می شوند و در مراکز غیر مجاز آموزشی فعالیت می کنند که اطلاعات غلط به مردم می دهند و ما بارها  گزارشات این ها را به معاونت آموزشی وزارت بهداشت داده ایم.

دریافت اطلاعات از کجا و چه کسی؟

وی ضمن تأکید براینکه مادران به عنوان سفیر سلامت در خانواده نقش مهمی در آموزش صحیح طب ایرانی، سلامت، تغذیه و سبک زندگی دارند، توصیه ای برای آن ها داشت: مادران و خانم ها حداقل اطلاعات را از مراکز معتبر دریافت کنند چون ما نگرانیم که این اقبال عمومی به طب سنتی فضای بیشتری را برای فعالیت شیادان و اغواگران باز کند.

دکتر حسینی یکتا در ادامه افزود: مردم حواسشان باشد از کجا، از چه کسی و با چه مدرکی خدمات طب سنتی را دریافت می کنند! متأسفانه اطلاعات غلط در فضای مجازی به وفور دیده می شود و ما در مراکز درمانی با افرادی مواجه می شویم که به دلیل نداشتن اطلاعات  و آگاهی درست و مراجعه به افراد و مراکز نامعتبر و تقلبی، زمانی به ما مراجعه می کنند که دیگر از دست ما کاری برنمی آید.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ارتش یکی از فضاهای مجازی معتبر در خصوص طب سنتی را " سایت انجمن علمی طب سنتی ایران " معرفی کرد و گفت: پیشنهاد می کنیم که خانواده ها اطلاعات درست و مراکز آموزشی معتبر را از این سایت دریافت کرده و خود را به اطلاعات و آموزش های صحیح مجهز کنند.

مراجعه به فرد غیر متخصص و یک آسیب جدی!

او از تجریه کاری خود نیز به موردی اشاره کرد: مثلا دختربچه 8 ساله ای را پیش ما آورده بودند، با توده ای بزرگ در پشت گردن که زخم بزرگی را ایجاد کرده بود. درحالیکه این بیمار اگر در زمان مناسب به متخصص مربوطه مراجعه کرده بود، امکان کنترل بیماری بود.

دکتر حسینی یکتا ادامه داد: بیمار را قبل مراجعه به ما نزد فردی که ادعای تخصص در طب سنتی داشت برده بودند و به علت گذاشتن مرهم هایی مختلف در مدت زیاد روی این توده، توده به اندازه ی یک پرتقال، بزرگ شده بود. متأسفانه کاری از دست ما برنمی آمد و مجبور شدیم او را برای انجام جراحی سخت که نتیجه اش هم مشخص نبود ارجاع دهیم.

تلاش صدا و سیما در حوزه طب سنتی

معاونت توسعه سلامت دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت در آخر در رابطه با فعالیت صدا و سیما در حوزه ی طب سنتی  ایرانی به بهداشت نیوز گفت: سال های قبل ما افرادی را به نام کارشناسان طب سنتی در صدا و سیما می دیدیم که اطلاعات غلطی را ارائه می دادند  اما خوشبختانه حدود یکسال است شورای سیاستگذاری سلامت صدا و سیما همکاری نزدیکی با انجمن علمی طب سنتی داشته و سعی می کند از لیست پزشکان انجمن استفاده کند. 

گفتگو: مشکات سخاوتی

 

 

 

 
 
 
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید