عوامل بیماری زای موجود در رختخواب

کدخبر: ۲۷۳۸۲۷
اقتصادنیوز: محققان دریافتند عدم شست‌وشوی به موقع ملحفه‌های رختخواب منجر به بروز بیماری‌ها و عفونت‌های باکتریایی در انسان می شود. لذا لازم است تمام ملحفه‌ها و روکش های رختخواب به طور هفتگی شسته شوند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از بهداشت نیوز: کارشناسان هشدار می‌دهند محیط رختخواب افراد می‌تواند آلوده‌ترین مکان برای ابتلا به انواع بیماری‌های مزمن باشد.

یک شخص به ‌طور متوسط یک سوم از طول عمر خود را در رختخواب سپری می‌کند. بر اساس تحقیقات هر فرد بطور میانگین هنگام خواب نیم لیتر عرق می‌کند و این تعریق در شب های تابستان به دلیل گرمای هوا بیشتر می‌شود.

بررسی‌ها نشان می‌دهد تعریق بدن هنگام شب می‌تواند محیط مناسبی را برای رشد قارچ ها فراهم کند.

بر اساس تحقیقاتی که اخیرا در دانشگاه نیویورک در این رابطه صورت گرفته است، یک بالشت از جنس پر یا الیاف مصنوعی که بین ۱.۵ تا ۲۰ سال از عمر آن می‌گذرد، محلی مناسب برای رشد ۴ تا ۱۷ نوع قارچ مختلف است.

علاوه بر قارچ‌ها و باکتری‌هایی که در اثر تعریق، تجمع سلول‌های مرده پوست و همچنین مخاط سیستم گوارشی و تناسلی شخص در رختخواب او وجود دارند، انواع دیگری از میکروب های محیط به همراه گرده‌ها، خاک، گردوغبار و غیره نیز در بافت پارچه‌ رختخواب نفوذ می‌کنند.

بر اساس این تحقیقات، طی مدت یک هفته تجمع این میکروب‌ها و قارچ ها رختخواب را به محیطی آلوده تبدیل می‌کنند. 

این بستر آلوده به دلیل نزدیکی میکروب‌ها به سیستم تنفسی موجب تحریک این سیستم و عطسه و آبریزش بینی می‌شوند. 

حتی ممکن است با وجود عدم ابتلا به آلرژی، واکنشی مشابه واکنش‌های آلرژیک در شخص بروز کند.

عوامل بیماری زای موجود در رختخواب

۱- باکتری ها: یکی از باکتری هایی که امکان رشد بر روی رختخواب را پیدا می کنند، استافیلوکوک اورئوس نام دارد. این باکتری عمدتا بر روی پوست، بینی، بریدگی ها یا سوختگی های پوستی افراد سالم یافت می شود. زمانی که ملحفه ها را زود به زود عوض نکنید، این باکتری ها زمان آن را پیدا خواهند کرد که به داخل بدن وارد شوند.

۲- قارچ ها : از عفونت های قارچی می توان به  کاندیدا آلبیکانس اشاره کرد. تمام ملحفه ها را با آب گرم بشویید تا تمامی قارچ های احتمالی موجود در آن کشته شوند. فراموش نکنید که حوله و زیراندازی که معمولا مقابل درب حمام می اندازید نیز به صورت مداوم باید شسته شوند.

۳- ویروس ها : اگر به سرماخوردگی مبتلا شده اید، حتما باید دفعات شستشوی ملحفه ها را افزایش دهید، چرا که در غیر این صورت همسرتان نیز سریع تر به این بیماری مبتلا خواهد شد. از آنجایی که انتقال چنین ویروس هایی سریع اتفاق می افتد از قرار دادن ملحفه های نشسته در اطراف تخت خود خودداری کنید.

۳- مایت های گردوخاک : این موجودات بسیار ریز به خودی خود سبب بیماری نمی شوند، اما می توانند سبب بروز آلرژی در برخی افراد شوند. چنین حساسیت هایی باعث مشکلاتی مانند آسم، خارش های پوستی، کیپ شدن یا روان شدن آب بینی می شود. بر اساس نظر برخی از پزشکان ، مایت ها می توانند سبب بروز اختلالاتی در سینوس ها و گوش هم شوند.

توصیه های کارشناسان

- کارشناسان توصیه اکید می‌کنند افراد هر هفته ملحفه و رو‌بالشتی‌های خود را شسته و بالش و تشک در سال باید دو بار حداقل شسته شوند.

- تشک باید هر چند مدت یکبار در معرض هوای آزاد و تابش نور خورشید قرار بگیرد تا عواملی چون مایت، سلول‌های پوست، ذرات گرد و غبار و مو از آن جدا شوند.

- استفاده از جارو‌برقی برای نظافت تختخواب یکی از موارد اساسی برای جلوگیری از بروز حساسیت در افراد است.

- کارشناسان هشدار می‌دهند بالش های پر بلافاصله پس از شستشو باید خشک شوند، زیرا در صورت کندی در دیر خشک شدن دچار کپک، جذب انواع میکروب و بوی نامطبوع می‌شوند.

- کارشناسان برای تمیز نگه داشتن محیط تخت خواب توصیه می‌کنند افراد در صورت امکان ، پنجره اتاق خواب را باز کرده و تختخواب را در معرض تابش نور مستقیم آفتاب قرار دهند.

- استفاده از بالش و تشک نو، نخوردن هیچ نوع ماده غذایی در تختخواب، تعویض لباس و جارو‌برقی کشیدن از جمله راهکار‌های حفظ نظافت تخت خواب است.

- کارشناسان به ویژه هشدار می‌دهند هنگام نگهداری از کودکان و یا بیماران بستری حفظ نظافت رختخواب اهمیت دو‌چندانی پیدا می‌کند، زیرا می‌تواند سبب بروز انواع کپک‌ها، قارچ‌ها و رشد باکتری‌های مرگبار می‌شود. استفاده از محافظ تشک یکبار مصرف و قرار دادن تشک در معرض نور آفتاب و شستشوی منظم آن می‌تواند خطر عفونی‌شدن رختخواب را کاهش دهد.

- با لباس بیرون، وارد رختخواب نشوید. لباسی که بیرون از منزل مورد استفاده قرار می‌گیرد، در معرض تمام آلودگی‌های محیطی است. برخی ویروس‌ها و قارچ‌ها و حتی باکتری‌ها در تماس مرتب با لباس بیرون ما هستند. فردی که از بیرون وارد خانه می‌شود باید لباس‌هایش را عوض کند. این قارچ‌ها، ویروس‌ها و باکتری‌ها اگر وارد رختخواب شوند، پوست در تماس مستقیم با آنها قرار می‌گیرد و می‌تواند عامل ابتلا به انواع عفونت‌‌ها باشد. 

- با لباس ضخیم نخوابید. محیط گرم و مرطوب برای پوست مضر است و باعث ایجاد التهاب فولیکول مو و قارچ‌های پوستی می‌شود. خوابیدن با لباس گرم عامل بروز این نوع مشکل‌هاست. بهتر است هنگام خواب لباسی راحت و سبکبه تن کنید، زیرا پوشش زیاد باعث التهاب اعصاب لامسه پوست می‌شود و احساس آرامش به دست نمی‌آید و خستگی برطرف نمی‌شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید